Bagaimana untuk membantu kanak-kanak malu di sekolah


Bermain secara senyap dengan anak-anak lain, apabila anda mempunyai tetamu yang menarik perhatian semua orang, namun di hadapan para guru memerah, menjadi keliru, melihat ke bawah dan bergumam semasa soal siasat. Atau dia sentiasa introvert, tidak...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Bermain selamat dengan orang lain kanak-kanak, apabila anda mempunyai tetamu menarik perhatian semua orang, namun di hadapan guru memerah, menjadi keliru, melihat ke bawah dan bergumam semasa soal siasat. Atau sentiasa introvert, tidak membuat kawan dengan mudah, dan takut bahawa dengan masuk ke sekolah hal akan menjadi lebih buruk, bahawa dia perangai ia akan menjadi halangan kepadanya.
Mari tahu bagaimana kita dapat membantu kita agak malu dalam konteks sekolah.

Jangan mengganggu dan jangan memarahinya

Sekiranya anda seorang kanak-kanak yang introvert dengan semua orang, mungkin dia tidak mempunyai keyakinan diri, tetapi juga kepercayaan yang ada pada orang lain adalah terhad. Walau bagaimanapun, anda harus ingat bahawa rasa malu bukanlah kecacatan, tetapi ciri dan jika anda menganggap anak anda sebagai, dalam beberapa cara, "salah", dia akan memikirkan dirinya sendiri: jangan menjadi ibu bapa yang cemas, oleh itu, jangan mengganggunya kerana anda bersosial, jangan salahkan dia kerana gagal mengatakan semua yang dia telah belajar dalam soalan. Memerangi keadaan. Menurut satu kajian yang dijalankan oleh Sekolah Pendidikan Kebudayaan dan Pembangunan Manusia Steinhardt di New York, guru cenderung menyedari kanak-kanak malu sebagai kurang pintar dan kurang baik daripada rakan sekelas mereka: ini menjadi sangat menghakis untuk prestasi akademik mereka. Mereka adalah anak-anak yang tidak pernah mengangkat tangan dalam kelas, yang tidak campur tangan dalam perbincangan kolektif, yang tidak bertanya dan tidak boleh memberikan jawapan, yang jika dipanggil secara langsung berambut merah dan sering tidak menjawab, walaupun mereka tahu pelajaran dengan sempurna. Mereka meletakkan diri mereka di sudut dan cuba menjadikan diri mereka tidak kelihatan.

Pengukuhan positif

Dalam kes ini, bantuan yang harus anda tawarkan kepada anak anda adalah di beberapa bidang: ibu bapa, sosial, peribadi. Di sini juga, penguatan dan larangan positif, sebanyak mungkin, untuk mengkritik. Sebagai ibu bapa, tanyakan kepada diri sendiri apa jenis jangkaan anda tentang anak anda: dia menganggap mereka dan, jika mereka terlalu tinggi, dia menutup dirinya dalam cangkerangnya kerana takut mengecewakan anda. Cuba untuk tidak pernah bercakap buruk tentang dia, walaupun dia telah menggabungkan prank, dengan orang yang tidak dikenali dan tidak pernah mengambilnya, walaupun baik hati: beberapa ibu bapa melakukannya dengan niat untuk memperkuat watak anak-anak kecil itu, secara sukarela mewujudkan rasa yang kuat di dalamnya ketidakselesaan. Jangan biarkan orang lain melakukannya. Sebaliknya, buatlah dia merasa disayangi dan dihargai tepat seperti dia, cuba untuk mendapatkannya mesej yang berusaha, satu langkah pada satu masa, untuk mengatasi rasa malu ini, tidak akan membaikinya sebagai individu tetapi akan memudahkan hidupnya.

Buat peluang bersosial

Cuba untuk mewujudkan peluang untuk sosialisasi di mana anda boleh menguji diri sendiri, mengikuti kecenderungan anda: misalnya, anda boleh mendaftarkannya dalam kursus renang. Terdapat juga banyak sekolah bertindak untuk pelakon bayi: mungkin ia tidak akan menjadi Marlon Brando, tetapi kursus-kursus ini sangat berguna untuk mengatasi rasa tidak puas hati mereka. Elakkan daripada yang berlebihan yang kompetitif. Ingat, bagaimanapun, tidak pernah memaksanya: jika sekolah karate tidak menyukainya, jangan memaksanya. Dalam konteks yang berbeza dari skolastik yang mana dia harus berurusan dengan anak-anak lain, menguji dirinya, terutamanya jika dia berjaya dengan baik dalam apa yang dia lakukan, perlahan-lahan dia akan belajar mempercayai dirinya dan, akibatnya, untuk berinteraksi dengan jirannya, bahkan kelas. Akan tetapi, adalah baik untuk diingat, bagaimanapun, bahawa jika perangai anda introvert, anda dapat membantu sedikit, tetapi anda tidak boleh mengubahnya menjadi anak yang berani, dan betul bahawa ia sepatutnya: paling penting, sentiasa menghormatinya.

Tips

Jangan lupa:

  • Dalam hal keluarga dengan beberapa anak, penting untuk tidak mencipta pertandingan antara adik-beradik, yang boleh membuat seorang anak fikir dia lebih baik dan yang lain lebih buruk.
  • Pendidikan manual penting dalam mewujudkan harga diri. Galakkan mereka untuk membuat kerja-kerja kecil tanpa campur tangan: kerja akhir tidak perlu cantik, tetapi untuk menunjukkan bahawa kanak-kanak mampu mencipta sesuatu.
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Bagaimana untuk membantu kanak-kanak membuat kawan

Video: [Video Edukasi Anak] [Sopan Santun] Di Sekolah