Bagaimana untuk bertindak dengan rakan


Selalunya, walaupun dalam keluarga yang terbaik, kontras dicipta antara ibu bapa dan anak remaja. Masa remaja adalah usia ketika anda percaya anda sudah tahu segala-galanya dan cukup tua untuk melakukan apa yang anda mahukan. Tetapi kita tahu...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Selalunya, walaupun dalam keluarga terbaik, kontras dicipta di antara ibu bapa dan saya kanak-kanak remaja. Masa remaja adalah usia ketika anda percaya anda sudah tahu segala-galanya dan cukup tua untuk melakukan apa yang anda mahukan. Tetapi kita tahu ia tidak seperti itu. setiap remajalebih-lebih lagi, ia berbeza dengan yang lain: semua orang, jelas, mempunyai personaliti sendiri dan mesti sentiasa disokong dengan keyakinan dan banyak cinta dan kesabaran. Di sini, ada beberapa nasihat praktikal bagaimana untuk bersikap dengan kawan yang terbaik, sehingga menjadi, pada masa akan datang, seseorang (lelaki atau wanita) yakin dirinya sendiri, dapat mencintai dan menghormati orang lain. kepada kemudahan, dalam berikut kita akan merujuk kepada a budak, tetapi nasihat yang diberikan akan berlaku untuk kedua-duanya kanak-kanak lelaki bahawa untuk kanak-kanak perempuan.

Dialog dan mendengar

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah sentiasa mencari dialog dengan budak lelaki remaja kami. Dia, nampaknya yakin dengan dirinya sendiri, sudah percaya bahawa dia tahu segala-galanya dan bersedia menghadapi dunia luar dengan keyakinan bahawa dia boleh mengalami "kebakaran". Oleh itu, dengan bantuan kita, kita akan memastikan bahawa dia memahami bahawa dia belum dewasa, dan oleh itu pengalaman itu, untuk melakukan apa yang dia mahukan. Walau bagaimanapun, penting bukan sahaja untuk bercakap, tetapi juga untuk mengetahui apa yang umumnya disembunyikan oleh remaja di dalam dirinya, perasaannya, ketakutannya, pemikirannya yang paling mendalam. Hanya dengan mengetahui secara mendalam, sebenarnya, kita akan dapat membantu dia dengan lebih baik. Sekiranya, seorang remaja membuka diri dengan kita, biarlah dia bercakap, kita menjadi penjaga yang setia semua rahsia-rahsianya dan, pada masa yang sama, memberi nasihat kepadanya tentang apa yang lebih baik untuk dilakukan, tetapi tanpa impor, hanya menunjukkan kepercayaan yang kita letakkan kepadanya. Kami bercakap dengannya, tetapi tanpa terlalu penasaran, biarlah anak remaja memutuskan apa yang dia mahu memberitahu kami dan apa yang tidak. Mari kita dengar dia dan kata-katanya yang akan kita fahami jika dia seorang lelaki yang tenang, jika dia gembira dengan hidupnya atau jika, sebaliknya, dia telah mengumpulkan beberapa jenis tekanan yang dia boleh campur tangan.

Kawalan dan kebebasan

Tambahan pula, remaja ingin berasa bebas dan tidak benar-benar penghuni. Jadi mari meninggalkan ruang yang mereka perlukan, menghormati bilik mereka dan privasi mereka dan membiarkan mereka pergi dengan bebas dengan rakan-rakan mereka. Walaupun dengan degupan jantung, kita perlu menerima bahawa anak-anak kita telah dewasa dan harus mula menguji dunia luar dengan keluar untuk meneroka. Namun, pastikan bahawa persahabatan mereka sihat dan hanya mempunyai pengaruh positif terhadap mereka, supaya mereka tidak mendapat masalah dan menghadapi bahaya.

Aturan dan kasih sayang

Oleh itu, kami pergi meninggalkan anak-anak kita dengan kebebasan untuk keluar bersama kawan-kawan, tetapi menetapkan peraturan untuk dihormati, seperti masa pulang ke rumah, dan jangan biarkan benar-benar mempunyai bahasa kasar dan menakutkan kepada sesiapa, bahkan lebih ibu bapa dan guru, untuk meletakkan asas pepejal pertama menghormati orang lain. Kami juga cuba mengadakan hubungan fizikal dengannya, mungkin memeluknya dan membuatnya faham bahawa kami mencintainya dan kami bersedia untuk membantunya dalam setiap fasa hidupnya.

Galakan dan tanggungjawab

Seperti yang kerap berlaku, semasa remaja, anak-anak kita dilahirkan dari hawa nafsu, seperti muzik atau sukan khususnya. Sungguh positif, dan walaupun kita tidak berkongsi semangat baru ini, kita harus menggalakkan mereka untuk meneruskan dan memupuk minat ini. Semua ini akan membuat mereka berasa yakin, kerana mereka akan tahu bahawa kami dekat dengan mereka, dan kami menghargai mereka dan kami mempercayai mereka. Anak-anak kita yang malu, manis dan mungkin canggung telah membesar dan mula menghadapi usia pertumbuhan, peralihan dari lelaki ke lelaki dan wanita. Mengadakan sekatan, larangan dan kepentingan tidak semestinya membuatnya baik tetapi, sebaliknya, hanya akan membuat mereka marah dan bermusuhan terhadap kami. Jadi, mari kita mencari jalan tengah, mari kita ikuti mereka di mana mungkin, seperti hobi, pilihan sekolah atau persahabatan, tetapi tanpa membuat mereka merasa tersisa untuk diri mereka sendiri. Kebebasan terlalu banyak boleh membahayakan cara yang sama terlalu banyak. Oleh itu, marilah kita pastikan bahawa mereka mengetahui kebebasan yang mereka inginkan, tetapi sedikit demi sedikit, menunjukkan pertumbuhan mental dan rasa tanggungjawab mereka sendiri.

Tonton video itu

Bagaimana untuk bertindak dengan rakan: bertindak

Tips

Jangan lupa:

  • Jika kita mempunyai lebih daripada satu anak remaja, kita benar-benar mengelakkan membuat perbandingan di antara mereka, memuji seseorang dengan perbelanjaan yang lain. Kami cuba untuk tidak memihak dan memaksakan peraturan yang sama pada semua anak lelaki kami. Tidak semestinya frasa seperti "adik lelaki anda boleh kerana dia lelaki, anda tidak boleh kerana anda perempuan". Ekuiti sentiasa cara terbaik.
  • Kami menjemput kawan-kawan anak-anak remaja kami untuk pulang ke rumah secara tidak rasmi. Dengan cara ini kita akan mempunyai peluang untuk mengenali mereka dan menilai pengaruh mereka. Apabila kita berada di rumah, kita meninggalkan kebebasan yang betul, supaya anak-anak kita tidak menolak, pada masa akan datang, untuk menjemput rakan-rakan pulang kerana "ibu bapa yang menyerang".
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Nasihat kepada ibu bapa anak remaja
  • Bagaimana untuk bertindak dengan anak remaja

Video: TEMBAK RAKAN – WARGA EMAS BERTINDAK BUNUH DIRI (2 JUN 2018)