Malam pertama di rumah dengan anak anda yang baru lahir


Bayi itu dilahirkan dan selepas beberapa hari dihabiskan di hospital, di sini anda berada di rumah. Dan sekarang? Inilah petua untuk malam pertama di rumah dengan bayi baru lahir

Dalam Artikel Ini:

Malam pertama di rumah dengan bayi baru lahir

Sesetengah ibu yang cerewet mengatakan bahawa bersama dengan kad neonatal dan kanak-kanak itu, apabila meninggalkan hospital mereka juga harus memberi anda arahan arahan! Masa apabila anda memasuki ambang rumah bersama-sama dengan bayi, kembali dari hospital, ia benar-benar satu masa yang ajaib, tetapi ia juga penuh dengan keraguan dan ketakutan. Apa yang akan berlaku sekarang? Adakah saya dapat mengenali sebab-sebab mengapa dia menangis? Dia akan tidur? Bolehkah saya menyusu dia? Seribu soalan datang ke minda ketika anda menonton anda bayi baru lahir yang tidur diberkati di buaiannya.

Jangan risau. Dengan lulus hari anda akan menjadi pakar dan sangat praktikal, pengalaman adalah segalanya. Tetapi kepercayaan anda juga naluridalam kebanyakan kes dia betul.

Sementara itu, kami memberi anda nasihat mengenai bagaimana untuk mengatasi sekurang-kurangnya jam pertama dan malam pertama di rumah dengan bayi baru lahir.

Berhati-hati dengan jangkaan

Kaedah untuk tidur bayi (10 imej) Berikut adalah beberapa petua untuk membuat tidur kanak-kanak. Diuji oleh ibu

Bagaimana untuk menenangkan bayi yang baru lahir

Adalah normal untuk bayi menangis: menangis ia adalah satu-satunya alat untuk menyampaikan keperluannya. Jika dia lapar, dia letih, jika dia basah atau sakit perut, bayi menangis. Dalam masa anda akan memahami bagaimana untuk menafsirkan saya sebab menangis dari anak kecil anda: ia adalah perkara kebiasaan dan amalan. Dan anda juga akan belajar bagaimana bertenang. Kanak-kanak beberapa minggu hidup perlu melihat berpuas hati keperluan asasSekiranya anda lapar, anda harus diberi makan, jika anda mengantuk adalah baik untuk menggalakkan rehat anda, jika basah atau kotor ia mesti diubah dan dalam sesetengah keadaan menangis hanya kerana ia memerlukan kepekaan dan ingin merasakan kehangatan ibu.

Anak itu pada waktu awal dia perlukan senyap, lampu lembut, ketenangan.

Letakkan buaian di tempat yang sunyi dan tutupkan tirai pada separuh. Pastikan suhu bilik tidak terlalu tinggi.

Bagaimana hendak menyusu

Sekiranya anda telah memulakan penyusuan susu ibu di hospital, teruskan di jalan ini. Bayi yang baru lahir menyusu atas permintaan, apabila lapar, pasangkannya dahulu ke satu payudara dan kemudian ke yang lain.

Sekiranya anda mempunyai sebarang keraguan, sila rujuk testimoni forum laktasi Mother Planet atau hubungi perunding Lega del Latte atau rakan atau sepupu yang sudah mempunyai pengalaman ini.

Jika menyusu tidak bermula dan anda telah memilih untuk susu formula, dengan betul mensterilkan botol dan dada bayi dengan betul, agar segala-galanya siap apabila sudah tiba masanya untuk menyusu.

Biasanya bayi baru lahir dia makan setiap tiga jamWalaupun anda makan botol, potong sudut yang selesa dan tenang rumah: makan bayi anda adalah pengalaman yang ajaib dan penting, tidak peduli bagaimana anda melakukannya.

Hari pertama di rumah dengan bayi baru lahir

Hari pertama di rumah boleh menjadi sukar dan kadang-kadang meletihkan: kita perlu memahami bagaimana untuk menganjurkan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak dan pulih daripada keletihan melahirkan anak. Sesetengah neomamma mendapati ia berguna untuk bertanyabantuan daripada ibunya yang akan bergerak beberapa hari ke rumahnya untuk membantunya dalam urusan, menyiapkan makan malam dan memberi bantuan praktikal, sesetengah orang lain akan mahu kekal dalam privasi rumah mereka bersama-sama dengan neopapa belajar bersama. Nasihat untuk hari pertama masih sah untuk semua:

  • dianjurkan lawatan oleh saudara-mara dan ahli keluarga: terlalu banyak kekeliruan tidak baik untuk kanak-kanak atau untuk anda;
  • pastikan anda ada di dalam freezer sos siap sedia dan pelbagai hidangan yang akan dimusnahkan selama beberapa hari pertama, jadi membeli-belah dan memasak tidak akan menjadi keutamaan;
  • anda tidur apabila kanak-kanak tidur: jangan sampai ke godaan untuk memulakan pembersihan dan membersihkan rumah ketika anak itu beristirahat kerana pada hakikatnya itu adalah saat-saat ketika anda harus berehat juga. Ada masa untuk memiliki rumah bersinar dan teratur;
  • saham di atas lampin jadi anda tidak perlu pergi ke pasar raya apabila anda akan menjadi tanpa.

Dan bercakap tentang lampin: jangan panik kerana tidak tahu bagaimana mengubahnya. Lagipun ia adalah mudah dan hanya sedikit 'amalan:

  • Letakkan bayi pada meja yang berubah-ubah,
  • keluarkan lampin yang kotor,
  • Perlahan bersihkan kulit dengan sapukan basah (atau, lebih baik lagi, dengan span dengan air) bersikeras sedikit pada lipatan punggung,
  • perlahan-lahan kering dan angkat kaki kanak-kanak bersama-sama,
  • letakkan lampin dengan bahagian dengan tab di belakang dan tutup.

Jangan takut untuk menyakiti bayi: ia lebih tahan daripada yang anda fikirkan dan tidak mudah pecah!

Setiap kali anda menukar lampin anda berubah berpakaian umbilical cord: hanya setetes merkuri krom dan garzin steril.

Sesetengah pakar pediatrik menasihatkan supaya tidak mandi sebelum tunggul itu tidak dijatuhkan. Sementara itu basuh bayi "dalam kepingan". pada hari-hari awal ia akan cukup untuk menggunakan tuala kapas lembut atau tuala basah dengan air suam dan mungkin sabun lembut, tidak berbuih.

Kembalilah bersama anak yang baru lahir

Perbezaan malam dan hari

Tidur memang satu topik yang sangat mempengaruhi ibu bapa baru. Bagaimana untuk mendapatkan bayi terbiasa tidur pada waktu malam dan tidak ada cara untuk melakukannya faham perbezaan antara malam dan siang?

  • Pada siang hari, letakkan buaian di tempat selain bilik tidur;
  • biarkan penyaring siang hari melalui tingkap;
  • biarkan dia masih mendapat bunyi nyawa yang berlaku di sekelilingnya pada siang hari, walaupun ia lemah dan tidak huru-hara: adalah penting bahawa walaupun kanak-kanak sedang tidur bunyi-bunyi rumah dan orang-orang di sekelilingnya tiba.

Secara umum, susunkan sedikit culletta di bilik tidur anda, di sebelah katil anda. Sekitar tiga bulan anda boleh bergerak ke bilik anda, tetapi untuk beberapa minggu pertama adalah lebih baik untuk mendekatinya dan juga tidak perlu bangun dan berpindah ke bilik lain jika anda perlu menyusu.

Sekiranya anda memasak botol itu, sediakan botol beberapa jam sebelum dan letakkan botol yang hangat di atas meja di sebelah katil, jadi prosedur keseluruhan akan lebih cepat.

Beri perhatian kepada tidur kanak-kanak terlentang (Ini adalah salah satu langkah yang paling penting untuk mengurangkan risiko SIDS, kematian bayi secara tiba-tiba), jangan menutupi terlalu banyak dan biarkan ia tidur tanpa bantal. Memilih beg tidur bukannya selimut, jadi ia tidak akan tergelincir tergelincir di bawahnya.

Sesetengah maklumat mengenai tidur bayi baru lahir: jangan mengharapkan saya tidur "seperti bayi", bayi baru lahir banyak rumoretti semasa tidur, kadang-kadang mereka menangis, membuat bunyi, mengerang. Ia mungkin kelihatan seperti dia terjaga, tetapi dia sebenarnya tidur: jangan bawa dia ke dalam tangannya kecuali dia menangis dengan jelas, anda mungkin bangun dia dengan tidak perlu.

Anak-anak yang baru lahir apa yang perlu dilakukan

Apa yang perlu dilakukan, dengan katak yang baru lahir ini, anda dibawa ke rumah dengan anda? Jangan takut: setiap ibu tahu apa yang baik untuk anak anjingnya dan walaupun dia tidak pernah melakukannya sebelum banyak perkara akan datang spontan hanya dengan bergantung kepada naluri ibunya. Tidak perlu menyempurnakan kesempurnaan: anak anda tidak memerlukan supermoma dan supercasa. Hanya cinta dan ketenangan yang diperlukan.

Video: Sasuke x Sakura AMV - Already Over ❤SasuSaku❤