Bagaimana membina premis untuk kerjasama yang baik dengan ibu anda


Apabila kita melahirkan, hubungan kita dengan ibu bapa kita berubah. Berikut adalah cara membina premis untuk kerjasama yang baik dengan ibu anda

Dalam Artikel Ini:

Kerjasama antara nenek dan ibu

Apabila kita melahirkan anak hubungan kita dengan ibu kita juga tidak dapat dielakkan. Tiba-tiba kita tidak lagi "hanya" anak perempuan: sebaliknya kita melahirkan seorang lelaki yang, pada masa ini, adalah 100% bergantung kepada kita.

Sebagai ibu kita bermain dalam semua ini adalah perkara yang rumit: terutamanya semasa kehamilan, mungkin ada naluri untuk menghadiri lebih banyak ibu bapa kita, marilah kita merosakkan dan memanjakan, seolah-olah kita kembali kepada gadis kecil. Tetapi apabila anak kita dilahirkan, ketegangan dan perasaan negatif juga boleh timbul salah faham dalam pengurusan praktikal jika kita perlu mempercayai kanak-kanak itu kepada mereka.

Berapa banyak ibu kita dalam ibu kita?
  • Pada kehamilan, lebih baik untuk bercakap dengan jelas

Kami ingin ibu kami bersedia untuk menjaga kanak-kanak, mungkin sepenuh masa ketika kami kembali bekerja, atau hanya beberapa jam setiap sekarang dan kemudian? Atau adakah kita masih mahu mengambil sedikit masa untuk menikmati keintiman dengan kanak-kanak tanpa campur tangan? Apa sahaja keinginan, keperluan atau jangkaan kami adalah lebih baik untuk menjelaskan mereka terlebih dahulu, bercakap dengan jujur โ€‹โ€‹dan jelas dan mempunyai konfrontasi dengannya.

  • melibatkan

Hakikat bahawa selepas kelahiran, seperti mana-mana wanita dalam situasi kita, kita merasakan perlunya perdamaian sedikit tidak bererti kita mengecualikannya: dia telah berlalu dan dia tahu apa maksudnya, tetapi dalam kes ini, mungkin lebih baik perkataan lebih daripada satu kurang. Kami cuba mencari masa sekurang-kurangnya untuk memanggil dan memaklumkannya bagaimana ia berlaku, kerana dia pasti akan bimbang tentang kesihatan selepas bersalin kami.

  • Jangan membuangnya pada pertandingan

Adakah anda yang "mengkritik" kerja kami secara berterusan, membuat kami berasa tidak mencukupi kerana tidak dapat difahami, atau mungkin kami agak 'tidak selamat dan hipersensitif mengenai subjek, bersedia untuk menembak pada pemerhatian yang sedikit? Mungkin ibu kita hanya bercakap dengan tujuan yang baik, mungkin kerana dia tidak ada orang di sebelahnya dan dia sangat merasakan keperluannya. Sebaliknya, jika ia menarik tali terlalu banyak, adalah baik untuk menunjukkan kepadanya dengan kebaikan dan ketegasan. Sekiranya bersama dan bekerjasama untuk pengurusan kanak-kanak itu tidak lagi menjadi keseronokan bersama, tetapi atmosfera penuh dengan ketegangan dan kegelisahan, kita berdua hanya kehilangan diri kita sendiri.

  • Jelas peraturannya

Berbanding ketika dia menjadi seorang ibu, hari ini ada banyak lagi maklumat. Peraturan keselamatan lebih teliti, kita tahu kerosakan makanan, sikap, alat bermain dll. yang sebelum ini digunakan secara rutin dengan kanak-kanak. Untuk ibu kita, mungkin agak biasa untuk merujuk kepada apa yang dikatakan pada masa dia, tetapi kini perkara telah berubah. Tanpa memalukan, adalah baik untuk menunjukkan peraturan kita yang harus dihormati dengan anak itu, menjelaskan mengapa dan bersedia untuk mendengar apa-apa bantahan. Kami adalah kerjasama. Ibu kita boleh membuat kita mengubah fikiran kita tentang beberapa pendapat kita. Tetapi sebaliknya, perkataan terakhir tentang anak itu mesti menjadi milik kita.

  • Jadilah fleksibel

Orang lain tidak boleh bertukar menjadi kita dan melakukan perkara-perkara seperti yang kita lakukan. Apabila kita memberikan peraturan, kita berhati-hati bahawa mereka adalah perkara penting, mengenai keselamatan, kesihatan, pemakanan dan sebagainya. Untuk segala yang lain, kami cuba untuk menjadi elastik dan meletakkan diri kami di kasut wanita yang tidak lagi sangat muda dan sedikit berkarat dari segi kanak-kanak, yang berada di sini hanya untuk melancarkan lengannya dan membantu kami.

  • Boleh didapati

Ia tidak ditulis di manapun bahawa ibu kita mesti menyembuhkan seluruh kewujudannya kepada "bukan-ness". Kami cuba untuk menerangkannya dan menunjukkan kepada mereka bagaimana kita mahu melakukan sesuatu, dan apabila kita perlu mengamanahkan anak itu kepadanya dan tidak hadir, beritahu kami pada masa yang baik, dengan mengambil kira bahawa dia boleh terlibat. Mungkin ada kehidupan sebelum menjadi nenek, kehidupan di mana kita sering berkunjung dengan cara yang tidak teratur, kadang kala, menjadi ibu cenderung memberi sedikit semudah yang tiba-tiba menyerahkan segala-galanya untuk kita.

  • menikmati diri kita

Jika ibu kami membantu kami dengan bayi yang baru lahir, setelah melahirkan anak, semasa kemuncaknya malam-malam yang tidak dapat tidur dan menyusu, beberapa saat ketegangan hampir tidak dapat dielakkan. Kita letih, bingung dan kita masih perlu mengambil langkah-langkah segala-galanya, dan dia berjuang untuk bersaing. Semua normal. Tetapi mempunyai orang sebelah, terutamanya jika ayah anak itu berfungsi sehingga petang, adalah sesuatu yang indah, sumber yang tiada tandingannya. Sebaik sahaja kita mula mendapatkan kembali kekuatan kita, kita belajar untuk menikmati masa lalu bersama kanak-kanak: ia adalah tempoh yang indah dan unik, dan pada suatu hari, mungkin, kita akan berfikir kembali dengan nostalgia.

Video: Warga Kerja MBI Gembira, Berterima Kasih Pemberian Bonus RM500