Hari pertama sebagai seorang ibu: bagaimana untuk terus hidup tanpa kehabisan


Menjadi seorang ibu, memegang anak anda dalam lengan anda dan menyusui dia adalah ekstasi tulen, tetapi ia juga merupakan salah satu pengalaman yang paling memenatkan, tidak stabil dan mengganggu yang boleh berlaku kepada seorang wanita. Inilah petua kami untuk tidak menghabiskan dan menikmati hari-hari pertama sebagai seorang ibu

Dalam Artikel Ini:

Hari pertama sebagai seorang ibu

Mungkin kita tidak akan melupakan hari pertama kehidupan ibuku. Mereka adalah momen yang istimewa dan unik, tetapi juga yang halus. Untuk hidup dengan cara yang terbaik tidak mudah. Ketibaan kanak-kanak adalah perubahan besar, yang ditambah kepada keletihan kehamilan, penyampaian dan malam-malam tanpa tidur yang pertama, serta pusaran emosi. Untuk semua ibu mengandung sekarang, kami telah menyediakan panduan tentang cara hidup yang terbaik hari-hari pertama dan penting selepas kelahiran: dari kesilapan yang kita semua jatuh ke warisan untuk menjadi percuma selama-lamanya!

Kembali ke rumah dari hospital: nasihat praktikal

Perkara pertama yang perlu dilakukan untuk hidup lebih baik beberapa hari pertama adalah menyediakan tempat untuk kami. Apabila tarikh jangkaan penghantaran menghampiri, kami cuba mengatur segala yang diperlukan: buaian dengan lembaran yang bersih, lampin dan kain lap di dekat meja berubah, badan dan cucian sudah dibasuh, dan sebagainya. Dalam operasi ini, kami juga boleh dibantu oleh kawan yang sudah menjadi ibu yang boleh memberi nasihat tentang bagaimana menyusun rumah dan apa produk yang diperlukan, contohnya mandi atau mengubati kord itu. Kami mengatur hari pelepasan, memasang tempat duduk di dalam kereta, dan jika mungkin kami juga menyediakan beberapa makanan untuk membekukan atau mendapatkan bilangan jiran yang diambil. Tetapi ia bukan hanya perkara praktikal yang bernilai "menyiapkan tanah".

Selepas bersalin, anda memerlukan banyak kedamaian dan ketenangan, berehat dan mengenali bayi kami. Lebih baik untuk terlebih dahulu menjelaskan dengan saudara-mara dan orang yang dekat dengan kami apa yang kami harapkan dari mereka, dan dari diri kita sendiri, pada masa-masa awal. Apabila kita mahu dan kita akan mempunyai lawatan, kita akan membuat kita merasa.

40 hari selepas bersalin: bagaimana untuk mengalami lebih baik puerperium

Bagaimana untuk menjimatkan tenaga dalam puerperium

Adrenalin dan pusing emosi yang mengatasi kita kadang-kadang mendorong kita untuk keterlaluan dan lupa bahawa dalam tempoh ini salah satu perkara yang paling penting adalah jangan menyebarkan tenaga yang tidak perlu. Kehamilan dan bersalin adalah ujian keras untuk badan kita, dan kita menghadapi beberapa bulan menyusu dan / atau malam-malam tanpa tidur. Jadi, perkara yang paling bodoh adalah untuk menekankan diri kita untuk perkara-perkara yang tidak penting. Seperti yang kita katakan, tidak perlu segera mengundang orang ke rumah, contohnya. Sekalipun saudara-saudara dan sahabat-sahabat dan kawan-kawannya melihat anak kita, kecuali jika kita mempunyai keyakinan yang tinggi untuk mengalu-alukan mereka dalam pajama mereka dan rumah dalam keadaan kucar-kacir, kita menangguhkannya. Tidak seorang pun akan mati jika mereka tahu bayi dua minggu dan bukannya dua hari.

Peranan ayah pada hari-hari pertama

Hari-hari pertama sebagai ibu adalah peluang yang tepat untuk menghilangkan semua warisan lelaki yang ayah baik adalah orang yang membantu. salah: Daddy tidak membantu, Ayah hanya melakukan tugasnya. Lebih-lebih lagi jika beberapa hari pertama selepas melahirkan adalah pulang dari kerja, menjaga bayi adalah tugas kedua-duanya. Sesungguhnya. Ia adalah kita yang telah membawanya ke perut kita selama sembilan bulan dan baru melahirkan, jadi kita sentiasa orang yang sekarang memerlukan lebih banyak rehat. Kami tidak segera terjebak dengan mempercayai bahawa rakan kongsi kami "membantu kami", atau lebih teruk lagi bahawa kami adalah satu-satunya yang dapat menguruskan keadaan: "biarkan saya". Seperti yang telah kita pelajari untuk menukar lampin, memakai badan dan jatuh tidur, dia juga boleh melakukannya.

Bagaimana untuk mematikan apabila anda mempunyai bayi

Mari kita tidak merasakan ibu-ibu yang tidak enak jika sudah hari-hari pertama kita merasakan keperluan untuk terputus dengan pergi berjalan-jalan atau minum kopi dengan rakan. Setiap orang mempunyai watak sendiri, pengalamannya, dan jika ini adalah apa yang kita perlukan, kita tidak memberi perhatian kepada orang-orang yang memberitahu kita "pada hari-hari pertama saya tidak akan dapat menjauhkan diri darinya". Ia tidak melekat pada bayi kami 24 jam pada 24 yang menjadikan kami ibu yang sempurna (mungkin!) dan sebaliknya tidak akan berlaku jika kita pergi selama satu atau dua jam, meninggalkannya kepada orang yang dipercayai. Tetapi sebaliknya juga benar.

Ia juga berlaku di sekitar orang-orang (datuk nenek, di atas segalanya) yang nampaknya menunggu kami untuk melepaskan kaki kami "Anda tidak perlu melakukan komisen apa-apa?" Dan sangat gigih walaupun kami tidak bersedia untuk meninggalkan anak kami. Sesungguhnya, mereka menegaskan bahawa seseorang itu harus membiasakan diri tanpa menjadi ibu, atau ia akan menjadi masalah. Di sini, seperti dalam kes pertama, mereka sangat diabaikan. Pada masa ini, kita berada dalam situasi yang terlalu intim, halus dan peribadi, dan kita mesti belajar untuk mendapatkan semula hubungan dengan naluri kita. Kita mesti melakukan apa yang membuat kita berasa lebih baik, kerana secara automatik bayi akan menjadi baik juga.

Untuk berfikir bahawa semua bayi yang baru dilahirkan menangis

Ini adalah fakta: semua bayi baru lahir menangis. Dan jika seseorang berkata "saya tidak pernah menangis", dia berbohong. Bayi yang baru lahir menangis kerana ia adalah satu-satunya cara bagi mereka untuk menyatakan keadaan yang paling pelbagai: kelaparan, ketakutan, sakit perut, keletihan dan banyak lagi. Tidak lama lagi, kita akan dapat memahami apa yang bayi berdasarkan jenis menangis atau gerak isyarat yang menemani itu. Sekarang kita hanya boleh mengambilnya di tangan kita dan cuba mengenalinya. Seorang kanak-kanak yang menangis dengan sedih untuk suatu masa yang nampaknya tidak berkesudahan dan tiada yang seolah-olah dapat menghentikannya... baiklah, itu satu keadaan yang telah berlaku kepada semua orang. Tetapi sebenarnya kepada semua.

Seperti yang kita katakan, perkara paling buruk yang boleh anda lakukan ialah menyebarkan tenaga anda yang tidak perlu, sudah dialami oleh melahirkan dan kehamilan. Oleh itu, belajar untuk melambatkan dan untuk melakukan ini, anda mesti menutup mata anda pada keseluruhan siri perkara yang anda fikir sebelum ini penting. Hari ini, terutamanya kita wanita, kita biasa berlari dari pagi hingga malam, sering sehingga hari sebelum melahirkan. Sangat sukar, selepas beberapa hari, mempunyai hari yang benar-benar kosong di hadapan kita. Tetapi kita mempunyai "komitmen", dan juga yang hebat: biasanya beratnya 3 atau 4 kg ;-).

Marilah kita masuk ke dalam keintiman kita, menikmati setiap saat, bau, pemukulan, nafasnya, kulitnya bersentuhan dengan kita. Kita hidup emosi ini dengan merasakan mereka dengan sukacita dan rasa syukur, dan kita mengabaikan selebihnya. E-mel, bilik mandi untuk dibersihkan, mesej ucapan terima kasih, hadiah yang akan dibuang. Semuanya boleh tunggu hari, minggu. Tetapi bayi kita tidak akan begitu muda lagi.

Video: Bagaimana Mencari Kawan Dan Mempengaruhi Orang Lain