Perjamuan dan Pengesahan Pertama: makna sakramen dan nasihat untuk dirayakan


Pada musim bunga, kita sering mentadbir Komunikan Pertama dan Pengesahan: apakah kepentingan detik-detik penting ini dan bagaimana untuk meraikan mereka?

Dalam Artikel Ini:

Meraikan Perjamuan dan Pengesahan Pertama

Perjamuan Pertama dan Pengesahan adalah dua momen penting dalam kehidupan kanak-kanak Katolik. Mereka mewakili dua majlis khas untuk memperbaharui kepercayaan seseorang dan meraikannya dengan keluarga. Tetapi apabila mereka melakukannya Perjamuan dan Pengesahan Pertama? Dan apakah tanda-tanda sakramen ini? Dan akhirnya, bagaimana untuk meraikan?

Susun Pengesahan dalam 10 langkah

Perjamuan Pertama, makna dan Catechism

yang Perjamuan Pertama ia adalah salah satu momen paling penting untuk kehidupan rohani dan keagamaan seorang mukmin. Pada amnya ia melibatkan kanak-kanak antara 7 dan 9 tahun yang telah memulakan perjalanan rohani (catechism) di paroki kepunyaan yang membawa kepada Ekaristi Pertama.

Catechism cenderung menjadikan kanak-kanak tahu makna yang lebih mendalamEkaristi untuk memasukkan kanak-kanak dalam semua aspek dalam komuniti agama. Penyertaan dalam Misa Minggu adalah sangat penting kerana kanak-kanak belajar merasakan sebahagian daripada Umat โ€‹โ€‹Tuhan yang menetapkan satu hari pada Ahad apabila semua aktiviti berhenti untuk menumpukan diri kepada doa bersama dengan seluruh masyarakat. Ahad adalah masa di mana kita berkomunikasi dengan Yesus bukan sahaja melalui doa, tetapi juga melalui perjamuan Ekaristi.
Sesetengah komuniti paroki meminta penglibatan langsung walaupun ibu bapa sebagai persediaan untuk Perjamuan Pertama, tetapi juga dalam penyediaan gereja untuk hari perayaan dan untuk perkembangannya.

Bagaimana untuk menyusun Perjamuan Pertama

Salah satu Perjamuan Pertama adalah hari yang penting, yang menyatukan keluarga dan sahabat baik pada waktu perayaan dan penyegaran atau kecil hari raya yang akan dianjurkan.
Bagaimana untuk mengatur diri anda dengan lebih baik?

  • Perayaan liturgi umumnya berlaku lewat pagi Ahad sehingga untuk meraikan anda boleh memilih untuk satu makan tengah hari di restoran untuk beberapa kawan rapat atau untuk satu minuman di rumah pada sebelah petang jika anda ingin melanjutkan jemputan kepada lebih ramai orang. Tidak perlu menganjurkan suatu parti mewah (dan oleh itu mahal), hari ini perkara yang paling sesuai adalah untuk menubuhkan sebuah parti kecil yang mudah di mana orang dewasa dan kanak-kanak boleh bersenang-senang dan meraikan masa istimewa ini. Makanan ringan akan cukup untuk makanan pembuka selera atau resipi mudah, jika pada masa makan malam, atau pencuci mulut dan jika anda memilih untuk minum petang.
  • Saya diwajibkan pai dan nikmat perkahwinan, yang juga boleh digantikan dengan beg kecil kacang almond yang mudah.
  • Dan jika untuk pakaian anda perlu menyesuaikan diri dengan permintaan Gereja dan memakai jubah kita boleh menggembirakan gadis-gadis kecil dengangaya rambut khas untuk Perjamuan Pertama.

Nikmat perkahwinan

Nasihat untuk Perjamuan Pertama (23 imej) Nikmat DIY atau untuk membeli Perjamuan Pertama: yang paling indah

Pengesahan, makna dan catechisme

Secara umumnya Pengesahan ditadbir kepada preadolescents (sekitar 12 tahun): satu saat pertumbuhan khusus bagi anak-anak lelaki, yang menemui dunia dalaman dan luaran dan boleh membaharui kepercayaan mereka kepada Tuhan dengan kesedaran yang lebih tinggi secara peribadi dan tidak dimediasi oleh ibu bapa sebagaimana yang terjadi dengan Pembaptisan).
Bukan kebetulan bahawa Pengesahan juga dipanggil Ritus pengesahan. Pada kesempatan ini mereka menerima sebagai hadiah dari Roh Kudus Kebijaksanaan, Intelek, Majlis, Kubu, Sains, Ketakwaan dan Timor-Leste. Upacara ini ditadbir oleh biskop yang menyumbat dahi cresimando dengan minyak bercampur dengan balsam.

Juga untuk pengesahan jalan penyediaan diperlukan (katekese), biasanya berlangsung selama dua tahun, yang membantu anak lelaki memahami makna sakramen dan mencapai kesedaran dan penerimaan penuh imannya. Dalam pengertian ini pengertian yang mendalam tentang Konfirmasi lebih berkaitan dengan Pembaptisan: budak itu mengesahkan imannya dan keinginannya untuk menjadi saksi Tuhan pilihan peribadi. Dalam laluan ini, godfather dan wali wanita seorang bayi dan bukan hanya katekis dan ibu bapa: wali dan ibu tiri akan menjadi saksi kepada komitmen baru ini kepada Tuhan dan berkomitmen untuk menemani dan menyokong pengesahan dalam iman mereka sepanjang hidup mereka. Untuk ini, mereka mestilah orang Katolik, mengesahkan dan sanggup mengambil komitmen penting itu.

Bagaimana untuk meraikan Pengesahan

Pada umumnya hari Pengesahan sering dipandang ringan dari sudut pesta. Kadang-kadang kita menghadkan diri kita untuk bersulang atau makan tengahari keluarga yang mudah. Semua orang bebas untuk merayakan seperti dia suka dan membuat nikmat dan hadiah kepada godfather dan ibu nenek

Video: