Bagaimana untuk menyediakan seorang gadis untuk tempoh haid yang pertama?


Nasihat ahli psikologi mengenai bagaimana seorang ibu boleh membuat anak perempuannya menjalani hidup yang terbaik dalam haidnya yang pertama. Bagaimana untuk mempersiapkannya dan bagaimana untuk menangani langkah penting ini

Dalam Artikel Ini:

Menstruasi pertama bagaimana untuk menyediakan seorang gadis

Menarche, haid pertama, adalah peristiwa penting dalam kehidupan mana-mana gadis. Ia menandakan peralihan dari menjadi seorang kanak-kanak untuk perlahan-lahan menjadi seorang wanita dan masa pertumbuhan penting ini harus dijangkakan dengan kegembiraan dan keseronokan, dirayakan dan bahkan diterangkan dengan kesabaran dan ketelusan agar dapat hidup dalam cara yang paling sihat dan terbaik. Malangnya, ia sering dialami oleh keluarga sebagai permulaan gangguan yang sebenar, sebagai penghalang, sebagai usaha tambahan untuk menangani dan akibatnya juga gadis yang hidup itu mendapati dirinya berusaha emosi bercanggah: kegembiraan menjadi hebat, tetapi pada masa yang sama kesedihan dalam menguruskan "keletihan" ini. Dan ini dia kekeliruan emosi tidak dibimbing oleh orang dewasa boleh membawa keluar dalam penyakit fizikal, kebimbangan, pesimisme.

Dalam sesetengah keluarga di mana tab haid tetap bertahan, peristiwa penting ini juga tersembunyi, ditindas, ditolak. Gadis yang sedang membesar tidak diiringi perjalanan pertumbuhan ini dan mendapati diri sendiri dalam menghadapi perubahan fizikal dan emosi ini.

Kitaran haid

Bagaimana untuk menjalani menarche sepenuhnya?

Untuk membuat tahap pertumbuhan ini hidup dengan cara yang sihat untuk gadis itu adalah penting bahawa ibu mempunyai hubungan yang baik dengan kitaran haidnya. Ia pastinya dapat bertahun-tahun untuk memahami makna fizikal dan psikologinya, bukan untuk menganggapnya sebagai gangguan tetapi cara yang telah dipilih untuk menyatukan kita dengan tubuh kita, untuk mengalu-alukannya dan tidak menolaknya. Sebuah perjalanan yang sukar dan melelahkan bagi setiap wanita kerana masyarakat hari ini berusaha dengan segala cara untuk menghina aspek kewanitaan ini, untuk menghalangnya, untuk menyembunyikannya dan juga untuk mencemarkannya. Dunia yang tidak membenarkan kita berhenti untuk diangkut, diangkut oleh badan kita, untuk mendengarnya dan untuk berhubung dengan iramanya.

Oleh itu, setiap wanita mesti dapat memperoleh semula nilai yang paling tulen dari haidnya, menganggapnya sebagai rahmat kerana berkait rapat dengan kehidupan dan berkaitan dengan irama alam. Hanya jika kita mencapai pencapaian asas ini adalah mungkin untuk menghantar kepada anak-anak kita arti sebenar kitaran haid dalam cara yang semula jadi, mudah dan telus. Seorang ibu yang mempunyai hubungan baik dengan haidnya akan mula bercakap dengan anak perempuannya sebagai anak kepada apa yang berlaku setiap bulan kepada tubuhnya seorang wanita dan dia akan membaca dengan buku-bukunya mengenai topik yang ditulis terutama untuk kanak-kanak perempuan.

Buku untuk membawa kanak-kanak perempuan lebih dekat dengan haid pertama mereka

Saya cadangkan dua teks dalam hal ini:

  • Yang pertama adalah kisah dongeng yang indah yang dapat menangani tema yang begitu kompleks dan penting dalam yang jelas dan ringkas, berhak "Gadis itu dengan cawan bintang dan keturunan sungai merah"Oleh Gabriella Karin Turci.
  • Yang lain adalah teks yang ditulis oleh pakar obstetrik yang pakar dalam bahagian rumah dan bertajuk "Lapan anak leprotto bulan. Kisah dongeng untuk meraikan haid pertama"Oleh Elena Cecchetto.

Buku yang dibaca oleh seorang ibu untuk anaknya adalah alat yang sangat baik untuk pengantaraan walaupun bagi ibu-ibu yang tidak tahu bagaimana menangani perkara itu dan mendapati diri mereka tanpa alat dan bingung!

Ketibaan menarche adalah ritual untuk meraikannya

Tidak ada ritual dalam budaya kita untuk meraikan masa penting seperti itu. Ia sering kali menjadi peristiwa yang diam dengan senyap seperti sesuatu yang anda ingin sembunyikan. Di sisi lain, berjaya membuat rumpun kecil untuk menarche berfungsi untuk meningkatkan dan mengenalinya. Anda tidak perlu melakukan beberapa jenis pesta. Hanya kehadiran rakan-rakan yang paling disukai, kek, lilin yang menyala, hadiah. Setiap ibu perlu memikirkan terlebih dahulu cara memberi penghormatan kepada anaknya yang menjadi seorang wanita dan pada tahun-tahun sebelum kejadian ini, beritahu dia bagaimana ia akan disambut. Ia adalah cara untuk membuat menunggu di dalam kanak-kanak dan tidak bersedia untuk ibu.

Setiap pemikiran ria lebih sesuai untuk anak perempuan anda, jika dilakukan dengan kesadaran dan kasih, dengan hati-hati dan hormat, dengan dedikasi dan perhatian akan menjadi ritual yang kemudiannya akan disampaikan kepada generasi masa depan, dari anak perempuan hingga anak perempuan, cara untuk mengurus semua wanita besar yang tumbuh besar, sebuah nyanyian yang benar untuk hidup, pelukan indah persaudaraan feminin!

Jika anda benar-benar tidak dapat mencari upacara yang paling sesuai untuk anda dan anak anda, saya cadangkan anda bergantung pada bidan yang paling sensitif. Sebenarnya ada persatuan bidan yang mengalu-alukan gadis-gadis di saat yang penting ini dan membuat ritual khas dengan isyarat, lagu dan tarian yang disediakan untuk meraikan menarche.

Momen kedatangan haid pertama: bagaimana untuk berkelakuan?

Bilakah momen yang lama ditunggu-tunggu haid pertama dan anak perempuan anda memberitahu anda menerimanya, selamatkan dia ke dunia wanita yang indah ini, biarkan dia menghabiskan hari dengan anda di rumah dari sekolah, beri dia kalung yang sangat sayang kepada anda, beritahu dia kepada bapa itu terima kasih kepada bantuan anda, anda akan bersedia untuk acara itu dan akan memikirkan hadiah untuk gadis kecilnya yang menjadi seorang wanita, mintalah anak perempuan anda jika dia ingin meraikan momen ini dengan ritus, menerima apa jawapan dan menemani dia dengan berhati-hati dan kehadiran dalam perjalanan hidupnya!

Semuanya mesti berlaku secara semulajadi dan ringkas, dengan ketenangan dan makanan istimewa. Setiap gadis yang dialu-alukan di dunia dewasa dengan cara ini akan merasa penting, dia akan mengingatnya selama-lamanya, ia akan menjadi contoh kehidupan yang sangat penting baginya dan cara menyambutnya akan meletakkan asas untuknya pertumbuhan fizikal, psikik dan sosial.

Seorang wanita tidak dapat dielakkan kisah rahimnya, benih yang membuahi benihnya, atau yang tidak disenyawakan, atau yang tidak lagi berlaku, dan masa yang tidak dapat dipertahankan, di mana ia mengubah dirinya menjadi dewi. Seorang wanita adalah kisah kekurangan, kesetaraan, tugas harian, adalah jumlah yang tidak jelas. Seorang wanita selalu kisah banyak lelaki. Seorang wanita adalah kisah tentang negaranya, dari kaumnya. Dan ia adalah kisah akarnya dan asalnya, semua wanita yang dipelihara oleh orang lain yang mendahuluinya supaya dia dapat dilahirkan: seorang wanita adalah kisah darahnya. M.Serrano

Video: Siklus Menstruasi