Bagaimana untuk campur tangan jika kanak-kanak mencuri


Apabila ibu bapa menyedari bahawa anak mereka mengalami kebiasaan mengambil barang-barang yang tidak dimilikinya, sama ada objek kecil yang dia dapati di rumah, atau bahawa dia telah mula mencuri barang-barang berharga, dia tidak...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Apabila a ibubapa dia mendapati bahawa dia sendiri bayi dia mendapat kebiasaan mengambil barang-barang yang bukan miliknya, baik itu objek kecil yang anda dapati di rumah, sama ada anda telah memulakan mencuri barangan berharga, tidak pernah menyenangkan. Mengatasi masalah seperti ini mungkin sukar: sering, sebenarnya, mengambil isu dada mungkin menakutkan mereka sendiri kanak-kanak atau, lebih buruk, untuk menghasut mereka dengan sukarela untuk terus mencuri. Mengambil larangan adalah cara yang lebih baik untuk memimpin kanak-kanak untuk memberontak. Untuk ibu bapa yang menyedari bahawa beliau kanak-kanak mereka mencuri, oleh itu perlu memahami sebab-sebab a sikap yang sama dan campur tangan dalam cara cepat. Inilah caranya!

diperlukan

  • kesabaran
  • Kemahiran mendengar
  • Catatan

Bertindak bukan dengan merosakkan kanak-kanak itu

Fikiran anda: ibu bapa bukan penyebab tingkah laku ini. Oleh itu, jangan fikir ia salah anda. Bertindak, mendengar keperluan anak anda, tetapi tidak merosakkannya: seringkali, seorang anak yang mencuri adalah seorang anak yang ingin merasa sayang oleh orang-orang yang menjadi pusat dunianya, iaitu ibu dan ayah.

Menanamkan amanah

Sekiranya anda memahami bahawa anak anda mencuri kerana dia marah dan kecewa terhadap dunia di sekelilingnya, bantu dia, menanamkan kepercayaan kepada jirannya dan besoknya. Melibatkannya dalam komitmen harian anda dan menghalangnya daripada merasa kesepian: sama ada ia membeli-belah atau melawat saudara mara, bawalah anak anda dengan anda dan biarkan dia menghadapinya dengan orang-orang yang bercakap dengannya, memuaskan dia setiap kali dia membuat pemerhatian yang teliti.. Hanya dengan cara ini, pada hakikatnya, kanak-kanak itu dapat memperoleh keyakinan diri dan bersedia menghadapi pertumbuhan, dengan tenang.

Memahami punca masalah

Akhir sekali, anda perlu memahami mengapa anak anda mula mencuri. Sebenarnya, hampir selalu, punca itu tidak ditemui dalam kekurangan wang yang diperlukan untuk pembelian objek tertentu tetapi dalam sensasi yang dirasakan seseorang, menyesuaikan objek orang lain. Jika kanak-kanak mula mencuri objek kecil seperti pensil dan pena sekelas atau permainan kecil seorang teman, anda mungkin berfikir bahawa punca kecurian ini sebenarnya adalah ketidakselesaan dalaman: anak anda ingin memberitahu sesuatu, maksudnya adalah untuk memahami apa. Kemungkinan besar, anak anda merasa tidak sesuai atau tidak sehingga situasi tertentu dan berfikir bahawa, dengan mengurangkan sesuatu dari orang lain, dapat lebih baik. Pemikiran bawah sedar adalah mudah: tidak dapat menakluk sifat-sifat yang lain, kanak-kanak itu menaklukkan objek di mana dia melihat pantulan seorang kawan yang, di mata, lebih baik atau lebih pintar.

Tips

Jangan lupa:

  • Jangan sekali-kali memaksa anak anda mempercayai tetapi mewujudkan hubungan kepercayaan bersama

Video: #2 Episod Nenek Yang Besar | Didi & Friends