Bagaimana untuk memperbaiki hubungan antara saudara-mara


Bagaimana ucapan itu? Saudara-saudara adalah seperti kasut: semakin dekat, semakin mereka cedera. Malangnya, kami mendengar jenaka jenis ini dan sangat kerap, membandingkan dengan rakan dan kenalan, kami mendapati bahawa walaupun di kebanyakan keluarga...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Bagaimana ucapan itu? Saudara adalah seperti saya but: semakin dekat, semakin mereka cedera. Malangnya, kita mendengar lelucon jenis ini dan sangat kerap, membandingkan dengan rakan dan kenalan, kita dapati bahawa juga di keluarga yang paling tidak diingini ada screzi dan masalah hubungan. Oleh itu, mari kita lihat bagaimana ia dapat diperbaiki hubungan antara saudara-mara, menjadikannya Penghantaran balik Krismas yang majlis gembira dan damai.

kemerdekaan

Berkekalan diketahui sukar. Dan jika sudah rumit dengan permaisuri (yang sekurang-kurangnya kita pilih), boleh jadi lebih sukar dengan saudara (yang, lebih baik atau lebih teruk, berlaku kepada kita). Oleh itu peraturan pertama untuk memperbaiki hubungan antara saudara mara adalah memiliki kemerdekaan dan keintiman mereka sendiri. Rumah berasingan, mungkin sangat dekat, tetapi bebas. Lebih baik sebuah studio sahaja, daripada sebuah istana yang dikongsi dengan ibu saudara, paman, datuk nenek, sepupu, saudara mertua dan sebagainya.

Had-had

Dan dalam keintiman kita yang kecil, kita perlu membuat batas. Batasan kedua-duanya bagi kami dan untuk saudara-mara kami. Pendidikan dan penghormatan adalah jelas di dasar had ini, tetapi sesuai untuk mereka mencapai tahap perhatian dan kepercayaan. Selalunya ia dikurung dengan keyakinan masuk tanpa memberi dirinya sendiri di rumah saudara yang kuncinya dimiliki. (Meningkatkan tangan anda jika anda tidak pernah menemui ibu mertua di rumah dengan alasan yang anda perlu besi...). Tetapi satu perkara adalah untuk membantu satu sama lain, yang lain menyerang privasi orang lain. Satu lagi tipu muslihat untuk berusaha memperbaiki hubungan adalah dengan mendengarkan saudara-saudara kita, terutama mereka yang tidak lagi sangat muda, apabila mereka mencari sedikit perhatian dalam diri kita. Ia sering berlaku semasa pemulangan (Krismas, Paskah, perkahwinan atau pengesahan) untuk mengelakkan makcik superchiacona yang ingin mengemaskini 365 episod terakhir opera sabun kegemarannya... Jika anda ingin memperoleh hasil, anda memerlukan sedikit pengorbanan dan jadi kita mengorbankan sedikit masa kita untuk membuat hanya satu saudara merasa kurang, berfikir bahawa dalam beberapa tahun seseorang akan melakukan perkara yang sama dengan kita.

Menghormati

Bercakap tentang hormat, sudah tentu kita harus mengelakkan bertanya soalan yang boleh memalukan saudara-saudara kita. Ia tidak baik untuk terus bertanya apabila anda menamatkan Giovannino, terutamanya jika Giovannino telah melebihi 30... Pendek kata, untuk memperbaiki hubungan dengan saudara-saudara kita, kita harus membayangkan hubungan kita dengan mereka sebagai muzik yang harmoni yang dimainkan oleh sebuah kecapi, di mana setiap daripada kita mewakili alat muzik. Terpisah, bebas, masing-masing dengan identiti tersendiri, tetapi mampu mencipta melodi yang sengit bersama-sama.

Video: Ceramah Singkat: Tips Menjaga Persahabatan - Ustadz Abu Ubaidah Yusuf As-Sidawy.