Permainan untuk dilakukan di rumah dengan kanak-kanak dari 0 hingga 2 tahun


Berikut adalah beberapa cadangan untuk menganjurkan permainan untuk kanak-kanak dari 0 hingga 2 tahun untuk melakukan di rumah

Dalam Artikel Ini:

Permainan untuk kanak-kanak dari 0 hingga 2 tahun untuk dilakukan di rumah

Bagaimana untuk menghabiskan masa di rumah apabila anda mempunyai bayi yang sangat kecil? Kami menawarkan senarai permainan untuk kanak-kanak dari 0 hingga 2 tahun untuk melakukan di rumah. Mereka adalah permainan mudah dari mana untuk mengambil petunjuk untuk mencipta yang baru. Dan ibu-ibu yang kurang imajinatif akan menikmati kesenangan untuk anak-anak mereka.

Dari 0 hingga 6 bulan

  • berjalan

Kami mengambil bungkusan kami di tangan kami dan membawanya berjalan-jalan di sekitar rumah. Beritahu apa yang berlaku di pelbagai bilik (di dalam bilik tidur ibu dan ayah melakukan katil, di dapur ibu menyediakan makanan bayi, di balkoni ada tanaman... dan sebagainya), mengulas lukisan, kami mencipta nama untuk pelukisnya... kami akan melihat kanak-kanak itu memikat untuk mendengar cerita kami, tetapi kami cuba konsisten dan selalu memberikan versi yang sama: kanak-kanak suka perkara yang berulang-ulang dan selalu dengan cara yang sama

8) Membangunkan pemikiran

Permainan untuk membangunkan kepintaran (11 imej) Sepuluh aktiviti yang meningkatkan perkembangan intelektual kanak-kanak berumur dua hingga lima tahun

  • Bubu settete

Permainan kuno dengan pesona yang tidak dipertikaikan. Anda boleh bermain dengan menutup muka ibu anda dengan tangan anda atau dengan menyembunyikan haiwan boneka di bawah meja dan kemudian muncul semula

  • Dindolò

Mari duduk dengan bayi di atas lutut kita dan, berayun ke belakang dan sebagainya, mari kita menyanyikan sajak pembiakan pendek

Dari 6 hingga 12 bulan

  • kompromi

Ambil dua haiwan yang disumbat atau dua benda sayang kepada anak itu, seorang memegang ibunya dan seorang anak. Kemudian kami bertanya: "Adakah kita berubah?" mencadangkan objek kami sebagai pertukaran untuknya. Kami tidak gagal untuk mengatakannya "Terima kasih" dan memuji kanak-kanak itu ketika dia memberikan kita permainan kecilnya !!!

  • urat

Kami mengambil pelbagai jenis bekas, pasta atau tepung dan mula meletakkannya dalam bekas. Kanak-kanak suka decanting, koordinasi oculo-manual mereka akan mendapat manfaat yang banyak dan akan menjadi semakin mahir!

  • Sapu tangan

Mari duduk di atas permaidani dengan bayi dan mengambil selembar kain, kami mengakhiri bayi dan tarik yang lain ke arah kami... pada permulaan yang kecil itu akan tidak seimbang tetapi, setelah memahami mekanisme akan mulai menarik gilirannya. Pada ketika ini kami berpura-pura jatuh dan berkata dengan gembira:"Bagaimana awak kuat !!!"

Permainan yang perlu dilakukan semasa hujan

Dari 12 hingga 18 bulan

  • Menara

Kanak-kanak zaman ini suka membuat menara, menumpuk apa-apa: bangunan, kiub berwarna, kotak... tetapi permainan sebenar adalah untuk mengetuk menara... anda akan mempunyai masa yang baik jika anda mencipta bunyi yang kuat apabila potongan jatuh !!!

  • Alat muzik DIY

Kami mengambil bahan-bahan pemulihan: botol 1 liter dan separuh liter plastik, bekas dengan pelbagai bentuk, saiz dan bahan-bahan yang berbeza dan kemudian isi dengan: kacang atau kacang merah, pelbagai tepung, walnut dan buah berangan. Kami menjemput kanak-kanak itu untuk menggoncang mereka dan cuba bunyi yang berbeza, maka kita menyanyi lagu ritmandola dengan botol

  • Menyembunyikan dan mencari

Anak berusia 15 bulan saya suka bermain hide dan mencari !!! Ia sangat baik untuk mencari tempat persembunyian yang paling jauh dan masih menunggu saya untuk mencarinya untuk masa yang lama... masih dan tanpa membuat bunyi... dia terus kepalanya dan permainan tidak berakhir jika dia tidak menaikkan kepalanya untuk melihat saya !!! Tempat persembunyiannya di bawah kerusi tetapi dia juga suka bersembunyi di belakang pintu... Hati-hati jangan biarkan kabinet terbuka !!!

Dari 18 hingga 24 bulan

  • Dua bintang tiga!

Anak-anak, di sarang, mempunyai banyak keseronokan bermain permainan ini !!! Peraturannya sangat mudah: ibu meletakkan dirinya di satu hujung bilik dan bayi di sisi lain. Ibu berpaling ke dinding dan berkata "Satu, dua, tiga..." anak itu boleh bergerak... tetapi apabila ibu berpaling dan berkata: "Star" anak itu mesti tetap tidak bergerak !!! Apabila anak itu sampai kepada anda, pujilah dia dan berpelukannya! Jangan berfikir bahawa mereka terlalu kecil, anda akan kagum bagaimana mereka belajar dengan cepat !!!

  • Berjalan seperti...

Permainan ini juga sangat popular dengan anak-anak sarang. Untuk mencapai objek atau hanya untuk bergerak dari satu bilik ke bilik lain, ibu akan meminta kanak-kanak itu mengambil 2 langkah dari singa, satu dari semut, tiga dari kuda nil dan sebagainya. Sebaik sahaja anda sampai ke garisan penamat, jangan lupa untuk berpelukan dan memuji mereka.

Apa-apa tindakan yang kita lakukan di rumah boleh menjadi satu permainan untuk anak-anak kita, lakukan cucian atau menggulung pakaian dan sebagainya memasak atau membersihkan bilik! Yang penting ialah penglibatan dan keghairahan dengan mana kami mencadangkan aktiviti yang akan dilakukan. Kanak-kanak akan bersenang-senang dan kita juga, pada penghujung hari, kita akan menyedari bahawa petang telah berlalu dalam kilat !!!

Video: 11 Ciri Anak Jenius, Untuk Usia 1 - 5 Tahun