Bagaimana untuk membesarkan anak buta


Kelahiran seorang kanak-kanak adalah pengalaman yang paling indah di dunia. Kehidupan tambahan di bumi ini adalah hadiah dari syurga, dikatakan, kerana banyak adalah aspek yang paling penting dalam kehidupan seseorang, untuk orang lain ia dapat menjadi...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

yang kelahiran a anak ia adalah pengalaman yang paling indah di dunia. Kehidupan tambahan di bumi ini adalah a hadiah dari langit, dikatakan, bagi kebanyakannya ia adalah aspek yang paling penting dalam kehidupan seseorang, untuk orang lain ia boleh menjadi masalah. Kelahiran seorang kanak-kanak dengan masalah fizikal pada mulanya boleh menjadi trauma, kemudian dengan peredaran masa menjadi pengalaman yang tidak dapat dilupakan, kerana apa yang anda boleh dapatkan dari a bayi dengan cacat anda tidak boleh mendapatkannya daripada kanak-kanak yang dipanggil "normal". Sekarang mari kita analisis bagaimana seorang anak buta tumbuh, apa yang mereka ada perkara pertama untuk melakukan.

Campur tangan awal pada bulan pertama kehidupan

Penglihatan memainkan peranan penting dalam perkembangan psikomotor kanak-kanak itu, oleh sebab itu, campur tangan awal dalam merangsang kanak-kanak yang buta atau separa melihat dapat menghapuskan kerosakan yang mungkin berlaku jika tidak campur tangan dalam bulan-bulan pertama kehidupan.

Rangsangan basal dan visual

Dengan rangsangan yang mudah dan deria, kanak-kanak itu membantu menemui tubuhnya dan dirinya sendiri. Pertama sekali kita perlu membesarkan bayi dalam persekitaran yang harmoni dan merangsang. Merangsang pancaindera anda seperti sentuhan, bau, pendengaran, menggambarkan objek atau alam sekitar dapat membantu perkembangan imajinasi.

Psychomotricity dan terapi muzik

Melalui permainan dan pergerakan kebolehan kreatif kanak-kanak berkembang. Muzik dan bunyi tidak boleh diabaikan, mereka membantu kanak-kanak untuk melihat dan mengekspresikan emosi mereka. Dimensi ruang-waktu dibuat hidup dengan mendengar suara, dianggap sebagai gelombang tenaga, yang dikaitkan dengan pergerakan, menjadikan anak itu menyadari dirinya dan ruang yang mengelilinginya.

Otonomi peribadi

Bantu kanak-kanak itu untuk memperbaiki kebolehan mereka untuk keperluan utama mereka, supaya ia dapat bergerak bebas dalam ruang yang tidak diketahuinya. Menjadi autonomi bermaksud membangunkan semua aktiviti yang diperlukan untuk kehidupan seharian, seperti memakai pakaian, mencuci, makan, dan sebagainya. Dalam proses formatif ini keluarga memainkan peranan yang sangat penting, kita mesti membantu anak langkah demi langkah tanpa membatas dan membiarkannya melakukannya, supaya ia perlahan dan autonomi selamat dari pergerakan mereka.

Apa yang perlu diketahui oleh seorang anak yang buta

Pertama sekali, kita perlu menerima realiti tanpa pietisme dan kekecewaan, kedua untuk mengaktifkan semua sumber daya wilayah di mana kita hidup sebagai ASL untuk mendapatkan, selepas pelbagai lawatan dan pensijilan, faedah yang perlu dibayar. Adalah penting untuk berfikir tentang anak anda secara keseluruhan dan tidak dalam batasannya, untuk membantu anda membuat sebanyak mungkin pengalaman dengan memajukan potensi anda. Anak buta boleh melakukan segala-galanya, masalah terbesar mungkin hubungan dengan orang lain, malangnya kita tidak selalu bertemu dengan orang yang sensitif dan berpengetahuan, tetapi kita tidak boleh mengubah yang lain tetapi hanya cara kita melihat sesuatu.

Video: Ibu Arif yang Luar Biasa, Membesarkan 3 Anak Tuna Netra Sendirian - Q&A Irfan