Bekas kanak-kanak. Bila perlu bimbang


Pediatrik menjelaskan mengapa warna dan tekstur kotoran adalah petunjuk penting kesihatan kanak-kanak. Lima peraturan penting untuk diikuti agar tidak dibimbangkan tanpa sebab

Dalam Artikel Ini:

Warna kotoran kanak-kanak

Antara pelbagai tugas ibu bapa baru adalah untuk mengawalnya pelbagai warna kotoran anak anda. Sebenarnya, sebaik sahaja bayi menghilangkan mekonium, semua warna kuning, coklat dan hijau mesti dianggap normal: dari kuning keemasan, warna kotoran bayi yang disusuinya, sehingga kuning kanari dengan sedikit bayi hijau yang disedut dengan formula, dan kemudian menjadi lebih kaya dalam nuansa lain, apabila anda memperkenalkan makanan padat atau ketika kipas sejuk dan kahak menghasilkan jumlah lendir berwarna.

Saya najis mereka adalah pembuangan apa yang kita makan dan dari pemerhatian dan analisis mereka, kita dapat mengenali banyak masalah usus dan organ yang mempunyai tugas menyerap nutrien. Oleh kerana itu, kotoran adalah penunjuk yang berharga terhadap kesihatan anak dan juga orang dewasa. Betina mungkin mempunyai ciri yang sangat berbeza bergantung pada jenis pemberian makan anak, bergantung pada jenis pemberian makan ibu, bergantung pada flora bakteria usus.

Mengapa kanak-kanak enggan untuk buang air kecil?

Fakum kanak-kanak harus sentiasa diperhatikan semasa perubahan, dengan berhati-hati dan tanpa fobia yang mahu di mana-mana kos untuk melihat sesuatu yang anomali. Anda tidak boleh membuat penyakit untuk kotoran yang hari ini berbeza dari semalam. Melihatnya, memerhati ia membolehkan kita memahami dengan serta-merta jika terdapat sesuatu yang salah dan terutama gangguan yang menjejaskan keberkesanan khasiat dan oleh itu pertumbuhan bayi.

  • Nombor peraturan 1: Jangan terobsesi dengan cacat

Ia tidak lebih buruk daripada obsesi lain, seperti tidur, makanan, menangis, tetapi hanya ingat bahawa untuk anak kecil itu adalah normal untuk kotoran setiap tiga hari dan ada anak-anak yang tidak kotoran selama beberapa hari, ini boleh berlaku, tetapi ia tidak sepatutnya hidup sebagai drama.

  • Peraturan nombor 2: Semak, tetapi jangan keterlaluan

Semak ia status kotoran, konsistensi, warna, berat khususatau bila dia melakukannya, tetapi tanpa membesar-besarkan. Tuangan boleh berubah dari pemindahan ke pemindahan, jadi sebelum anda mendapat kecemasan kerana anda mengalami cirit-birit atau kerana anda terlalu banyak kotoran, tunggu untuk itu redone dan bandingkan diri anda dengan pakar pediatrik.

Terdapat beberapa petua praktikal yang dapat menyelesaikan keadaan tanpa campur tangan yang lebih jauh: yang pertama adalah cuba biarkan dia minum banyak air, terutamanya pada musim panas, dan kemudian makan dia dengan makanan yang menyusut atau julap bergantung kepada masalah anda.

Warna kayu

Salah satu penunjuk utama adalah mereka warna. Warna najis kanak-kanak memberikan kita banyak maklumat, tetapi kita harus ingat bahawa perbezaannya adalah akibatnya sama ada bayi disusui: najis biasanya lembut dan warna berubah antara kuning dan hijau; Secara buatan, najis berwarna coklat; semasa menyapih atau lebih tua, mereka kelihatan lebih banyak, padat dan lebih gelap.

Fes yang cenderung hijau

Sekiranya konsistensi dan jumlah pelepasan adalah biasa maka semuanya adalah normal. Dalam bayi, jika warna faecal ini dikaitkan dengan cirit-birit, mungkin gastroenteritis akut. Pada kanak-kanak yang sudah dicap, mungkin pewarna ini disebabkan oleh pemakanan seperti bayam, kacang, zucchini...

Penyebab patologi boleh:

  • Ketidakhadiran atau alergi
  • Jangkitan usus

Sebab-sebab tidak patologi:

  • bercerai susu
  • Diet ibu mengandung produk tenusu
  • Diet ibu mengandung klorofil
  • Ibu mengambil tambahan zat besi yang berlebihan
  • Suka sedang berjalan

Jika najis muncul sisa makanan ia bukan masalah, ia tidak campur tangan, semuanya fisiologi, dan ia berlaku sangat kerap jika anda makan tomato mentah, kacang, wortel dan konsistensi boleh menjadi lembut dan dengan beberapa lendir. Ini kerana kanak-kanak, tidak seperti orang dewasa, mempunyai transit usus dipercepatkan dan bakteria yang harus dicerna serat tidak mempunyai masa untuk melakukan pekerjaan mereka dan oleh itu mereka dipancarkan dengan najis.

Nenek berwarna terang

Jika kemudian tinja itu jelas dan kelihatan berminyak mereka mendedahkannya kehadiran tidak normal lemak tidak diserap, yang memberikan watak licin dan digilap, seolah-olah bahan kotoran diliputi oleh lapisan lilin. Ia adalah keadaan yang, jika ia kronik, dikaitkan dengan pertumbuhan bayi yang berkurangan dan menandakan ketidakupayaan usus untuk mengasimilkan bahan-bahan berguna yang terkandung dalam makanan. Sekiranya tinja mempunyai filamen putih, ini adalah lendir, bahan gelatin yang dihasilkan oleh kelenjar mukosa saluran pencernaan dan pernafasan, dengan fungsi pertahanan, kerana ia berfungsi untuk memerangkap dan menghapuskan kemungkinan kuman berbahaya. Pengeluarannya meningkat dengan adanya jangkitan atau keadaan yang merangsang, seperti batuk bahawa dari kering menjadi kemudian catarrosa, satu gastroenteritis, satu kolik perut, kerengsaan atau keradangan dalam usus.

Kaum warna merah

Jika mereka menunjukkan darah merah terang dalam bentuk striations atau gumpalan kecil, itu bermakna kehadiran gemizio hematik kecil di bahagian bawah usus, mungkin mengakibatkan, pada anak yang sembelit, di hadapan buasiriaitu kenaikan jumlah satu atau lebih venous veser berhampiran dubur dan di mana laluan najis, terutama keras, menyebabkan kerengsaan mukosa dengan risiko pendarahan. Banyak kali ia dikaitkan dengan perasaan sengat yang menghalang pemindahan mangsa kanak-kanak itu, dengan itu mencetuskan satu lingkaran setan yang memperburuk sembelit. Atau perdarahan adalah petunjuk kehadiran fisur dubur yang berdarah semasa buang air besar.

Sekiranya tinja gelap, hitam, berlarutan, dengan alasan kopi, ini bermakna bahawa dalam usus terdapat banyak darah, contohnya dengan epistaxis yang banyak. Sekiranya punca diketahui, sudah cukup untuk mengekalkan najis di bawah kawalan, yang dengan cepat akan mengubah penampilan mereka dalam pemindahan yang berikutnya; jika tidak ada alasan yang jelas menjelaskan fenomena atau jika kanak-kanak itu telah didiagnosis dengan keabnormalan atau penyakit yang mempengaruhi sistem pencernaan, seperti refluks gastroesophageal, pakar pediatrik perlu dihubungi.

Peraturan nombor 3: tiub untuk merangsang poo tidak selalu menjadi peraturan

Kenapa sering menggunakannya untuk merangsang kotoran bayi boleh menyebabkan dia menjadi malas dan tidak membuat lebih banyak usaha untuk kotoran. Dan sememangnya: kanak-kanak itu akan menunggu anda merangsangnya. Lebih baik urut dengan penggunaan beberapa titisan minyak kastor di dalam pusar, yang diserap, dan dengan apa yang masih berlaku untuk mengurut pada arah mengikut arah jam.

Peraturan 4: Mengurangkan najis

menyapih mengubah pengeluaran dan konsistensi kotoran, bau menjadi dengan hari-hari yang paling sengit dan bertanda.

Peraturan nombor 5: Jangan bimbang jika pantat merah

Manusia dapat merendahkan keldai dan juga bahagian-bahagian peribadi bayi, vulva dan zakar. Jika ini menunjukkan krim lemak yang menyegarkan mereka, lebih baik sebagai semulajadi seperti Aloe Vera, jika musim panas meninggalkan mereka tanpa lampin dan menukar mereka sering cuba untuk tidak meninggalkan mereka kotor, adalah peraturan dan ubat yang paling sesuai.

Walaupun lampin mempunyai kepentingan mereka, mereka tidak sama, anda tidak boleh menukar jenama lampin hanya untuk kos dan kemudian saya cadangkan anda mencari yang paling sesuai untuk bayi anda. Tidak pernah memandang rendah kemerahan yang boleh menjadi perkara yang serius dengan satu candida. Untuk seorang ibu, kotoran tidak menjadi masalah sama sekali: sebenarnya: kotoran anak anda sentiasa menjadi sumber kebanggaan, ditekankan dalam puisi yang indah ini:

Saya merasakan ada yang menolak ke dalam perut saya

mungkin hippopotamus atau mungkin raja Perancis

atau sebuah kapal besar yang datang dari benteng

mungkin mungkin mungkin...

itulah poo saya...

La Cacca oleh Roberto Piumini

Video: Abby Abadi minta tidak kaitkannya dengan kisah anak angkat Aliff Syukri