Bagaimana untuk membantunya bercakap tentang harinya di sekolah


Temuduga petang tentang bagaimana hari pergi ke sekolah atau suaka adalah titik sakit bagi hampir semua ibu. Inilah cara untuk membantunya bercakap tentang apa yang telah dia alami

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana sekolah anda hari ini?

Ibu mana yang tidak ingin tahu apa yang dikombinasikan oleh anaknya pada waktu sekolah? Terlalu buruk kepada soalan itu "Bagaimana keadaannya hari ini", 99% masa yang kita dengar satu sama lain dalam monosyllables.

Siasatan petang pada bagaimana keadaan hari anda? sekolah atau suaka Ia adalah titik sakit bagi hampir semua ibu. Kami, seperti ayam yang baik, kami ingin tahu segala-galanya, dia sering kelihatan seperti seorang lelaki: ada beberapa idea untuk membantunya menghantar apa yang dia alami.

Tidak ada soalan yang terlalu terbuka

"Bagaimana keadaannya hari ini?" Mungkin soalan yang terlalu kabur untuk anak yang masih mengandung. Lebih baik untuk memberi tumpuan lebih kepada perkara tertentu, mengelakkan isu-isu yang boleh dijawab dengan satu perkataan, atau lebih teruk dengan monosyllable. Mari kita cuba seperti "Apa permainan yang anda lakukan pada waktu rehat hari ini?" Atau "Apa yang mereka makan anda untuk makan tengahari?"

Berikan contoh yang baik

Jika kanak-kanak itu nampaknya tidak mahu memberitahu hari itu, mari kita lakukan: segala-galanya perlu diajar, penting untuk berkongsi kehidupan seharian dengan kanak-kanak, dengan jelas memodelkan komunikasi berdasarkan usia mereka. "Saya berjumpa dengan ibu saudaraku dan kami bersama kopi. Kemudian saya panggil nenek saya dan saya pergi membeli-belah. "Sedikit demi sedikit, dia juga mahu" balas "dia!

Ketahui cara mendengar

Kami pastinya tidak boleh mengharapkan kanak-kanak memberitahu kami perniagaannya, jika apabila ini berlaku, kami akan bertindak balas terhadap e-mel atau menghentikannya untuk apa-apa jenis kebodohan. Hanya dengan mendengar dengan penyertaan, seperti yang akan kita lakukan dengan orang dewasa, kita akan mendapat kepercayaan kita.

Bagaimana untuk tidak menindas kanak-kanak dalam persekolahan mereka

TENTANG TANAH ARTISTIK - Kami membawa pulang lukisan dan pekerjaan kecil yang dilakukan di tadika, kami bertanya soalan tentangnya dan... jangan lupa untuk mendengar jawapan! Menunjukkan minat dalam kerja anak itu hanya dapat dijadikan obat untuk harga diri. Antara lain, pada masa lalu kajian (Marvin dan Privratsky 1999) menunjukkan bahawa kanak-kanak yang membawa projek-projek seni mereka di rumah mempunyai pulangan yang tinggi dalam aktiviti mereka di sekolah.

membaca

Jika kita ingin mengetahui apa yang telah digabungkan anak kami, titik permulaan yang baik adalah untuk mengetahui tentang program sekolah supaya anda tidak akan kekal tanpa sebarang hujah. Sebagai contoh, "Apa buku yang anda pilih hari ini di perpustakaan?" Mulakan perbualan tentang keutamaan anda, sambil memberi isyarat untuk melakukan perkara di rumah, bersama-sama, menggalakkan mereka.

Baca buku yang ditetapkan di sekolah

Idea yang baik adalah membeli buku yang ditetapkan di sekolah (di sini adalah beberapa tajuk) dan gunakannya sebagai titik permulaan untuk bertanya kepada anak kami semasa membaca, membandingkan episod fiksyen dengan yang benar-benar dialami oleh kanak-kanak.

Upacara makan malam

Lebih-lebih lagi jika, dari sekolah atau tadika, kanak-kanak itu kelihatan letih, mungkin lebih baik menunggu dan tidak mengalami seribu soalan dengan segera. Makan malam adalah masa yang baik untuk bercakap mengenai hari anda. Mari kita memperkenalkan satu ritual kecil dalam keluarga: bercakap tentang perkara yang indah dan perkara yang buruk yang berlaku kepada kita hari ini. Ia menghiburkan untuk semua orang untuk memiliki keluarga di mana mereka boleh berkongsi kegembiraan dan kekecewaan! Sebagai alternatif, momen kisah hari itu juga boleh ditangguhkan semasa jisim di atas katil, bukannya cerita atau segera selepas itu.

Video: Kekuatan Dari Kesunyian | Ajahn Brahm | 11 May 2018