Bagaimana untuk memberi jaminan kepada kanak-kanak yang takut


Takut kepada kegelapan, bunyi bising, binatang, guruh, doktor, hanya beberapa ketakutan yang ditunjukkan anak-anak pada tahun-tahun pertama dan beberapa di luar. Melalui panduan ini, saya akan memberi anda beberapa petua tentang cara meyakinkan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Takut gelap, bunyi, haiwan, tuhan guruh, doktor, hanya beberapa kebimbangan bahawa kanak-kanak itu nyata tahun pertama umur dan beberapa di luar. Melalui panduan ini, saya akan memberi anda beberapa petua tentang bagaimana untuk meyakinkan seseorang bayi jika dia telah menunjukkan satu fobia tertentu untuk sesuatu.

diperlukan

  • sedikit kesabaran

Pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati walaupun dalam ketakutan. Oleh itu peraturan pertama adalah untuk tidak menimbulkan ketakutan yang tidak perlu kepada anak-anak, kerana sesungguhnya ia akan berlaku kepada kita ketika kita masih muda. Ketakutan adalah perkara biasa, tidak dapat mengatasi ketakutan selepas usia tertentu tidak lagi, dan oleh itu ibu bapa perlu campur tangan untuk membantu anak kecil kita menghadapi rasa tidak puas hati.

Takut kepada doktor. Ia boleh nyata dari lawatan pertama. Untuk membantunya dan dapat meyakinkannya bahawa doktor itu bukan serigala yang buruk, kita akan cuba memahami diri kita sendiri apa sebab yang mencetuskan reaksi ini, jika ia disebabkan oleh lawatan sebelumnya di mana dia ketakutan dengan beberapa tindakan yang perlu dilakukan oleh doktor, kami akan menerangkan kepada kanak-kanak bahawa jika doktor telah melakukan tindakan tertentu, seperti tusukan untuk vaksin, itu hanya untuk mengelakkan dia berasa buruk pada masa akan datang, tindakan itu dilakukan untuk kebaikan. Kemungkinan besar dia tidak akan percaya apa yang kita katakan, dan hanya cuba menjelaskan apa yang mesti dilakukan oleh pakar pediatrik, kemudian bercakap secara terbuka dan dengan kesederhanaan kita akan mempunyai harapan bahawa dia akan mendengar dan memahami kita. Untuk melakukan yang terbaik, adalah baik untuk menyediakan bayi hari sebelum vaksin yang mungkin. Jangan sekali-kali menangkapnya, kami akan melakukan apa-apa tetapi meningkatkan ketakutannya dan kami akan bertindak sebagai tindak balas yang paling teruk.

Takut kepada guruh. Siapakah di antara kita yang masih tidak diganggu oleh keriangan yang dicipta oleh beberapa guruh ?! Sebagai kanak-kanak, bunyi bising seolah-olah menguatkan. Cara yang berguna untuk mengajarnya bagaimana untuk menangani bunyi guruh adalah untuk menerangkan fenomena fizikal, jelas jika dia berumur sekurang-kurangnya 3-4 tahun. Semasa ribut petir, jika anda memintanya, marilah kita dekat dengan anda dan bermain dengannya. Idea yang sangat berguna ialah membuatnya menghitung detik antara kilat dan guruh. Berfokus pada angka perlahan-lahan anda akan melupakan badai!

Takut gelap. Ini mungkin semula jadi, kita semua mempunyai fobia ini ketika kita masih muda, ada yang menyeretnya untuk dewasa. Mungkin kita sangat trauma atau ibu bapa kita tidak dapat menolong kita kerana mereka patut... Kerana mereka sendiri takut! Jadi marilah kita memecahkan rantaian ini dan biarlah difahami bahawa di luar kegelapan mereka tidak akan dapati apa-apa, tiada raksasa, tidak ada hantu dan lebih kurang seseorang di dalam daging yang membuat mereka takut. Biarkan mereka meninggalkan cahaya pada waktu malam, jika ini memberi jaminan kepada mereka dan tidak memaksa mereka dalam apa-apa cara. Mereka akan memahami membesar bahawa cahaya tidak akan berguna kerana mereka pasti akan mempunyai ibu bapa menonton mereka pada siang hari dan terutama pada waktu malam!

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Bagaimana untuk mengatasi rasa takut ditinggalkan kepada bayi baru lahir
  • Bagaimana untuk mengatasi ketakutan kanak-kanak
  • Buku-buku terbaik untuk kanak-kanak tentang ketakutan

Video: Cerita Ilustrasi: "Tiga Ekor Kera dan Buah Anggur" | Ilustrasi Motivasi Rohani (Renungan Kristen)