Bagaimana untuk mempromosikan tumpuan kepada kanak-kanak


Perhatian, memori dan tumpuan adalah tiga unsur penting dalam perkembangan intelektual kanak-kanak. Selalunya, mereka juga ditekankan di pintu masuk ke sekolah rendah, apabila beban kerja dan komitmen meningkat dengan ketara...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Perhatian, memori dan tumpuan adalah tiga daripada unsur penting dalam pembangunan intelektual a bayi. Sering kali, mereka juga ditekankan di pintu masuk ke sekolah rendah, apabila beban kerja dan komitmen meningkat dengan ketara. Melakukan kerja rumah, jika anda sentiasa terganggu dan membuang masa, boleh menjadi aktiviti yang panjang dan melelahkan. Selain itu, menurut tinjauan di Itali, 300 ribu pelajar, berusia 6 hingga 11 tahun, akan terjejas oleh gangguan dalam kepekatan. Bagaimana anda boleh membantu mereka dengan cara yang betul? Berikut adalah panduan yang akan menerangkan bagaimana untuk menggalakkannya kepekatan pada kanak-kanak.

diperlukan

  • kepekatan
  • Makan sihat

Pertama sekali, mengenakan anak-anak untuk menumpukan perhatian tidak begitu berguna dan seringkali hasil sebaliknya diperolehi. Campur tangan orang dewasa tidak boleh dengan apa cara memicu reaksi kegelisahan dan kekecewaan, dan kita harus menggunakan strategi yang ditargetkan, terutama jika objek yang harus Anda perhatikan tidak sama sekali menarik. Memberi tumpuan kepada motivasi adalah kunci pertama untuk mengakses dunia dalaman kanak-kanak: kita tidak harus memberikan matlamat yang ideal atau falsafah untuk memastikan bahawa tugas-tugas itu dilakukan, tetapi untuk memanfaatkan kelebihan konkrit yang dapat dicapai.

Oleh itu, penting untuk berusaha memberi tumpuan semasa permainan, dan untuk memperluas mekanisme ini dalam konteks yang berbeza. Ini akan membuktikan penting untuk membiasakan diri dengan irama yang tepat, dan untuk perkembangan konsep bahawa setiap tugas melibatkan fasa yang berbeza dan mesti diteruskan secara teratur dan bersiri. Harga diri dan sokongan orang dewasa juga memainkan peranan penting dalam pembelajaran: menghantar ketenangan kepada anak-anak kecil dan membantu mereka mencari keyakinan diri adalah dasar yang baik untuk pertumbuhan dan autonomi. Mampu untuk mengetepikan gangguan dan insentif untuk memberi tumpuan kepada sesuatu yang spesifik, sama ada sukan, latihan matematik atau membaca buku, tidak selalunya mudah.

Kami cuba, pertama sekali, untuk memahami masa dan irama anak kami; sebenarnya, tidak semua kemajuan dengan cara yang sama dan pada kelajuan yang sama. Di samping itu, kanak-kanak memerlukan sekurang-kurangnya 10 jam berehat untuk mengisi semula dan memberikan bantuan kepada tenaga kerja hari ini. Kadang-kadang, kekurangan tumpuan adalah disebabkan kekurangan atau kekurangan rehat: pada waktu petang, oleh itu, untuk tidur awal dan mengelakkan filem, aktiviti, yang membangkitkan atau menakutkan bayi. Di samping itu, makan dengan cara yang seimbang dan berbeza adalah aspek lain yang perlu dipertimbangkan: buah dan sayuran yang besar yang mengandungi mineral dan vitamin penting untuk fungsi otak.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • 8 peraturan emas untuk membantu kanak-kanak menumpukan perhatian.
  • Latihan konsentrasi untuk kanak-kanak.
  • Bagaimana untuk meningkatkan perhatian dan kepekatan kanak-kanak.

Video: PRODUK MINDA VIRAL & LAKU KERAS (H-Focus)