Bagaimana mengenali ketosis pada kanak-kanak


Ketosis, juga dikenali sebagai aseton, adalah proses biologi yang dikaitkan dengan pemakanan. Secara ringkas, ketosis adalah disfungsi metabolik sementara. Ia berlaku terutamanya pada kanak-kanak sehingga 10 tahun apabila badan selesai...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Ketosis, juga dikenali sebagai aseton, adalah a proses biologi berkaitan dengan pemakanan. Pendek kata, ketosis adalah satu Disfungsi metabolik sementara.
Ia berlaku terutamanya di kanak-kanak sehingga 10 tahun ketika badan, selesai i gula untuk membakar dalam darah, mula membakar saya lemak. Ketosis bukanlah yang sebenar patologi, tetapi satu gejala penting satu disfungsi organisma.
Kita lihat di dalam panduan ini apakah itu penyebab yang paling biasa, gejala dan nasihat mengenai ubat-ubatan. Menyedari gejala ketosis dapat membantu mencegah masalah yang lebih serius.

Punca: Sebab-sebab gangguan ini boleh berganda.
Yang paling biasa dikaitkan dengan keadaan febrile dan perubahan yang berkaitan dengan kebiasaan makan.
Penyebabnya juga boleh menjadi diet yang salah: puasa atau diet terlalu kaya dengan lemak boleh menyebabkan ketosis, baik pada anak-anak dan orang dewasa.
Satu lagi motivasi yang biasa boleh menjadi aktiviti sukan yang sengit dan berlebihan atau usaha fizikal yang berpanjangan yang tubuh tidak dapat bertindak balas dengan gula yang ada. Tubuh mula membakar lemak untuk mencari tenaga yang mencukupi.
Antara sebab patologi ialah diabetes, alkohol, penyakit pankreas atau hati.
Ketosis adalah, dengan sendirinya, kaedah yang digunakan untuk menurunkan berat badan kerana ia secara langsung menyerang lemak.
Walau bagaimanapun, keadaan yang berpanjangan (lebih daripada 10-20 hari) boleh menyebabkan masalah besar, apabila lemak di atas badan mula menyerang otot.
Jadi berhati-hati jika anda membuat keputusan untuk mengikuti diet ketogenik.

Gejala-gejala: Kita dapat dengan mudah mengenali tanda-tanda ketidakselesaan ini, nafas sebenarnya mengambil bau khas "buah yang sangat matang" atau "penghilang kuku kuku", sementara lidahnya sering ditutup dengan patina putih dan orang itu menuduh rasa marah umum.
Ketosis sering dikaitkan dengan gejala-gejala ini:
loya
- Kesakitan perut
- sakit kepala
- nafas yang mendalam dan kerap
-sonnolenza
-disidratazione
Aritmia -vertigini-jantung (dalam kes-kes yang paling teruk)
Di farmasi terdapat ujian mudah yang boleh dilakukan di rumah hanya dalam beberapa minit. Ia akan mencukupi untuk membuat sedikit titisan pada tongkat di mana ada reagen untuk mengesahkan kehadiran ketosis. Sekiranya anda mendapati diri anda sudah lama, anda dinasihatkan untuk menghubungi pakar pediatrik anda.

Untuk mengubati penyakit ini, penting untuk mengambil gula-gula (dan sedikit dos).
Contohnya dengan memberikan sips kecil: air manis, jus buah-buahan atau minuman manis.
Dengan cara ini, badan akan menghidupkan semula bekalan tenaga, dengan itu mula membakar gula daripada lemak.
Sekiranya muntah yang disebabkan oleh aseton, ambil satu sudu teh gula diikuti dengan sips air segar. Hilangkan makanan dari semua makanan yang kaya dengan lemak (seperti sosis, keju, susu, coklat, kentang goreng dan mentega) dan bukannya makanan yang kaya karbohidrat: pasta, nasi, bijirin dan roti.
Sekiranya keadaan tidak bertambah dengan cepat atau sebaliknya jika berlaku keraguan, rujuk pakar pediatrik.

Tips

Jangan lupa:

  • Jangan tinggalkan anak-anak anda sendiri dan jika ragu-ragu, hubungi doktor kanak-kanak dengan segera
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Asetil pada kanak-kanak: makan apa

Video: BENARKAH GORENGAN BISA BIKIN GEMUK