Mendengar bayi yang baru lahir


Pendengaran adalah rasa yang paling maju pada masa kelahiran bayi yang baru lahir. Cukuplah untuk difikirkan, sebenarnya, yang sudah dalam janin bayi baru lahir dapat merasakan bunyi, walaupun secara semula jadi mereka tiba-tiba teredam dan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Pendengaran mewakili rasa yang lebih maju, al saat lahir yang bayi. Cukuplah untuk difikirkan, sebenarnya, yang sudah dalam janin bayi baru dapat merasakan bunyi, walaupun secara semula jadi mereka tiba-tiba teredam dan teredam, untuk kerana cecair amniotik. Dalam panduan ini, matlamat kami adalah untuk membuat anda lebih memahami pendengaran bayi yang baru lahir, menemui apa perasaannya, pelbagai fasa tawaran dan yang sebarang masalah yang boleh timbul.

Bayi mengalami bunyi

Seperti yang kita katakan dalam pengenalan, pendengaran hadir dan berkembang pada bayi yang baru lahir lama sebelum dilahirkan. Sebagai tambahan kepada hakikat bahawa bayi dapat mengenali bunyi, satu lagi aspek yang perlu dijelaskan adalah mengenai intensiti yang sama. Pada asasnya, tidak seperti apa yang anda fikir, bayi yang baru lahir lebih suka bunyi yang tinggi berbanding yang rendah. Bayi baru mampu, dari bulan kedua / ketiga kehidupan, untuk mengarahkan pandangan dan menuju ke arah sumber bunyi. Sambungan antara penglihatan dan pendengaran sudah dikembangkan di dalamnya. Bayi yang baru lahir, dengan kata lain, memuja suara manusia, dan terutama lebih suka wanita itu.

Pencerminan Moro

Cukuplah untuk mengatakan bahawa ketika lahir, bayi dapat mengenali suara ibu dan bahkan lagu yang biasanya didengar ketika berada di dalam rahim ibu. Pada ketika ini, adalah perlu untuk menjelaskan apa "refleksi Moro" terdiri daripada. Ringkasnya, ia terdiri daripada tindak balas spontan dan sukarela yang diberikan oleh kanak-kanak apabila dia mendengar bunyi-bunyi kuat. Dalam praktiknya, dalam keadaan ini, akan dapat melihat bayi mengejutkan, serta mengedip dan menyebarkan senjata, membuka jari tangan.

Pengesahan pendengaran

Anda boleh mengesahkan pendengaran anak anda sendiri, dengan melakukan ujian kecil. Bagi kanak-kanak di bawah umur tiga bulan, adalah penting untuk cuba menarik perhatian dengan bertepuk tangan di belakang kepala anda. Jika anak melompat, ia bermakna bahawa dia berada dalam keadaan baik. Dari tiga hingga enam bulan, adalah dinasihatkan untuk memanggilnya mengikut nama, kerana anda akan melihat tindak balasnya terhadap bunyi suara itu. Dari enam hingga sepuluh bulan, sebaliknya, memanggilnya dengan nama, anda akan dapat melihat jika dia menjawab bunyi, mungkin juga dengan satu ayat atau dengan senyuman. Dari sepuluh hingga lima belas bulan, lebih-lebih lagi, perlu mencontohi objek seperti biasa, seperti bola, anjing atau saudara terdekat. Penting untuk diingat bahawa sangat penting untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan pendengaran, semestinya sebelum enam bulan, untuk membantu mereka berkembang dengan lebih baik.

Masalah pendengaran dan resolusi

Terdapat juga keadaan tertentu yang mungkin mengehadkan keupayaan pendengaran kanak-kanak, yang mungkin berlaku sebelum lahir, atau pada bulan pertama kehidupan atau semasa kanak-kanak. Sebagai contoh, palam lilin telinga, kehadiran objek asing, jangkitan bakteria yang dikenali sebagai telinga perenang, dan otitis, adalah penyebab utama keabnormalan yang berkaitan dengan keupayaan pendengaran yang dikurangkan oleh bayi. Terdapat juga kes-kes kepikuan kongenital, mungkin sudah wujud sejak lahir, yang boleh diselesaikan dengan penggunaan alat bantuan pendengaran. Adalah penting untuk merangsang pendengaran kanak-kanak. Cara yang berkesan, tentu saja, adalah penggunaan komunikasi. Adalah sangat penting bahawa anda sering bercakap dengan kanak-kanak itu, atau anda menyanyikan lagu, atau biarkan ia mendengar muzik. Main juga memainkan peranan penting sebagai alat yang sangat diperlukan untuk merangsang pendengaran.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Bayi baru: tahap senyuman
  • Perkembangan deria pada bayi baru lahir

Video: Ajaib!! Lihat respon bayi yg baru lahir ini ketika mendengar suara adzan