Bagaimana menjadi ibu yang lebih yakin diri


Kadang-kadang adalah perkara biasa bagi ibu-ibu baru untuk tidak merasa yakin tentang diri mereka sendiri. Berikut adalah tip untuk meningkatkan harga diri untuk kanak-kanak (dan yang lain).

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana menjadi ibu yang lebih selamat daripada diri mereka sendiri

Menjadi seorang ibu adalah perdagangan yang paling sukar di dunia: tidak peduli berapa banyak yang anda lakukan, berapa banyak tenaga yang anda akan buat, selalu ada seseorang yang akan memberitahu anda untuk mengetahui lebih banyak daripada anda. Sesiapa sahaja, walaupun pasu geranium di tingkap, akan cuba melemahkan austostima ibu bapa anda. Mengapa? Kerana pada anak-anak, mereka segera berubah menjadi pekerja penjagaan anak. Diperkukuhkan oleh pengalaman mereka atau bahkan oleh khabar angin, mereka akan memberitahu anda bahawa anda perlu bersikap dengan cara tertentu dan bukan orang lain yakin bahawa anda, kerana anda adalah ibu baru, tidak mempunyai kesedaran yang cukup.

Ingat satu perkara: tiada siapa yang boleh memberitahu anda apa yang perlu anda lakukan atau bagaimana anda mesti bertindak. Sudah tentu, anda boleh meminta nasihat, penjelasan, tetapi perkataan terakhir selalu ada untuk anda. Projek pendidikan anak-anak anda adalah tentang orang tua, bukan datuk nenek, teman, jiran atau hanya geranium. Lazimnya, kadang-kadang anda tidak merasa yakin dengan beberapa perkara, terutamanya jika ia adalah kali pertama yang anda hadapi, tetapi jangan risau: semua orang berasa seperti anda, hanya mereka tidak mengatakannya. Berikut adalah beberapa nasihat untuk meningkatkan harga diri untuk kanak-kanak (dan lain-lain).

Surat kepada semua orang asing yang menilai tingkah laku anak saya
  • Cuba jangan jatuh ke dalam "sindrom ibu yang tidak baik"

cepat atau lambat - seperti yang kita katakan - semua berasa tidak mencukupi kerana mungkin bayi menangis dan anda tidak boleh menenangkannya, atau kelihatannya tidak cukup teratur pada siang hari. Perasaan ini adalah perkara biasa bagi semua: menjadi seorang ibu tidak bermaksud bercita-cita untuk kesempurnaan, tetapi melakukan yang terbaik dengan semua batasan peluang.

  • Jangan dengar saudara-mara "semua-sekitar"

keluarga anda akan memberi nasihat yang tidak diminta. Bukankah anak makan cukup? "Cuba beri dia penambahan", atau enggan makan? "Kenapa awak tidak meletakkan sedikit gula di atasnya sehingga rasa makanan seperti susu ibu?" (Tetapi adakah rasa itu?). Anda, tolong, mengangguk, senyum bagus walaupun anda mempunyai pemindahan hempedu dan katakan frasa standard: "Ya, saya akan memikirkannya".

Buku harian seorang ibu | Tidur foto

Buku harian seorang ibu | PHOTOS (15 imej) Menjadi ibu dalam ilustrasi Lucy Scott

  • Cuba bersikap seolah-olah anda seorang profesional dalam penjagaan kanak-kanak

Ketidakpastian adalah perkara yang paling teruk. Ibu baru selalu bertanya "adakah anda berbuat baik?". Untuk cuba merasa lebih selamat, cubalah untuk meletakkan diri anda di kasut pengasuh Lucia, atau orang yang dengan tenang dan tegas dapat menghadapi setiap masalah. Anda selamat dalam perjalanan: tidak mengapa jika anda membuat kesilapan, kerana ibu bapa adalah sedikit seperti percubaan saintifik, satu diteruskan oleh percubaan dan kesilapan.

  • Tinggal dari rakan saingan anda

sebaik sahaja seseorang menjadi ibu bapa, kadang-kadang perpaduan menjadi persaingan. "Gigi berusia 3 bulan saya sudah dapat membaca dan menghitung", "Federico bukannya membina salinan sempurna Menara Eiffel dalam 3D. Adakah saya memberitahu anda dia berumur 18 bulan? " Orang seperti itu tidak sesuai untuk hadir. Atau pergi dengannya, tetapi tidak pernah bercakap tentang anak-anak.

  • Lupakan tentang orang yang menonton anda

jika anak anda membuat kesunyian atau menangis kerana dia lapar dan mungkin anda berada di kaunter beli-belah di pasar raya semasa anda menanggalkan artichokes, jangan memberi perhatian kepada mereka yang menonton. Sebelum kanak-kanak semua berfikir bahawa mereka tidak akan membuat mereka menangis seperti itu, seolah-olah anak itu boleh diperintahkan. Anda tenang dan jangan bimbang: anda tahu apa yang anda lakukan.

  • Jadilah tegas dan kukuh

Kanak-kanak berasa apabila ibu bapa tidak mempunyai idea yang jelas tentang kelakuan yang akan diambil. Sebaliknya anda mesti cuba menjadi sangat penting, terutamanya apabila memberi "tidak" kepada sesuatu. Anda tidak boleh tawar-menawar: jika ibu mengatakan satu perkara ialah, dunia akan jatuh.

  • Ambil masa untuk diri sendiri

adalah penting untuk mempunyai detik-detik jeda daripada "mumi". Pergi ke pendandan rambut, tidur, minum kopi bersama rakan. Anda akan melihat bahawa ia akan diangkat segera.

  • Jangan sembunyikan emosi anda

ibu yang sebenar, yang suka kepada anak-anaknya, tidak selalu dengan senyuman di wajahnya dan kek di tangannya. Ibu yang sebenar adalah orang yang menunjukkan emosinya, walaupun yang negatif, kepada anak-anaknya. Dengan cara ini mereka akan tahu bahawa beberapa saat kesedihan boleh berlaku dan mereka tidak akan terlalu takut.

  • Kata laluan: menyeronokkan!

Jangan biarkan kebimbangan dan kebimbangan membuat anda menikmati pengembaraan yang luar biasa ini! Anda sentiasa pintar dan berani, ingat!

Video: 13. Dari Perspektif Minoritas yang Sedang Dalam Pencarian Jati Diri & Keyakinan, Divya Priyanka