Bagaimana untuk membantu kanak-kanak mempercayai diri mereka sendiri? Nasihat pedagogi itu


Bagaimana untuk membantu kanak-kanak yang tidak selamat dan bagaimana mengajarnya untuk mempercayai kebolehan mereka? Aktiviti dan permainan, disyorkan oleh pedagogi, untuk meningkatkan harga diri anak-anak mereka

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana untuk membantu kanak-kanak untuk mempercayai diri mereka sendiri

Visi video membawa saya mencerminkan, dan menulis, mengenai apa yang benar-benar penting dan apa yang harus kita lakukan supaya setiap kita dapat mempunyai tahap harga diri yang munasabah dan melihat impian mereka menjadi kenyataan. Video yang dipersoalkan itu tidak lebih daripada iklan oleh syarikat insurans Amerika. Mesej yang ingin disampaikannya ialah mengajar anak-anak mereka untuk mempercayai kebolehan mereka dan hanya dengan cara ini mimpi dapat direalisasikan.

Setakat ini kita semua bersetuju. Tetapi dengan menganalisis filem lebih dekat, sesuatu, mungkin, tidak kembali. Ini bukan tempat untuk menilai atau mengkritik pekerjaan pemasaran, bukan apa yang kita inginkan, tetapi mata Pedagogis Klinikal telah melihat sesuatu yang membuat hidung anda muncul, dan bagaimana. Kami meneruskan darjah. Apa yang saya perhatikan menonton dan melihat video itu adalah seorang budak lelaki yang bermimpi menjadi penari flamenco. Tarian Andalusia yang tipikal mewakili semangatnya, jelas kelihatan dari banyak poster yang dilekatkan pada dinding biliknya. Watak utama semasa dia menonton video balet di telefon bimbitnya terganggu oleh ketibaan bapanya yang menyerahkan pakejnya dengan pakaian seragam judo dan mengenakannya (kerana ini berlaku) pada hari berikutnya anaknya akan memulakan sukan pertempuran. Pandangan kanak-kanak itu terkejut, tetapi gembira kerana permulaan aktiviti baru, juga kerana, kami berkata, hasratnya menjadi penari flamenco.

Bagaimana membesarkan anak-anak dengan yakin

Melangkah ke hadapan dengan penglihatan jelas keputusan ayahnya: beberapa anak di kawasan kejiranan membuat keseronokan anaknya sehingga tepat untuk belajar seni bela diri untuk mempertahankan diri. Agar tidak mengambil masa terlalu lama, budak lelaki itu menjadi judoka yang baik, telah memperoleh keyakinan dan keyakinan tertentu pada diri sendiri dan ini juga terbukti semasa pergaduhan, satu kemenangan selepas yang lain menjadikan dia mendapat trofi. Ia benar-benar satu lagi: kuat, yakin diri dan apa yang dilakukan bapa pada ketika ini?

Beri dia mimpi: kostum penari flamenco. Apa yang benar-benar menyerang dalam iklan ini bukan video itu sendiri, tetapi slogan: "Apabila anda mengejar impian anda, penting untuk mempunyai keselamatan yang tepat terlebih dahulu." Keselamatan, keyakinan diri, tahap tinggi harga diri, menyadari kemungkinan sendiri... begitu banyak nama untuk mengatakan hal yang sama.

Bagaimana untuk memperoleh keselamatan?

Setiap daripada kita dengan cerita di belakangnya telah membina sendiri keselamatan terima kasih kepada pengajaran ibu bapa, sesetengah guru atau jurulatih sukan mereka, terima kasih kepada rakan, datuk atau hanya terima kasih kepada kekuatan mereka sendiri.

Apakah harga diri?

Mudah: untuk mempunyai anggaran diri sendiri. Begitu? Ia mempunyai kaitan dengan penilaian kendiri, dengan mempersoalkan pilihan yang dibuat, tentang apa yang membuat kita gembira dengan sesuatu yang kita lakukan, pekerjaan, tugas, sukan, apa saja yang singkat, dengan syarat hasil kita membuat kita puas dengan diri kita sendiri. Tetapi, bukan sahaja itu, saya boleh mempunyai harga diri sendiri, tetapi jika usaha saya tidak diiktiraf oleh orang lain atau, lebih baik lagi, dihargai pada ketika ini, maka saya mempersoalkan pilihan saya, saya bertanya pada diri sendiri soalan pertama, keraguan pertama dan, akibatnya, semua keselamatan saya mula goyah.

Pada orang dewasa dan juga kanak-kanak, mempunyai tahap harga diri yang tinggi adalah penting untuk menghadapi kehidupan seharian dan orang lain. Harga diri dan keselamatan berkait rapat antara satu sama lain. Orang yang mempunyai harga diri rendah berjuang untuk tinggal di dalam kumpulan, mereka jarang bercakap kerana mereka takut membuat kesilapan, mereka tidak bersinar untuk keghairahan dan inisiatif, mereka adalah individu yang ditutup secara emosi. Orang dewasa dengan harga diri yang rendah kemungkinan besar adalah anak yang terdesak, yang keluarga, sekolah atau masyarakat tidak percaya kepadanya, tidak memberikan kepentingan yang wajar kepada impiannya. Orang-orang ini membesar dengan kepercayaan bahawa mereka tidak dapat menyumbangkan sesuatu yang berguna kepada orang lain, mereka kehilangan masa mereka untuk memberi tumpuan kepada kelemahan mereka dengan melupakan kekuatan mereka.

Bagaimana untuk membantu kanak-kanak yang tidak selamat

Mengenal pasti kanak-kanak yang tidak selamat bukanlah pekerjaan detektif, sebaliknya, ia sangat jelas walaupun di mata mereka yang tidak bekerja dengan anak-anak. Biasanya mereka menunjukkan sikap "tertutup" juga dalam fizikal: bahu yang menghadap dada, pandangan yang rendah, bersuara dengan tangan, suara yang tenang dan lemah, tetapi di dalam, sayangku, di dalamnya mereka mempunyai hasrat untuk menjerit dan mengeluarkan begitu banyak kemarahan dan tekad yang tidak bayangkan. Sesetengah kanak-kanak secara semula jadi, yang lain telah menjadi. Apa yang orang dewasa tidak boleh mengharapkan daripada "burung-burung kecil" ini (ia adalah imej pertama yang masuk ke dalam fikiran saya ketika memikirkan anak-anak ini) adalah untuk memaksa anak untuk menjadi apa yang dia tidak sama sekali.

Sekiranya kita mengulangi pengetahuan kuno salah seorang ahli falsafah yang paling sayang ialah Parmenides yang, dalam konteks ini, menyokong konsep yang sangat sederhana mengenai: apa yang tidak boleh. Anak yang tidak selamat tidak boleh dibantu dengan menggalakkan dia melakukan sesuatu yang baik, ramai ibu bapa dan guru mendorongnya untuk bercakap, untuk menyelesaikan tugas, kita tidak membincangkannya pada akhir tahun sekolah memandangkan esei akhir yang terkenal. Tetapi mengapa? yang malu, kawan yang tidak selamat, jangan melebihi cara ini.

Semua orang mempunyai strategi yang tepat untuk mencapai dan keluar dari watak, apa yang orang dewasa mesti lakukan adalah mendengar dahulu. Nah, video pengiklanan, seorang bapa yang membantu anaknya merealisasikan impiannya, tetapi dia melakukannya dengan melepaskan diri dari apa yang tepat untuknya. Menjadi kuat mental lebih penting daripada secara fizikaljika tidak di dunia ini kita harus semua menjadi tali pinggang hitam beberapa seni mempertahankan diri yang sangat mulia. Anak yang tidak selamat akan belajar membuka diri jika dia mempunyai orang, orang dewasa dan rakan sebaya, yang percaya kepadanya. Ia bukan untuk orang lain untuk membuka jalan, tetapi sama adasalah seorang daripada kita berpotensi untuk terbang, hanya percayakannya.

Bagaimana untuk membantu kanak-kanak berfikir positif

Bagaimana untuk mengajar anak untuk mempercayai impiannya

"Anda bermimpi dan berharap tegas, melupakan masa kini, dan impian realiti akan menjadi". Ya, begitulah Cinderella kita biasa menyanyi dan akhirnya dia menyedari. Daripada semua perkara yang boleh diajar kepada kanak-kanak, saya fikir realisasi mimpi adalah salah satu yang paling penting. Mimpi itu merupakan pencapaian maksimum seseorang, apa yang dia inginkan dengan sepenuh hatinya. Kadang-kadang mimpi begitu besar sehingga mereka kelihatan tidak dapat dirasakan, kadang-kadang mereka terlalu jelas. Kualiti impian itu tidak penting. Apa yang penting adalah anda membenarkan diri anda bermimpi.

Tugas kita adalah orang dewasa jangan meremehkan hasrat anak-anak kita, walaupun mereka mungkin kelihatan sukar untuk dipenuhi. Saya tidak mengatakan bahawa kita mesti menipu mereka, sememangnya, tetapi pasti kita mesti menggalakkan mereka untuk memastikan bahawa mereka tidak pernah kekurangan keyakinan terhadap diri mereka sendiri.

Aktiviti untuk meningkatkan harga diri pada kanak-kanak

Untuk membuat kesimpulan, saya sebut secara ringkas beberapa aktiviti, untuk sentiasa hidup seperti permainan, untuk dilakukan bersama dalam keluarga meningkatkan harga diri pada kanak-kanak. Dengan ketibaan musim panas, permainan luaran boleh dilakukan seberapa banyak yang anda suka. Malah permainan bola sepak yang sangat umum boleh menjadi alat yang berguna untuk menggalakkan kanak-kanak (dan kanak-kanak perempuan) untuk mempercayai diri mereka sendiri. Perkara pentingnya adalah tidak terlalu terperangkap, saya beralih kepada ibu bapa, bahawa selepas minit awal menghasut kanak-kanak seolah-olah perlawanan akhir Piala Dunia!

Satu lagi aktiviti yang boleh dilakukan boleh menjadi halaman pewarna. Remeh? Saya tidak akan katakan. Ketika ibu bapa melihat pewarnaan (atau menulis) anak mereka, mereka sering campur tangan jika mereka tidak melakukannya dengan tepat, tepat. Celakalah untuk keluar dari margin! Tetapi sesiapa yang mengatakannya, kami melakukan aktiviti untuk bersenang-senang bersama-sama, tentunya bukan tugas reka bentuk yang memerlukan ketepatan. Satu permainan video (selagi ia berlangsung maksimum setengah jam) boleh menjadi satu aktiviti untuk merangsang harga diri dan kepercayaan pada kanak-kanak. Permainan untuk bermain adalah sangat banyak, semuanya baik-baik saja selagi ada iklim yang jelas dan sedar bahawa ia adalah permainan, di mana kemenangan dan kekalahan tidak begitu penting, tetapi yang penting ialah masa yang dihabiskan bersama untuk mengetahui anak-anak kita, sumber kejutan yang tidak habis-habisnya!

Video: