Bagaimana untuk meningkatkan kemahiran mendengar kanak-kanak dan kanak-kanak perempuan


Bagaimana untuk membantu kanak-kanak belajar mendengar? Kapasiti yang sering kali tidak dewasa

Dalam Artikel Ini:

daripada Jessica Cancila
Terdapat kanak-kanak dan anak perempuan yang, sebaik sahaja anda selesai ucapan, jawab 'ya', hanya untuk membuktikan sebenarnya bahawa mereka tidak mempunyai mendengar untuk apa-apa. Terdapat orang lain yang tidak berpura-pura, diambil kerana mereka dengan semangat dan permainan. "Dengar kepada saya! Mengapa kamu tidak mendengarkan saya? "Frasa yang sangat umum untuk ibu bapa, tetapi juga untuk guru. Ibu Claudia, sebagai contoh, memberitahu cerita kisah anak-anaknya yang sangat pandai mendengarnya: "Saya menyambut Topastro yang mengingatkannya bahawa saya akan membawa dia ke sekolah selepas tidur. Dia memandang saya dan bertanya kepada saya: Ibu, adakah anda datang untuk mengambil saya selepas makanan bayi hari ini? Sudah tentu dia tidak pernah mendengar apa yang saya katakan kepadanya... guru juga ketawa "
Belajarlah untuk mendengar ia mungkin tidak mudah, juga kerana orang dewasa sendiri mengalami kesukaran. Tetapi ini adalah satu kepakaran komunikasi sangat penting (READ): untuk menunjukkan penghormatan kepada mereka yang bercakap dengan kami, untuk mewujudkan hubungan kasih sayang dengan rakan-rakan, untuk belajar dari orang lain, untuk membina hubungan kerjasama yang efektif.
BACA JUGA: Berkomunikasi untuk berkembang dan difahami
Apa maksudnya mendengar? Mendengarkan cara lain memberi perhatian kepada kata-katanya, tetapi juga perasaannya. Dengar apa yang dia katakan kepada kami, bagaimana dia mengatakannya, bagaimana dia merasakan dan tidak berfikir bagaimana untuk bertindak balas pada giliran kami.
Bagaimanakah kanak-kanak dapat membantu untuk membangunkanmendengar?
Seperti biasa, orang dewasa mesti terlebih dahulu menjadi yang terbaik model untuk kanak-kanak, mendengar mereka dengan cara yang sama yang mereka ingin dengar. Kedua, detik permainan boleh digunakan (READ), contohnya teater dan simulasi, untuk menggambarkan bagaimana orang mendengar atau mengalih perhatian, dan apa akibatnya. Akhirnya, penting untuk membantu kanak-kanak memahami komunikasi itu hubungan: mendengar cara lain memahami dan menghormati perasaan mereka, belajar untuk bekerjasama, tetapi juga untuk membangun ikatan emosi yang ikhlas dan mendalam.
BACA JUGA: Bahasa, teater perkataan
Dalam pandangan, anda boleh mendapatkan cadangan lain. Saya menyimpulkan dengan petikan yang memberi kita gambaran yang indah dari perbualan yang diilhamkan oleh mendengar dan kerjasama.
"Perbualan adalah seperti latihan pada bola dengan orang lain. Pasangan yang baik itu menariknya terus ke dalam sarung tangan, menjadikannya hampir mustahil untuk terlewatkan dan kemudian apabila dia menerimanya, dia mengambil segala yang terjadi padanya, bahkan yang paling lurus dan lontaran yang salah. Begitu juga Kitty (...) Ia membuat saya berasa lebih baik daripada saya dan ini memperkuat keyakinan saya, yang pada gilirannya menjadikan saya lebih sukar dilancarkan. Dengan kata lain, saya mula bercakap dengannya dan bukannya diri saya sendiri"
(P. Auster)

Untuk maklumat lanjut
Mendengar aktif: apa itu, bagaimana untuk mempraktikkannya dan mengajarnya kepada kanak-kanak
Membangunkan potensi bahasa: dari usia muda
Belajar daripada kanak-kanak lain untuk bersosial dan bercakap
Antara sembilan kemahiran penting yang perlu dipelajari oleh anak-anak: belas kasihan


kenalan
Bercakap dengan kanak-kanak: Kumpulan Facebook untuk sentiasa up-to-date dan bertukar pendapat
Jika anda ingin menghantar kami cerita, video atau gambar permainan anda dengan perkataan, tulis kepada: [email protected]


Pelantikan ke Khamis depan dengan artikel baru

BACA SEMUA ARTIKEL BAHASA KAMI

Video: Kemahiran Komunikasi Awal - 10 Jun 2018