Bagaimana untuk memperbaiki dialog dengan anak perempuan remaja


Kita semua telah melalui masa sukar remaja. Ia adalah masa hidup yang sangat halus dan istimewa, di mana perubahan fizikal dan psikologi yang hebat berlaku. Siapa yang mempunyai anak, lambat laun akan menghadapi...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Kita semua telah menyeberang tempoh masa remaja yang sukar. Ia adalah a momen yang sangat halus dan terperinci kehidupan, di mana dewa berlaku perubahan besar kedua-dua fizikal dan psikologi. Siapa yang mempunyai anak, lambat laun akan menghadapi perubahan mereka dan belajar untuk mengaitkan mereka semasa fasa ini. yang remaja mereka sering cenderung untuk menutup diri mereka sendiri dan tidak menyatakan diri mereka sendiri mood. Di bawah ini kita akan melihat bagaimana untuk memperbaiki dialog dengan satu anak perempuan remaja dan membantunya hidup lebih baik saat ini.

diperlukan

  • Kesabaran dan cinta

Menjadi sangat terbuka

Dialog adalah asas rujukan untuk membantu anak perempuan remaja untuk mengatasi tahap kehidupannya. Dalam tempoh ini kanak-kanak perempuan sangat rapuh dan kadang-kadang bertindak balas dengan kesombongan dan keangkuhan. Hari ini, remaja (dari remaja Latin, iaitu, berkembang) tiba lebih awal dari yang dijangkakan. Ia biasanya bermula sekitar 15-16 tahun, tetapi dalam masyarakat moden ia mencapai 12-13 tahun. Untuk memperbaiki dan mengetahui bagaimana untuk menangani masa yang halus ini, perlu disediakan untuk mengalu-alukan dengan keterbukaan dan kepekaan "keanehan" yang sering ditunjukkan oleh anak perempuan remaja terhadap ibu bapa mereka. Selain daripada sejarah peribadi dan peribadi semua orang, penting untuk dapat membangunkan dialog yang sentiasa terbuka dan tidak ketat dan mendesak.

Tunjukkan kecekatan

Perkara pertama yang perlu dilakukan untuk meningkatkan dialog dan hubungan interpersonal dengan anak remaja adalah untuk menunjukkan kedekatannya. Bercakap dengan tenang dan jelas tanpa pengawasan ketat semua tindakannya. Kanak-kanak perempuan remaja sangat rapuh dan lemah walaupun mereka cenderung bersembunyi di belakang sikap tidak berbakat dan tidak konvensional. Pada peringkat ini, kanak-kanak perempuan cenderung untuk memanfaatkan dan berpadu dengan rakan-rakan mereka dalam mencari suatu keterlibatan yang mampu bertindak sebagai lem untuk kesedihan dan kekecewaan mereka. Sebaliknya, ibu bapa sering dilihat sebagai orang yang tidak "memahami" keperluan dan keperluan yang dihadapi dan baru dan sukar difahami. Inilah sebabnya mengapa penting untuk mengelakkan berlanggar dengan menghukum anak perempuan anda untuk manifestasi humoral tertentu atau pelik.

Buat saat-saat keintiman

Sebaliknya, penting untuk mencuba masa-masa kecil keintiman dan dialog, menjadikannya ringan dan spontan. Pada masa yang sama anda mesti membuat anak perempuan anda pasti disokong dan difahami. "Walaupun kebenaran itu sukar, cantik atau hodoh, mesti selalu disampaikan kepada ibu bapa". Dengan frasa ini, kita mesti menguatkan hubungan dan kepercayaan antara ibu, bapa dan anak perempuan, sehingga kita memahami bahawa kita terbuka untuk berdialog dan memenuhi keperluan dan permintaan. Pada masa yang sama, kerana saluran komunikasi diperkuat, juga penting untuk membuat kehadiran seseorang merasa "sentiasa dan dalam apa jua keadaan". Dalam mengukuhkan dialog dan persahabatan, penting juga untuk tidak mengabaikan rasa hormat bagi orang yang harus bersama. Dialog akan bertambah baik sekiranya anak perempuan anda merasa dihormati sebagai seorang lelaki dan tidak dihakimi sebagai "anak yang beraneka riba".

Jangan menjadi autoritarian

Akhir sekali, adalah penting untuk tidak menuntut dan meminta penjelasan yang berterusan dengan menggunakan sikap otoriter. Dengan cara ini ia akan mula membuat tembok antara ibu bapa dan kanak-kanak yang salah faham dan pertengkaran. Anak perempuan remaja tidak boleh menganggap seorang ibu sebagai musuh yang meletakkan tongkat di roda untuk kebahagiaannya. Adalah penting untuk menghantar pemahaman dan kepercayaan dan mengambil jalan yang sukar ini bersama dengan gadis itu. Jelas ia memerlukan banyak kesabaran tetapi juga banyak cinta untuk membina hubungan yang solid dan seimbang dengan anak-anak. Walau bagaimanapun, dengan masa, semua usaha pasti akan dibayar balik.

Tips

Jangan lupa:

  • Jangan marah tapi cuba bertenang tanpa menunjukkan terlalu teruk
  • Jangan berdiri seperti musuh
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • 5 petua untuk mengelakkan konflik ibu dan anak
  • 10 tips untuk meningkatkan hubungan antara ibu dan anak perempuan
  • 10 frasa yang paling diucapkan oleh ibu

Video: Cara Mendidik Anak Yang Sudah Dewasa - Ustadz Adi Hidayat Lc MA