Bagaimana untuk menjadikan anak-anak kita lebih bebas


Penaklukan kemerdekaan adalah langkah utama pertumbuhan, pada usia apa pun! Berikut adalah beberapa idea untuk menjadikan anak-anak kita lebih bebas

Dalam Artikel Ini:

disunting oleh Laura Losito
Penaklukankemerdekaan ia adalah laluan utama bagi pertumbuhan, pada mana-mana umur! Berikut adalah beberapa idea untuk menjadikan anak-anak kita lebih bebas.
Beri masa untuk berfikir mengenainya
Tiada siapa yang dilahirkan "belajar": sejak bayi kita mempunyai beberapa bulan, ia adalah baik untuk memberi dia masa untuk berfikir, sebagai contoh, cara bermain keributannya. Kami tidak campur tangan dengan serta-merta dalam permainan interaktif, dan pada usia apa-apa mari kita cuba dan cuba sekali lagi - untuk melepaskan kasut anda, makan sendiri, untuk menggabungkan teka-teki, dan sebagainya. Lagipun, walaupun dalam kehidupan dewasa, banyak perkara hanya boleh dipelajari dengan amalan.
Pada masa yang sama kita akan mengajar mereka nilai kesabaran: sebagai tambahan kepada amalan, ia memerlukan masa. Kami cuba menjadi lebih sabar dan baik, supaya dapat memberikan contoh yang baik.
Buku untuk ibu bapa baru: "Mendidik untuk kebebasan"
Izinkan saya memilih... pakaian!
Salah satu cara kemerdekaan ialah belajar memilih: mari bermula dengan pakaian. Setiap petang kami menjemput kanak-kanak itu untuk mengatur pakaian hari berikutnya, memilih mengikut musim dan majlis itu. Apabila kanak-kanak itu secara beransur-ansur menjadi lebih pakar dalam membuat pilihan yang paling sesuai, ini akan membanggakannya. Bagi memakai rumah, mari kita membebaskannya dengan cara yang paling mutlak, tanpa mengganggu - banyak akan berubah pada bila-bila masa.
Idea untuk makan malam
Sekali atau dua kali seminggu, kita boleh membiarkan anak-anak kita memilih makan malam mereka, memberi mereka beberapa pilihan. Selepas beberapa bulan "latihan", ia akan mungkin untuk memilih mereka secara bebas tanpa rasa "satu kilo gula-gula":-) Dengan cara ini mereka akan mula belajar untuk berfikir sendiri dan mentafsir hawa nafsu mereka sendiri.
Idea untuk hujung minggu
Letakkan beberapa komitmen yang tidak boleh dirunding (seperti membeli-belah atau melawat datuk nenek) kami boleh meminta perkara kecil untuk dilakukan pada hujung minggu. Ajar dia untuk merancang masa dan membuat rancangan dalam jangka panjang ia akan membantu dia di sekolah, dan juga dalam kehidupan.
Kaedah Montessori: membantu kanak-kanak melakukannya sendiri
memujinya
Apabila dia mengambil langkah menuju kemerdekaan, seperti belajar melepaskan diri dan memakai celana atau lebih banyak lagi untuk menggunakan tandas, mari memuji dia. Kami juga menggalakkan beliau dalam menghadapi percubaan yang gagali: katakan kepadanya bahawa dengan praktik dia dapat belajar apa saja.
Jangan hantar dia ke pergaduhan!
Apabila kita mula membuat mereka melakukan perkara-perkara baru, kali pertama kita tetap ada sekiranya anak itu dalam masalah dan memerlukan bantuan. Dan biarkan dia mempunyai pengalaman baru - dan ambil cabaran baru - hanya apabila kita tahu bahawa ia sangat selamat dan dalam jangkauannya

Video: Cara Mengatasi Anak Susah Mendengar Nasihat Orang Tua || Ustadz Adi Hidayat Lc MA