Makanan untuk hamil


Pemakanan memberi kesan kepada kesihatan kita dan boleh membantu konsepsi. Apa yang perlu dielakkan dan apa yang disarankan untuk diambil untuk hamil

Dalam Artikel Ini:

Apa yang perlu makan untuk hamil

Makanan yang kita makan memberi kesan kepada kesihatan kita. Tubuh yang sihat mempunyai kitaran menstruasi dan ovulasi yang tetap. Sekiranya kita berada berat badan berlebihan atau sebaliknya kita berada di bawah berat badan, ovulasi dapat dipengaruhi. Pemakanan juga mempengaruhi kesuburan lelaki, mengurangkan peluang untuk mengandung anak dengan cepat.

Apakah makanan yang membantu anda hamil?

Apakah yang perlu dielakkan dengan jangkaan kehamilan?

  • Sayuran luas daun

Diet yang pelbagai perlu sentiasa memasukkan sejumlah sayur-sayuran setiap hari. Dalam tempoh ketika anda sedang mencari kehamilan, sebaiknya makan banyak sayur-sayuran yang luas seperti bayam dan kubis yang kaya dengan asid folik. Ia adalah bahan berharga untuk tubuh kita, yang menjangkakan kehamilan mengurangkan risiko spina bifida pada janin.

Adakah anda mahu hamil? Makanlah perkara-perkara ini
  • ikan

Sekiranya ikan berguna untuk hamil, soalan itu dibincangkan. Risiko ini diberikan oleh kehadiran merkuri terutamanya dalam beberapa jenis ikan. Semasa mencari kehamilan, lebih baik makan ikan yang umumnya mengandungi sedikit merkuri, seperti salmon. Sebaliknya, penggunaan ikan todak dan makarel perlu dikurangkan.

  • Susu dan derivatif

Adalah penting untuk menguatkan struktur tulang badan kita dengan mengambil kalsium, yang terdapat dalam susu dan derivatifnya seperti yogurt dan keju. Kalsium juga terdapat dalam makanan lain: telur, salmon dan tuna. Citrus, kiwi, tomato dan lada.

  • Vitamin C

Hadir dalam banyak buah-buahan dan sayur-sayuran adalah penting untuk membantu metabolisme kita berfungsi dengan baik, menjadikan kita sihat. Makanan utama yang mengandungi vitamin C ialah: limau, lemon, kiwi, tomato, lada dan ceri. Vitamin C juga penting untuk kesihatan sperma. Lentil dan daging merah

  • Besi

Ia adalah elemen penting dalam kehamilan untuk menghasilkan sel darah merah yang badan kita dan keperluannya. Sumber semulajadi besi adalah daging merah, yang harus dimakan dengan bergantian dengan makanan lain seperti lentil, kuning telur dan hati. Besi juga terkandung dalam koko, badam, hazelnut dan bayam. Untuk membantu asimilasi perlu diambil dengan vitamin C, sentiasa dari sumber makanan.

Perhatian kepada berat badan

Konsepsi: 13 cara untuk memihak kepadanya (14 imej) Adakah anda tahu bagaimana untuk mempromosikan konsepsi? Berikut adalah 13 perkara yang penting untuk diketahui

  • air

Air adalah unsur yang berharga untuk tubuh kita. Kita perlu mengambil sekurang-kurangnya satu liter dan setengah hari. Ia membantu untuk menyahtoksik dan meningkatkan fungsi saluran kencing dan usus. Sekiranya pengekalannya adalah baik untuk berunding dengan doktor dan bukannya menggantung pengambilan air. Antara makanan yang perlu dielakkan kita boleh menyenaraikan makanan yang tidak sihat, yang umumnya tidak sesuai dengan diet seimbang, kopi dan semangat.

Video: 4 Makanan Yang Bantu Anda Agar Cepat Hamil