Bagaimana untuk membesarkan kanak-kanak tanpa rasa takut


Bagaimana membesarkan kanak-kanak tanpa rasa takut dan mengajar mereka untuk mentadbir dan menguruskan emosi mereka? Nasihat ahli psikologi

Dalam Artikel Ini:

Bagaimana untuk membesarkan kanak-kanak tanpa rasa takut

Sulit untuk menerangkan kepada kanak-kanak apa yang berlaku apabila keganasan atau musibah semulajadi menjejaskan seluruh planet dan menakutkan minda. Tetapi bagaimana anda tidak boleh melindungi mereka? Dan di atas semua bagaimana untuk menjadikannya tumbuh tanpa rasa takut?

Ketakutan adalah emosi asas seperti yang lain. Ia meletakkan kita pada amaran kepada risiko yang akan berlaku atau sesuatu yang tidak diketahui dan dianggap sebagai berbahaya. Ia adalah tepat melalui tindakan sistem saraf autonomi, khususnya, sistem saraf bersimpati yang maklum balas berjaga-jaga. Menghadapi keadaan kritikal (tekanan) tubuh merembeskan hormon seperti adrenalin, noradrenalin dan kortisol sementara, melalui tindakan sistem parasympathetic, badan cuba mengimbangi keadaan perubahan dengan memulihkan homeostasis. Emosi sebaliknya mereka tinggal di sistem limbik dan khususnya di amygdala tinggal takut dan agresif. Secara khusus, kelenjar ini diaktifkan sebagai tindak balas terhadap rangsangan alam sekitar yang berpotensi berbahaya.

Berapa banyak kebimbangan yang ada pada kanak-kanak?

Oleh itu, ia adalah satu tindak balas naluri dan oleh itu hanya melalui rasional adalah mungkin untuk menguruskannya. Tetapi kanak-kanak masih belum dapat mengawal ketakutan kecuali melalui apendidikan keibubapaan dan dengan titik rujukan yang stabil dan jelas. Ia adalah hak untuk meninggalkan mereka peluang untuk membuat kesilapan, untuk menghadapi satu sama lain, jatuh dan kemudian bangun lagi, sentiasa tersisa di pihak mereka. Menghadapi pengalaman ketakutan, panggilan kepada orang dewasa tidak dapat dielakkan dan kemungkinan menjawab soalan-soalan mereka, yang mengandungi kebimbangan mereka dan menenangkan mereka adalah tingkah laku yang jelas dan logik.

Tetapi semuanya bergantung kepada berapa banyak ibu bapa yang menimbulkan kebimbangan terhadap anak-anak mereka. Sekiranya terdapat kerisauan yang berterusan tentang keadaan kesihatan mereka, sejarah sekolah mereka dan bagaimana mereka bertindak balas terhadap keadaan apa-apa, mudah bagi kanak-kanak untuk mengembangkan fobia, kecemasan dan kecemasan apa-apa jenis dan oleh itu untuk bertindak balas terhadap peristiwa pengganas dengan tidak sesuai. berita yang tidak dapat dielakkan dari TV dan media. Walaupun kesukaran, seseorang harus terlebih dahulu menenangkan ketakutan seseorang dan kemudian dapat memberikan penjelasan yang tepat kepada anak-anak kecil yang perlu memahami apa yang sedang berlaku.

Mereka, sebenarnya, memerhatikan bagaimana reaksi yang hebat dan untuk ini jawapan yang ikhlas adalah yang paling dirasakan. Adalah betul untuk tidak menyembunyikan apa yang orang mampu dan apa yang sedang berlaku di bahagian tertentu dunia. Apa yang mesti muncul adalah di atas semua mesej harapan: kepelbagaian antara budaya, yang sering terbukti walaupun di sekolah, mesti dan boleh diterima dengan berkongsi dengan semua emosi yang sama dan pengalaman yang sama, kerana seperti mereka anak lain merasa ketakutan yang sama dan mengajukan pertanyaan kepada orang tua di mana-mana bahagian hemisfera Bumi.

Anda boleh takut tetapi anda perlu berani di hadapan cabaran kehidupan yang berterusan dan "mengambil tindakan" dengan mencadangkan kemungkinan tindakan yang dapat membantu orang yang terjejas oleh peristiwa tersebut. Kanak-kanak fantasize dan memberikan penjelasan yang tidak masuk akal kepada peristiwa-peristiwa yang mungkin untuk membetulkan tafsiran yang salah tentang pengalaman mereka. Pelukan dan cuddles membuat mereka berasa selamat dan dengan tenang dan keyakinan adalah penting untuk menghantar kepercayaan mereka pada masa akan datang dan pada masa akan datang dengan terus menjalankan kegiatan biasa.

Video: Eksperimen CUKA DICAMPUR SODA KUE #2