Bagaimana untuk menerangkan Paskah kepada kanak-kanak


Paskah adalah pesta keagamaan, mengingatkan kebangkitan, atau kembali ke tanah yesus. Konsep ini tidak mudah didedahkan kepada anak-anak, terutama anak-anak muda, yang mungkin mendengarnya...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Bagaimana untuk menerangkan Paskah kepada kanak-kanak

Paskah adalah cuti keagamaan, yang mengingatkan kebangkitan, atau kembali tanah Yesus. Konsep ini tidak mudah didedahkan kepada kanak-kanak, terutamanya yang lebih muda, yang mungkin telah mendengar tentang mereka di rumah atau di sekolah dan yang kemudian, tertarik, menimbulkan soalan terus sangat jelas, seperti "Apa Paskah?", "Apa mahu untuk mengatakan Kebangkitan? "Untuk mengatasi tema kematian dan kebangkitan tidak selalu mudah; oleh itu ia perlu untuk melakukan ini dengan membezakan pelbagai umur yang mana anak-anak miliknya. Dalam panduan ini, kita akan melihat bagaimana untuk menerangkan Paskah kepada anak-anak.

Terangkan tempoh di mana Paskah disambut

Percutian agama ini, tidak seperti Krismas, tidak selalu mempunyai tarikh yang tepat (biasanya bulan Mac atau April) tetapi kita tahu bahawa ia sentiasa jatuh pada hari Ahad dan, dari sudut pandangan agama, kebangkitan Yesus berlaku pada hari ketiga selepas kematiannya. Pada hari-hari awal agama Kristian, setiap hari Ahad kebangkitan itu diingati, tetapi kemudian gereja memutuskan untuk merayakan peristiwa ini hanya sekali dalam setahun. Pengiraan hari Paskah dilakukan dengan rendah pada ekuinoks musim semi dan pada bulan purnama.

Terangkan makna simbol Paskah

Unsur yang berulang pada cuti, dan juga dalam Paskah, adalah simbol-simbol. Dan ia adalah tepat dari faktor-faktor ini bahawa seseorang dapat mula membayangkan makna Paskah kepada anak-anak. Di antara pelbagai simbol kita mempunyai telur yang menandakan kubur kosong dan, oleh itu, kebangkitan Yesus, kembali ke kehidupan yang menaklukkan kematian; maka ada merpati, musim melambangkan melambangkan, suatu periode di mana ladang kembali menjadi mekar dan karenanya menunjukkan kehidupan baru. Terdapat juga lonceng, yang diumumkan peristiwa gembira dan pokok zaitun, pokok megah, simbol keamanan.

Terangkan makna tradisi

Malah tradisi mencirikan perayaan Paskah ini; yang paling terkenal ialah menyumbangkan telur coklat. Walaupun sekarang ini adalah tindakan berdasarkan kepenggunaan, penting untuk diingat bahawa walaupun pada masa lalu, semasa Abad Pertengahan, telur ayam disumbangkan dengan maksud kehendak yang baik. Satu lagi penggunaan, adalah untuk cat telur (soda), aktiviti yang ada di sekolah. Alasan mengapa warna ini dikenal pasti di dalam Injil, di mana dikatakan bahawa Maria Magdalena, pergi ke kubur dan menemukannya kosong, dikendalikan oleh murid-murid untuk memberi mereka berita tentang Kristus yang bangkit dan Petrus, salah seorang dari mereka, menjawab: " Saya akan percaya apa yang anda katakan hanya jika telur dalam bakul itu akan menjadi merah "dan telur menjadi merah.

Melibatkan kanak-kanak pada acara Minggu Suci

Sebaliknya, dari sudut pandangan agama, adalah penting untuk melibatkan kanak-kanak dalam peristiwa berulang yang berlaku sebelum Ahad Paskah. Adalah penting untuk memilikinya menyertai Palm Sunday, di mana dia boleh membawa cawangan zaitun ke gereja di gereja untuk menjadikannya diberkati dan, kemudian, Minggu Suci dapat dijelaskan: Isnin, Selasa dan Rabu Kudus, pengkhianatan Yudas di Perbandingan Yesus juga penting pada Khamis Kudus, di mana kita mengingati makan malam terakhir Kristus dengan rasul-rasul dan pembasuhan kaki: pada hari ini kita juga dapat membawa anak kecil itu ke gereja untuk membuatnya menyaksikan kejadian ini, di mana pada umumnya Roti diberkati juga diedarkan. Pada hari Jumaat yang baik, bagaimanapun, adalah hari ketika lonceng tidak berdering kerana ia mengingatkan akan kematian Yesus. Ia hanya pada keesokan harinya, hari Sabtu bahawa lonceng itu kembali bermain dan pada hari ini terdapat prosesi (di beberapa tempat tinggal dan wakil adegan) untuk mengingati Jalan Salib yang mana kanak-kanak boleh mengambil bahagian, untuk lebih memahami penderitaan Kristus. Akhirnya kami tiba di hari Ahad, hari perayaan besar kerana Yesus telah bangkit.

Video: Cerita Ilustrasi: "Tiga Ekor Kera dan Buah Anggur" | Ilustrasi Motivasi Rohani (Renungan Kristen)