Bagaimana untuk mengatasi ketakutan kanak-kanak


Pada kanak-kanak, ketakutan sering mempengaruhi mereka dalam setiap tingkah laku. Ketakutan adalah fenomena semula jadi yang merupakan sebahagian daripada manusia. Malah, ketakutan membantu menjauhkan diri dari masalah kehidupan dan juga dari bahaya. Kehidupan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Pada kanak-kanak, ketakutan sering mempengaruhi mereka dalam setiap tingkah laku. yang ketakutan ia adalah a fenomena semula jadi iaitu sebahagian daripada manusia. Sesungguhnya, ketakutan membantu menjauhkan diri masalah kehidupan dan juga dari bahaya. yang kehidupan kanak-kanak ia sering dipengaruhi oleh titik bahawa mereka juga boleh tidur dengan teruk dan hidup dengan satu perasaan penderitaan yang tidak dikenal pasti dan tidak nyata dengan jelas. Dalam ini tutorial kami akan menerangkan cara mengatasinya ketakutan kepada kanak-kanak. Bacaan yang baik!

diperlukan

  • Buku dongeng klasik

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah untuk tidak memberi makan ketakutan kanak-kanak itu

Sekarang mari kita beri contoh kepada anda: jika anak anda takut kepada rakasa di dalam almari atau dalam kegelapan, anda tidak perlu mengesahkan bahawa ada sesuatu yang menakutkan dalam gelap, menyalakan cahaya setiap kali. Fakta ini bahkan tidak membawa hasil yang baik, mencipta beberapa cerita tentang barang-barang ajaib yang menyimpan raksasa di jauh.
Adalah benar-benar salah untuk membuat kanak-kanak percaya, menakutkan mereka atau mengancam mereka, untuk memberitahu mereka bahawa serigala hitam wujud, atau lelaki jahat atau raksasa yang lain bersedia untuk mengambil dan membawanya pergi dengan mereka jika mereka tidak berkelakuan baik. Selain itu, penipuan terhadap kanak-kanak juga merupakan strategi yang salah.

Anda tidak akan perlu mengolok-olok anak itu

Satu lagi sikap yang salah ialah mengejek anak anda. Anda tidak perlu membuatnya percaya bahawa ketakutannya boleh dipercayai, tetapi pada masa yang sama anda tidak perlu diabaikan untuk setiap bentuk bimbang. Ia adalah penting, sebenarnya, untuk merawat setiap ketakutannya tanpa ketangkasan, kerana baginya ia adalah sesuatu yang benar. Oleh itu, anda harus mengelakkan frasa tersebut: "tidak ada rakasa di dalam almari, jangan bodoh, matlamatnya adalah bahawa bukannya menjelaskan bahawa raksasa tidak wujud dan di dalam almarinya, atau di mana-mana tempat gelap, tidak tidak ada yang berbahaya.

Galakkan anak anda dengan menghadapi ketakutan

Kami menasihatkan anda untuk menggalakkan kanak-kanak itu menghadapi kebimbangan. Perlahan, membantunya melalui ibu bapa, sebagai contoh, anda perlu menemaninya di dalam bilik gelap, anda harus membuatnya memahami bahawa tidak ada bahaya. Oleh itu, anda perlu menggalakkan dia untuk membawanya ke dalam kegelapan sendiri, maka anda perlu meninggalkan dia beberapa minit di dalam bilik yang menakutkannya. Dengan berbuat demikian, ketakutan dikeluarkan, menjadikannya jelas kepada kanak-kanak bahawa tidak ada bahaya sebenar. Cuba untuk tidak memaksa anak anda melakukan sesuatu di mana dia tidak berasa selamat dan bersedia. Setiap kanak-kanak mempunyai waktunya, jadi ia akan menjadi tidak produktif untuk tergesa-gesa untuk membangkitkannya.

Beritahu dia cerita dengan mengatasi ketakutannya

Kaedah lain yang boleh menjadi sangat berkesan dan berguna, memastikan untuk mengatasi ketakutan anak anda, adalah menceritakan kisahnya. Kisah-kisah dongeng klasik, khususnya, di mana protagonis adalah anak-anak seperti mereka, itu adalah perkara biasa yang dalam keadaan tertentu, sesuai untuk tujuan ini. Mereka mempunyai struktur yang sebenarnya di mana terdapat protagonis, di mana kanak-kanak itu akan meniru, itu adalah satu siri kesukaran dan juga bahaya yang perlu dihadapi, menyelesaikan segala-galanya dengan baik, dan ini akan memberi jaminan kepadanya. Oleh itu, adalah perlu untuk memilih cerita dongeng di mana protagonis tepat pada masanya.

Tips

Jangan lupa:

  • Elakkan mempamerkan adegan ganas anak anda di TV atau membeli permainan video yang tidak sesuai.
  • Dia juga menghindari menunjukkan kepadanya berita itu.
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Bagaimana untuk mengatasi rasa takut ditinggalkan kepada bayi baru lahir
  • Buku-buku terbaik untuk kanak-kanak tentang ketakutan
  • Bagaimana untuk memberi jaminan kepada kanak-kanak yang takut

Video: Mengatasi ketakutan anak TK bersekolah