Percuma untuk diterokai: wawancara dengan Silvia


Silvia, seorang ibu yang dikenali di laman web sebagai Stima di Danno, memberitahu kita apa batas yang kanak-kanak harus meneroka dan apa permainan dan aktiviti yang dilakukannya dengan anak perempuannya

Dalam Artikel Ini: diedit dengan bercakap dengan kanak-kanak
Ada satu puisi yang sangat cantik, yang ditulis oleh Mariangela Gualtieri: bertajuk "Khotbah kepada anak anjing spesies saya"Dan ini 'seruan anak-anak supaya tetap demikian, untuk berkembang kuat, kreatif dan bebas. Antara cabaran pendidikan, istilah-istilah sering muncul 'peraturan', 'disiplin', 'pengajaran', tetapi kami mendapati perkataan' lebih jarang 'kebebasan', 'kekuatan', 'kreativiti', 'kebahagiaan'sebaliknya, kata-kata dan konsep bahawa sebagai seorang ibu saya tidak mahu mengabaikannya.
BACA JUGA: Bercakap dengan kanak-kanak mengenai perbezaan jantina
Tetapi bagaimana kita boleh untuk membantu kanak-kanak membesar, kuat dan kreatif? Sesetengah ibu rangkaian memberitahu kami tentang pengembaraan mereka. Hari ini kami bertanya tiga soalan a Silvia, alias Anggaran Danno, yang boleh anda ketahui lebih lanjut mengenai blog All'ombra, Me As A Chair dan The Emotional Journey.
Dalam pendidikan lelaki dan perempuan, kita sering mendengar 'peraturan'. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, kita mahu memperdalam kebebasan, pencerobohan, penerokaan. Apa yang anda fikir adalah sempadan yang anak-anak kita hari ini harus meneroka?
Saya fikir saya mempunyai pendekatan yang agak wajar untuk pendidikan Giulia. Ini bermakna cuba menjawab soalan dengan kesederhanaan dan ketepatan pada masa ini dan bukannya melekat pada model, peraturan, manual yang tepat. Dia berumur lima tahun dan merupakan rasa ingin tahu.
Untuk memudahkan, tiga bidang penerokaan datang ke fikiran:
1) masa yang tidak teratur: dia menghabiskan banyak masa di tadika, jadi kecenderungan kami adalah untuk membiarkan "masa lapang"Ia benar-benar ruang untuk penambahbaikan, ia bermain banyak sendiri, ia mempunyai dunia yang hebat sendiri, ia boleh menghabiskan berjam-jam bermain dengan timbres berpura-pura bahawa mereka adalah watak untuk bernyawa, jadi jika saya adalah seorang ibu yang sangat bimbang untuk memberikan motivasi, untuk memandu, Saya menyedari bahawa sekarang saya meninggalkan lebih banyak pengurusan diri.penerokaan imaginasi autonomi"Sebaliknya, saya juga detik-detik memanjakan dan berkongsi ruang mereka menjadi lebih animasi, fizikal. Sedikit 'dia berubah, yang sebelum itu jauh lebih paciosa dan tenang, sedikit' kita telah berubah, kini jauh lebih longgar, selamat dan merendahkan diri.
2) ruang: Saya ingin mempunyai kemungkinan untuk membuatnya meneroka sempadan fizikal secara mandiri, malangnya Milan tidak membenarkannya. Dalam kes ini saya tidak boleh melakukan apa-apa lagi menemani ia dalam menemui persekitarannya, cuba menjadikannya lebih menyedari ruang yang dialaminya, dari kemungkinan dan batasan kota di mana ia hidup, dari pelbagai dan kekayaan yang luar biasa yang setiap tawaran - kecil atau besar - boleh tawarkan. Mengenai ini, ia adalah satu tempoh di mana saya lebih suka membantu beliau untuk menghargai apa yang dilihat oleh semua orang - tempat, muzium, kerja seni - mengambil beban pengantaraan yang tidak sempurnadan bukannya mengambil bahagian dalam aktiviti yang direka khusus untuk kanak-kanak. Seperti biasa, baki berada di tengah-tengah, dan terdapat aktiviti-aktiviti khusus yang benar-benar dipikirkan dan dilaksanakan. Apa yang saya tidak mahu adalah bahawa ia tumbuh dengan idea bahawa ada realiti "disesuaikan untuk kanak-kanak"dan bahawa, tanpa adanya itu, segala sesuatu yang menarik minat orang dewasa berpengalaman sebagai membosankan.
3) sosialisasi: ini adalah sempadan yang sangat nipis dan halus. Dia bijak, introvert, permalosetta. Dia bimbang banyak tentang reaksi rakan-rakannya, dia mengalami konflik dan mengejek mereka, dia menganggap ketidakselesaan yang tidak dapat dijalaninya tetapi tidak mahu menjadi agresif pada gilirannya. Di sini, dalam kes ini kita cuba beri jaminan kepadanyakita bekerja pada harga diri, tetapi ia adalah wilayah yang mesti diterokai dalam jumlah autonomi untuk berkembang.
BACA JUGA: Percuma untuk meneroka: wawancara dengan Cecilia d'Elia
- Apakah permainan, bacaan, dan aktiviti penyelidikan yang anda lakukan dengan anak perempuan anda?
Pada lima tahun, apa-apa aktiviti adalah menarik dan mencabar, bahkan membantu untuk menetapkan almari yang penuh dengan sampah! Saya bermain banyak dengan Giulia pada masa lalu, saya berkongsi dengannya banyak aktiviti kreatif, terutamanya manipulasi bahan. Kini, seperti yang saya katakan sebelum ini, ia benar-benar sangat autonomi, otonomi yang mendakwa dengan tekad! Membaca adalah ruang sebenar untuk berkongsi dengannya sekarang. Terdapat buku-buku indah yang menggalakkan penerokaan fizikal dan kreatif. Beberapa tajuk?
- Perkara yang saya tidak lihat dari tetingkap saya, untuk mempraktikkan seni melihat yang tidak kelihatan di belakang yang kelihatan
- Enam puluh perkara yang mustahil dilakukan sebelum makan tengah hari, dengan soalan yang tidak dijawab atau dengan banyak jawapan, untuk pendekatan pertama juga kepada tema falsafah dan ilmiah tertentu
- Buku Keri Smith, yang saya baru saja diperintahkan dan mengalu-alukan, latihan pemerhatian dan kreatif yang sebenar
- Abjad cerita dongeng, yang saya fikirkan, dari sudut pandangan seorang gadis berusia lima tahun, unsur-unsur disassembled untuk disusun semula dalam cerita peribadi... atau sekurang-kurangnya ini adalah cara yang kini berfungsi di kepala Giulia. Tetapi ia adalah buku berbudaya, yang boleh digunakan dalam pelbagai cara.
Baru-baru ini saya dapati teks puisi untuk kanak-kanak. Ia adalah cara untuk mempengaruhi mereka bukan sahaja dengan cerita dan imej, tetapi dengan instrumen yang menyentuh rentetan yang lebih dalam: bunyi kata-kata, ketakutan, ketulusan tertentu... Kami mempunyai E di langit (READ), yang saya dapati amat berguna untuk meneroka beberapa ketakutan, dan Puisi untuk udara (READ), di mana terdapat kehadiran alam semula jadi dalam pelbagai aspeknya. Adapun ruang fizikal, terdapat sebuah buku yang indah oleh Artebambini yang saya ceritakan dalam The Emotional Journey: Urban Adventures (READ).
- Apa perjalanan yang paling menarik yang anda mahukan kepada anak perempuan anda?
Saya ingin Giulia memahami dengan secepat mungkin bahawa kehidupan adalah evolusi, keterbukaan dan sumber keajaiban berterusan, bahawa tiada apa-apa yang pasti dan tanpa pembaikan, bahawa segala yang berlaku adalah sumber pertumbuhan. Dari perkara-perkara ini kita biasanya menjadi sedar kemudian.

Pautan mendalam:
Percuma untuk diterokai: wawancara dengan Caterina
Percuma untuk diterokai: wawancara dengan Claudia

Halaman Facebook dan e-mel untuk terus berhubung
Bercakap dengan kanak-kanak: Kumpulan Facebook untuk sentiasa up-to-date dan bertukar pendapat
Sekiranya anda ingin menghantar kami cerita, video atau foto, tulis kepada: [email protected]

Video: