Cara mengumpul air kencing bayi untuk menganalisisnya


Pengumpulan air kencing pada bayi yang baru lahir bukan seperti tugas yang rumit seperti yang mungkin dibayangkan. Perkara penting yang harus diingat adalah sentiasa menjaga kemandulan wadah, sedemikian rupa...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Koleksi air kencing dalam bayi ia bukan usaha yang rumit seperti yang dapat dibayangkan. yang perkara penting yang perlu kita ingati sentiasa menyimpannya kemandulan wadah, sedemikian rupa untuk mengelakkan pencemaran oleh mana-mana mikroorganisma. Atas sebab ini, ia adalah dari kepentingan asas bahawa koleksi ini dijalankan secepat mungkin, dan sebaik-baiknya pada waktu pagi. Dalam langkah-langkah berikut kita akan berurusan dengan pemahaman bagaimana untuk meneruskan untuk mengumpul air kencing a bayi untuk menganalisisnya.

diperlukan

  • pengumpul air kencing untuk bayi baru lahir

Beli beg air kencing

Pertama sekali adalah baik untuk mengetahui bahawa terdapat bekas khas untuk dapat mengumpul air kencing bayi baru lahir. Oleh itu, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah pergi ke farmasi dan beli dua (satu untuk menggunakan tambah satu stok, anda tidak pernah tahu...), menyatakan sama ada kanak-kanak itu adalah lelaki atau perempuan, kerana terdapat dua pembukaan yang berbeza dalam kedua-dua kes. Pada ketika ini, basuh tangan anda dengan teliti dengan air dan deterjen dan keringkan dengan tuala guna. Kemudian basuh bahagian-bahagian alat kelamin bayi yang baru lahir dengan rawatan yang melampau dan pat kering dengan lembut. Sekarang ambil bekas steril dan keluarkan kertas yang meliputi bahagian pelekat yang sama. Apa yang perlu anda lakukan sekarang ialah membuat beg itu mematuhi alat kelamin bayi, memastikan ia sesuai dengan pembukaannya dengan mereka.

Tanggalkan bekas dan tutup dengan cepat

Tunggu sebentar dan, sebaik sahaja anda telah mengumpul air kencing, lepaskan bekas dan cepat tutupnya untuk mengelakkannya daripada tercemar oleh mikroorganisma yang ada di udara. Jika kanak-kanak mengambil masa lebih daripada setengah jam untuk membuang air kecil, ia perlu untuk membuang beg yang digunakan dan mengulangi operasi dari awal menggunakan yang baru. Oleh itu, bawa air kencing ke dalam makmal analisis dalam masa yang secepat mungkin, simpan di dalam peti sejuk pada masa yang sama, pada suhu yang menghalang pendaraban kuman.

Sentiasa menjaga kemandulan

Kaedah kedua untuk menjalankan operasi ini adalah, sebaliknya, dalam mengeluarkan lampin dari kanak-kanak itu, selalu setelah melakukan semua operasi ritual, iaitu mencuci tangan dan alat kelamin. Simpan bayi di kakinya, mungkin dengan bantuan orang kedua, dan merangsangnya dengan meminumnya. Sebaik sahaja ia mula membuang air kecil, buka bekas dan kumpul air kencing "dengan cepat". Tutup beg dengan cepat dan bawa semuanya ke makmal secepat mungkin. Anda boleh memanfaatkan kedua-dua kaedah yang baru kita nyatakan di atas, tetapi perlu diingat bahawa, di antara kedua, yang pertama mungkin yang paling cepat dan kurang rumit dari sudut pandangan praktikal. Walau bagaimanapun, sentiasa ingat bahawa perkara penting adalah sentiasa menjaga kemandulan dan mencegah pembentukan dan pendaraban mikroorganisma.

Tonton video itu

Cara mengumpul air kencing bayi untuk menganalisisnya: mengumpul

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Menjaga bayi yang baru lahir

Video: Tan Taşçı - Emre Yücelen İle Stüdyo Sohbetleri #11