Bagaimana untuk bertindak jika kita telah merawat bayi kita dengan teruk


Ketegangan, keletihan dan ketakutan, ia boleh berlaku untuk merawat anak kami secara teruk, bertindak balas dengan berlebihan. Inilah caranya

Dalam Artikel Ini: disunting oleh Laura Losito
Tekanan, keletihan dan kegelisahan, ini boleh berlaku dengan kabur dengan anak kami, bertindak balas berlebihan kepada beberapa gurauan atau, lebih buruk lagi, menjerit terhadapnya hanya kerana ia memerlukan perhatian pada masa yang salah. Jelas, kedua kemudian kita merasakan ibu-ibu yang paling buruk di muka Bumi!
8 kesilapan dalam pendidikan kanak-kanak
Saraf yang kuat
Jika kita bertindak balas dengan teruk kepada sesuatu yang dilakukan atau dikatakan oleh anak, terlebih dahulu adalah perlu untuk menenangkan, walaupun pada kos meninggalkan satu minit dari bilik: ia mungkin kelihatannya membuat keadaan menjadi lebih teruk, tetapi dalam realiti selagi kita sangat marah, tiada yang baik dapat keluar darinya. Kemudian kami menyusun semula pemikiran kami dan cuba kembali secepat mungkin: hanya dengan cara ini kami dapat memberikan yang terbaik.
Minta maaf
Nah, kerana kita salah, kita pastinya tidak akan lebih berwibawa dengan mencari alasan, mengundurkan diri kepada orang lain "adalah nenek yang membuat saya marah" atau lebih buruk dengan berpura-pura tiada apa-apa. Marilah kita ingat bahawa kita adalah orang dewasa dalam situasi ini: ibu bapa juga mesti membuat perubahan. Sesungguhnya, adalah baik untuk melakukannya walaupun kita hanya reaksi terhadap apa yang dilakukannya. kemudian, Pertama sekali, mari kita minta maaf, seperti yang akan kita lakukan dengan orang dewasa yang lain. Mari kita jelaskan itu walaupun ibu-ibu adalah salah, seperti orang lain: kita tidak sempurna, dan kita tidak dapat menyelesaikan sebarang masalah.
Pada ketika ini, mari bermula dari awal. Apakah sebab pertikaian itu? Kami menghadapi keadaan semula, tetapi dengan semangat yang berlainan dan di atas semua dengan tenang.
Pendidikan kanak-kanak: model mana yang perlu dipatuhi?
Niat baik
Sebaik sahaja isu itu telah dijelaskan, marilah kita mempertimbangkan sama ada sesuai untuk menutupnya di sini, atau jika ia adalah baik untuk menambah bahawa pada masa akan datang kami akan melakukan yang terbaik untuk tidak mengulangi kesilapan itu. Ini bukan jaminan mutlak, sudah tentu: kita hanya mengatakan bahawa kita akan cuba. Dengan cara ini kita akan memahami dua perkara: 1) yang berterusan memperbaiki diri anda ia adalah matlamat yang mulia dan munasabah pada mana-mana umur 2) bahawa kanak-kanak itu tidak semestinya harus mengharapkan tindak balas yang sama dengan istilah yang sama, untuk mengelakkan kemunculan perasaan takut atau tunduk kepada kita.

as-jika-kita-berkelakuan-teruk dirawat-kami-anak


kita memaafkan
Mungkin mereka adalah "anak-anak yang sempurna" untuk kita, tetapi pada hakikatnya kita tahu bahawa mereka bukan orang yang sempurna, sama seperti kita tidak, dan kita tidak boleh menjadi, ibu yang sempurna. Dan kita tidak semestinya berada dalam kedudukan untuk menjadi yang terbaik dari potensi kita. Adalah tepat untuk berusaha untuk memberikan yang terbaik dan tidak membiarkan diri kita dirampas oleh kemarahan, mungkin melegakan ketegangan pada anak-anak kita yang tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan mereka, tetapi apabila ia berlaku ia tidak masuk akal untuk terus menyeksa kita dengan rasa bersalah. Pada ketika ini sudah berakhir: mari kita mengelakkan menghidupkan kembali episod itu selama seminggu, memercikkan kepala abu di depan keluarga dan kawan-kawan seolah-olah mencari pengesahan ketidaktentuan kita.
Beberapa kesilapan tipikal ibu bapa "moden"
Mari kita memaafkan dan membuangnya di belakang kita, kali ini mengambil contoh kami dari anak kecil kami yang kedua kemudian telah bermain dengan senyuman di bibirnya seolah-olah tiada apa yang berlaku. Kita mesti bergerak ke hadapan; Kehidupan seorang ibu sudah cukup sukar jadi: sekurang-kurangnya jangan merosakkan detik-detik berharga semata-mata dengan anak kami!

Video: Meski Buas!! Harimau takkan lupa kebaikan Majikanya l Bukti Video Kedekatan Harimau dengan Majikanya