Cara Membuat Hujan Homemade Dalam Jar


Hujan adalah bentuk pemampatan atmosfera yang paling biasa, dan dibentuk apabila titisan air yang berasingan jatuh ke tanah dari awan. Hujan memainkan peranan penting dalam kitaran air, di mana cecair menguap dari...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Hujan adalah bentuk presipitasi atmosfera yang paling biasa, dan terbentuk apabila titisan berasingan air mereka jatuh ke dalam tanah dari awan. Hujan memainkan peranan yang sangat penting dalam kitaran air, di mana cecair yang menyejat Lautan dalam bentuk stim ia memasuki awan dan jatuh ke tanah, kembali ke lautan melalui jadual air bawah tanah, larian, tasik dan sungai, untuk mengulangi kitaran semula. Dengan cara ini ia menjadi tersedia untuk biosfera, yang membolehkan pembangunan flora dan fauna dan habitat kepada manusia. Bau ciri yang kadang kala menyertai hujan ialah ozon.
yang hujan lebat mereka sering digambarkan dan digambarkan sebagai "berbentuk air mata", bulat di bahagian bawah dan sempit ke arah atas; tetapi ini tidak betul (hanya titisan air yang menetes dari beberapa sumber yang berbentuk air mata, pada masa ia terbentuk). Hujan hujan kecil hampir bulat. Titisan yang lebih besar adalah sangat rata dalam bentuk sandwic, yang lebih besar masih berbentuk seperti payung terjun. Mungkin kita tidak tahu bahawa dengan eksperimen tertentu kita boleh mencipta hujan dalam jar. Berikutan langkah mudah ini, kita akan melihat bagaimana untuk membuat hujan di rumah, menggunakan balang.

diperlukan

  • balang kaca telus dengan pembukaan yang luas
  • segelas air
  • a saucer (untuk meletakkan kiub ais di atasnya)
  • ais kiub
  • setitik pewarna makanan
  • satu periuk

Kadang-kadang dengan eksperimen mudah kita boleh mencipta fenomena yang sangat mencemaskan dan tertentu. Dalam kes ini kita akan cuba mencipta semula hujan dalam balang.
Untuk bermula, kita perlu memanaskan segelas air dalam periuk, dan sekali ia mendidih, tuangkan ke dalam balang kaca.
Kemudian tambah setitik pewarna makanan ke dalam air.
Kemudian kami boleh menutup timah kami dengan piring dan tunggu sebentar.

Kami melihat ke dalam balang: kita sudah dapat melihat awan membentuk di atas air (seperti dengan udara yang lembab yang terkandung di dalam balang akan perlahan-lahan berubah menjadi wap air).
Apabila ini dilakukan, kita boleh meletakkan kiub ais pada piring.

Mari kita ambil sedikit masa, dan perhatikan apa yang berlaku: tidak lama lagi titisan akan mula terlepas dari bahagian bawah piring dan di dalam balang kami, ia akan mula menjadi hujan, kerana udara yang lembap dari awan akan memenuhi udara sejuk di dalam ais, dengan itu menghidupkan air yang terkandung dalam bahagian dalam awan dalam bentuk hujan. Dan eksperimen kami akan berjaya dan bersedia untuk dikagumi oleh semua orang, besar dan kecil. Hasilnya akan menjadi sangat menakjubkan!

Tonton video itu

Cara Membuat Hujan Homemade Dalam Jar: cara

Tips

Jangan lupa:

  • Kami berhati-hati dalam menjalankan eksperimen ini dengan kanak-kanak
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Bagaimana untuk membuat kesan hujan

Video: DIY WATER FILTER FROM PLASTIC BOTTLE | PENYARINGAN AIR MENGGUNAKAN BOTOL BEKAS