Kencing manis positif dan positif


Kadang-kadang diagnosis diabetes kencing manis adalah positif palsu: di sini adalah kisah Marta

Dalam Artikel Ini:

Kencing manis gestational positif palsu

Diabetes Gestational adalah penyakit yang menjejaskan kira-kira 5% wanita hamil dan dapat merumitkan kemajuan kehamilan. Ini adalah anomali dari metabolisme glukosa yang berlaku hanya semasa kehamilan dan yang umumnya hilang selepas penghantaran. Diagnosis dibuat melalui pemeriksaan yang dipanggil glisemik minicurva, tetapi tidak jarang bahawa analisis memberikan positif palsu dan diabetes yang gestational itu sebenarnya tidak ada. Inilah kisah Marta.

Diagnosis

"Beberapa hari sebelum Krismas 2008 a lebihan cecair amniotik dan seorang gadis yang benar-benar gemuk daripada langkah-langkah standard telah mendiagnosis pakar ginekologi dan ultrasound diabetes mungkin gestational, untuk disahkan selepas cuti dengan ujian yang dipanggil "gula darah yang dikurangkan". Hakikat bahawa saya menimbang 48 kg, tidak mengira, kejadian yang tidak senonoh ini menjejaskan tipis dan tanpa pandang bulu.

Pihak-pihak ini menghabiskan kesedihan alumin yang paling mutlak, jauh dari jenis yang manis, dari makanan berat dan membatasi paling setiap kontak dengan karbohidrat. Pada 2hb Januari saya akhirnya pergi melakukan ujian yang mengerikan ini - yang terdiri daripada menelan 50 ml glukosa diikuti oleh dua pengeluaran - dan pada 12 Januari (10 hari kemudian!) Saya mempunyai hasil: diabetes kencing manis disahkan. Terhadap nilai yang tidak boleh melebihi 120-140, analisis menunjukkan 170.

Diabetes semasa kehamilan

Diet besi

Kemudian mengikuti diet lebih dekat daripada Krismas. Saya lapar, 30 gram roti untuk sarapan pagi tidak cukup untuk saya, untuk mendengar rakan-rakan saya mengunyah confetti, coklat dan biskut pada siang hari yang mengerikan, terutamanya mengetahui bahawa satu-satunya makanan ringan yang boleh saya berikan ialah "yoghurt yang lazat nipis... putih".

Hari-hari berlalu, diet berlanjutan, kelaparan juga. sebenarnya dimagrisco tetapi, sebaliknya, kulit bercahaya dan putih kerana ia tidak pernah berlaku. Walau bagaimanapun saya fikir jika ini adalah harga untuk membayar belia kekal... saya dengan senang hati menjadi tua, walaupun dengan mendesak.

Ujian glisemik maxi

yang kelaparan membawa saya untuk mendapatkan pengesahan selanjutnya (atau penafian) ke analisis pertama dan membuat keputusan untuk melakukan Ujian glisemik ke-2, lebih terperinci daripada yang pertama: glukosa yang dicerna kali ini adalah dua kali dan pengeluaran adalah 4. Saya memilih satu lagi struktur untuk mengurangkan waktu menunggu dan kenapa, di hospital baru ini, selain menunggu hanya 3 hari untuk mendapatkan keputusan, anda boleh memuat turunnya dari internet.

Sebagai hari X saya memilih hari Isnin, 19 Januari tetapi nasib malang menghantui saya: hari ini dipanggil satu lagi mogok media. Saya mengatur seperti yang saya boleh dan mengambil bas pertama yang tiba, jelas dibungkus. Ketibaan di Piazza S. Giovanni dan saya keluar dari nafas, sekarang 8.00 dan untuk analisis yang akan memaksa saya untuk tinggal 5 jam di hospital pastinya terlambat. Nasib baik, dengan melepasi barisan tiket kerana tanda itu jelas: "Wanita hamil mempunyai keutamaan yang mutlak!" dan antara penggulingan orang tua dan antara penampilan yang tidak setuju suri rumah dalam barisan selama sekurang-kurangnya 2 jam... Saya membayar tiket dan dalam bulatan kesepuluh Dante.

Di dalam dewan pengeluaran jururawat itu sangat baik dan bermanfaat, tetapi juga sangat asli dalam kaedah membuat pengeluaran: tiada tourniquet, lengan mesti turun dan dia menegak jarum ke dalam urat tanpa "trauma", katanya. Selepas sampel pertama, saya mencairkan 100 gr gula gula dalam segelas air dan menggesa saya untuk minum dengan cepat: "Baiklah, datang, ia seperti pembekuan!". Saya mempunyai beberapa retsk tetapi saya boleh menahan cerun. Selepas 4 jam dan banyak pengeluaran, saya tidak lagi merasakan tangan saya; haknya pasti hilang, urat membengkak dan lebam besar mula muncul. Dia akan tinggal di sana selama 10 hari dan untuk 2 saya tidak dapat bergerak lengannya.

Pada jam 1:00 petang saya keluar. Pemikiran pertama pergi kepada yang sedih makan menunggu saya di rumah (50 gram pasta wholemeal) tetapi selepas puasa selama 18 jam nampak seperti pesta raja.

Kejutan: Saya tidak mempunyai diabetes

Keesokan harinya berlalu menunggu tetapi yang tahu mengapa saya merasakan bahawa analisis ini akan memberi saya beberapa kejutan, dan memang demikian. Khamis 22 pagi saya memasukkan kod saya di laman hospital dan membaca keputusan ujian glisemik maxi untuk mengesahkan, dengan mengejutkan, semua itu sekuriti mereka sempurna.

Saya panggil ahli sakit ginek: "Hai, adakah anda ingat saya? Saya adalah dengan fibroid gergasi dan diabetes gestasi! "(Ini adalah ungkapan kod yang bersetuju untuk memberitahunya siapa saya segera). Dia ketawa, "Sudah tentu saya ingat wanita saya, beritahu saya.... "... bla bla..."Nah, nilai-nilai itu adalah sempurna, ini bermakna analisis pertama memberi positif palsu... ia berlaku... analisis yang perlu diingat adalah yang terakhir. Tahniah... dia tidak mempunyai diabetes, dia boleh mula makan lagi".

Positif palsu, istilah baru untuk menambah kosakata perubatan saya. Rehatkan sedikit 'pemikiran senyap mengenai pengorbanan dan kebimbangan pada tempoh yang lalu. Pendek kata, ia adalah sebulan yang saya tidak makan dan semua ini tidak ada apa-apa. Bayi itu besar hanya kerana saya membuat kanak-kanak besar walaupun saya kecil, cecair amniotik tidak begitu banyak dan saya memetabolisme apa-apa jenis gula pada kelajuan cahaya.

Pada petang yang sama saya memberikan diri saya satu Trappe frappe dan castagnole di kedai paling mahal di bandar dan saya rasa seperti tidak pernah sebelum ini. Jika ada satu perkara yang saya biasa, kehamilan ini tidak pernah mengambil apa-apa. Unsur yang penting seperti kesihatan atau semacam sandwic ham atau parmesan pada pasta adalah "hadiah" yang dihargai, dinikmati... dan kita tidak sedar sehingga mereka dibawa dari kami ".

Video: Diabetes / Kencing Manis / Penyakit Gula Darah