Berapa banyak kebimbangan yang ada pada kanak-kanak?


Apakah ketakutan yang ada pada kanak-kanak dan bagaimana kita boleh membantu mereka melawan mereka?

Dalam Artikel Ini:

Ketakutan pada kanak-kanak

Berapa banyak kebimbangan yang ada pada kanak-kanak? Infinit dan sering kali semua jaminan keselamatan tidak cukup untuk membantu mereka menenangkan mereka.
Tetapi mereka benar-benar semulajadi kerana mereka memainkan fungsi utama pertahanan dan penggera berkenaan dengan sesuatu yang mengancam dan kemungkinan menilai kemungkinan keadaan risiko.

Tetapi permintaan tepat untuk menangani mereka untuk menghalang mereka daripada menjadi luar biasa. Membangunkan ketakutan, sebenarnya, membolehkan anda mengukuhkan harga diri anda.
Semasa saya bulan pertama kehidupan bayi yang baru lahir tidak dapat membuat isyarat akhir dan hanya menangis untuk meminta campur tangan ibu untuk melindunginya.

Semasa proses pembezaan kanak itu tahu kelemahannya, dan evolusi kemahiran dan kecerdasan motor seterusnya membolehkannya menghadapi ancaman dan menangkap orang lain. Ia bermula dengan perlahan untuk menjadi akrab dengan alam sekitar dan untuk memenuhi tuntutannya, mempertahankan dirinya.
Ini membolehkan kita memahami mengapa ketakutan berubah dalam perjalanan hidup.
Ketakutan banyak, kepelbagaian dan sebahagian daripada pertumbuhan.

takut menangis anak

Kanak-kanak dan sikap yang menyatakan ketidakselesaan (8 imej) Kanak-kanak sentiasa menunjukkan ketidakselesaan mereka. Berikut adalah beberapa sikap yang boleh membantu orang dewasa memahami sesuatu yang salah

Terdapat kegelapan, air, membuat kesilapan. Ketakutan orang asing, orang lain, monster, kesunyian, situasi sosial...

  • Kebimbangan umum adalah keadaan kebimbangan yang meluas yang semakin memburuk dalam situasi tertentu dengan cara berlebihan seperti ketika anak mendapat luka kecil atau ditinggalkan bersendirian untuk menangis di sofa.
  • Kebimbangan pemisahan adalah ketidakupayaan untuk bertolak ansur dengan pemisahan daripada ibu dalam sebarang konteks.
  • Kecemasan sosial adalah keluhan yang histeris dalam usaha untuk menyertai sekumpulan kanak-kanak atau sikap tidak bertoleransi untuk menerima apa-apa keadaan perubahan tabiat (perumahan, institusi baru, sahabat baru, kemasukan ke tadika, ibu yang pergi ke kerja, pengasuh bayi, peralihan dari lampin ke tandas, dan sebagainya).
  • Fobia khusus adalah ketakutan yang tidak adil terhadap objek atau peristiwa, hubungan yang mana menyebabkan reaksi sengit yang sengit. Mereka menyerang serangga, jatuh dari jurang, watak kartun, mencuci rambut, kuda, hujan, badai, orang dewasa ketawa, kapal terbang, awan, turun di bawah, mengambil ubat, dari telefon, pasu malam, takut ibu akan pergi kerana dikhuatiri akan terluka, dan sebagainya. (Isaacs, 1977).

Tetapi bagaimana untuk membantu kanak-kanak?

Sering ibu bapa ditangkap oleh kebimbangan yang tiba-tiba dan, dalam usaha untuk memenuhi keperluan kanak-kanak, merumitkan keadaan.
Sebenarnya, ada cara yang berbeza untuk dapat menghadapinya tanpa dibanjiri oleh kegelisahan yang berlebihan atau dengan cuba menjelaskan secara rasional apa yang sedang berlaku. Salah satunya adalah fantasi.

Permainan dan strategi untuk memerangi ketakutan kanak-kanak

Berhubung denganimaginasi ketakutan diatasi.
Yang terakhir, pada kenyataannya, adalah sesuatu yang tidak diketahui dan tidak dapat merasionalisasi dan oleh itu menimbulkan tindak balas emosi. L. J. Cohen (2013) mencadangkan, dalam panduannya untuk ibu bapa, membantu anak-anak kecil untuk mengatasi ketakutan mereka melalui penggunaan permainan, empati dan kreativiti.

Penglibatan mereka dalam bermain aktiviti menjadikan mereka berpartisipasi dan hadir, sangat memperhatikan apa yang berlaku. Mereka meneroka apa yang mengelilinginya dan mengubah realiti melalui watak-watak yang dicipta.
Melalui hubungan permainan, anda dapat melawan rasa tidak aman, mengubah cara anda bereaksi terhadap situasi yang menyebabkan penderitaan (melalui penyusunan buku harian), pengalaman singkat dan ini terjadi berkat pengenalan bersama dalam peranan untuk mengubah kehidupan batin anda sepenuhnya.

Bekerja padakhayalan (penciptaan mesin, boneka anti-penyihir, perwakilan visual) kandungan mendalam dapat diubah dan digalakkan perubahan individu yang bertujuan tepat pada wahyu yang tepat dari dunia psikik dalaman.
"Setakat yang dapat kita ketahui, satu-satunya tujuan kewujudan manusia adalah untuk menerangi cahaya dalam kegelapan semata-mata".
Carl Gustav Jung

Video: Apa Hubungan Kecemasan dengan Penyakit Gerd ?