3 Februari: San Biagio, pelindung tekak


Pada 3 Februari kita ingat St Biagio, pelindung tekak. Semua tradisi dan resipi yang berkaitan dengan kudus ini

Dalam Artikel Ini:

San Biagio

Jika anda berada di Milan dan sekitarnya, anda akan mengetahui tradisi makan "panettone di san Biagio", yang sepatutnya menjadi canggih semasa cuti Krismas

San Biagio dimuliakan di Timur dan di Barat, dan untuk perayaannya ritus "Berkat tekak", yang terdiri daripada dua lilin bersilang atau mengurapi dia dan membuat salib dengan minyak yang diberkati, selalu menggunakan syafaatnya.

Dari Gereja disambut pada 3 Februari. Semasa perayaan liturgi, para imam memberkati kerongkong setia dengan membawa dua lilin kepada mereka.

Ia digunakan terhadap sakit dan penyakit tekak (sangat kerap sepanjang tempoh di mana ia diraikan). Dan di Milan pada hari ini kita mencari syafaatnya dengan memakan panettone pada Krismas.

San Biagio pelindung tekak

Biagio dilahirkan di Sebaste, di Armenia, pada akhir abad ke-3 selepas Kristus. Dia belajar perubatan dan mengambil profesion doktor tetapi menjadikannya uskup, tetapi dia tidak pernah melupakan sifat sebenarnya.

Pada suatu hari seorang ibu terdesak memalingkannya kerana anaknya telah makan ikan, tulang terperangkap di dalam kerongkongnya dan kini dia sesak. Biagio tidak terlepas fikirannya, mengambil sepotong roti dan membuatnya menelan anak lelaki itu. The crumb dibawa membawa dia tulang dan bayi terus menerus bernafas (kaedah yang masih sangat baik). Tetapi sebelum menelan serbuk roti kepada budak lelaki itu memberkati dia dengan membuat tanda salib, kemudian mula bercakap tentang keajaiban.

Agricola, Penguasa Diocletian untuk Armenia memutuskan bahawa lebih baik untuk menghilangkannya untuk menghalang orang daripada menjadikannya seorang kudus. Said, dilakukan, dia lakukan mencela dengan sikat dari karder dan kemudian dipenggal kepala, itulah sebabnya dia menjadi martir dan kemudian seorang kudus, santo pelindung kard dan tilam. Di samping itu, dalam memori episod kanak-kanak dan tulang ikan, pada 3 Februari, hari perayaan San Biagio, kami makan roti yang diberkati dan biarkan tekak diberkati dengan menyentuhnya dengan dua lilin bersilang.

Kenapa awak makan panettone pada hari San Biagio?

"Panettone telah dicipta dan semua orang di Milan menggunakannya untuk mempersiapkannya untuk cuti Krismas, sebelum Krismas seorang wanita pergi ke Frate Desiderio untuk memberkati panettone yang telah disediakan untuk keluarganya." Keinginan, yang selalu sibuk, memberitahu wanita untuk meninggalkan pencuci mulut selama beberapa hari dan kemudian untuk mengambilnya, dia akan menjaga untuk memberkati dia sebaik sahaja dia mendapati masa itu. Hari-hari berlalu dengan perlahan dan wanita itu lupa untuk pergi oleh friar untuk panetone. panettone dan, setiap kali dia melangkah di depan gerbang parsonage di mana dia telah menyokongnya, dia melepaskan sekeping kecil dan memakannya.

Hari ini, hari ini, semua yang tersisa dari panettone adalah cangkang kosong. Apabila Desiderio menyedari bahawa dia telah memakan semua sosok wanita miskin itu, dia melecehkan. Perasaan bersalah menyerangnya dan Desiderio berharap bahawa wanita itu selama-lamanya melupakan kepalanya dan tidak lagi kembali untuk menuntutnya. Hari-hari lain berlalu dan nampaknya harapan friar telah menjadi kenyataan, apabila, pada 3 Februari, wanita itu muncul semula untuk memulihkan keadaannya. Keinginan kemudian pergi ke sudut di mana pembungkus panettone yang tidak dapat dibongkar masih kosong dan, terkejut, kertas itu bengkak dan penuh dengan panetone besar dua kali apa yang telah ditinggalkan wanita ke gereja. Miracle! Pastinya terima kasih kepada San Biagio.

Krismas pada tahun berikutnya banyak orang Milan yang dibawa ke Desiderio memandang mereka untuk diberkati, dengan harapan dapat melihat mereka berlipat ganda. Tetapi mukjizat tidak berfungsi seperti itu, jadi Desiderio hanya memberkati semua panetone bersama-sama dan kemudian menasihati orang Milan untuk memajukan bahagian yang akan dimakan pada 3 Februari, menggantikan roti yang diberkati. Selama bertahun-tahun, kebiasaan ini berakar dan walaupun hari ini tidak lagi digunakan untuk diberkati, di setiap rumah di Milan, pada pagi 3 Februari, ketika sarapan, untuk melindungi tekak daripada penyakit bermusim, anda membuang panetone yang baik "

Tonsils, adenoids dan otitis: apabila mereka memberi masalah?
  • Bagi San Biagio, sejuk sudah hilang.
  • Dengan pantai San Biasio anda dapat melihat hidung di hidung (Pada hari perayaan S. Biagio - 3 Februari - anda mempunyai ais di hidung anda, iaitu, terdapat fros).
  • Lu jornu San Blasi cu avi ligna menusuk kamu kepada mereka (Hari perayaan S. Biagio yang mempunyai kayu di luar menariknya di dalamnya).
  • Santu Velase, dari setiap truse 'o sule trase (Hari perayaan St Biagio dari setiap pembukaan memasuki matahari)
  • Di Saint Blâs frêt al scussìe the nâs. (Hari perayaan S. Biagio sejuk menggelitik hidung).
  • Di Saint Bla's gjate adalah leche nâs. (Hari perayaan S. Biagio kucing menjilat hidungnya).
  • Pal di San Blâs, setiap polece dan fâs. (Pada hari perayaan S. Biagio setiap pullet membuat telur).
  • San Bla, s'al cjate glace la disfâs, s'a not cjate a fâs. (Hari perayaan S. Biagio jika ada ais cair, jika tidak ada bentuk).

San Biagio di Twitter (PLANET BERDASARKAN DI TWITTER)

@annalisaciry

Hari ini adalah San Biagio!... setiap alasan adalah 'baik pe'magna':)

@flavnc

Saya mempercayakan kord vokal saya dengan guru menjerit ke San Biagio

@LinduzCattolica

Menarik tradisi makan panettone terakhir di San Biagio! Satu sentuhan yang baik yang saya tahu... Tetapi saya percaya ia !:-P

@Joe__Shlabotnik

Hari ini adalah San Biagio. Pelindung tekak. Malah, seperti setiap tahun, saya mengalami sakit tekak. Jelas isyarat masa depan saya yang mungkin di bawah neraka.

@MartaCasadei

Dan bagaimanapun hari ini adalah 3 Februari: adalah San Biagio, ketika panettone mengalahkan borocillin, aspirin dan benactiv throat #traditions

@ Frenci76

Tetapi menurut anda San Biagio saya sangat marah jika panettone saya selesai seperti itu?!?!

@pinkTwits

It's San Biagio dan ibu saya mengingatkan saya untuk makan panettone (disimpan dengan tujuan oleh Krismas) untuk melindungi tekak sepanjang tahun #traditions

@bestanzon

San Biagio, pelindung tekak dan bahawa anda dihormati hari ini, melindungi mulut mereka yang menembak crap. Silent Bruno Vespa, sila.

@Scarpalalaura

hari ini ialah San Biagio, yang melindungi kerongkong dan mengapa anda memakai dengan baik, anda mesti makan panettone (akhir musim ini, yang kini sedikit mahal)

Video: