Bagaimana mengenali kolik pada bayi baru lahir


Kelahiran seorang kanak-kanak membawa banyak kegembiraan tetapi juga banyak perubahan. Seluruh dunia kita akan mula berkisar tentang keperluan dan keperluan makhluk kecil ini dapat berkomunikasi hanya melalui air mata dan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Kelahiran a bayi bawa bersama awak banyak kegembiraan tetapi juga banyak perubahan. Semua dunia kita akan mula berputar di sekitar keperluan dan keperluan ini bayi kecil dapat berkomunikasi hanya melalui menangis dan gerak isyarat. dalam bulan pertama kehidupan, bayi yang baru lahir tertakluk kepada gangguan kecil yang mesti diketahui untuk ditangani. Dalam panduan ringkas ini, kami akan memberi anda beberapa idea mengenai cara mengenali seseorang kolik pada bayi baru lahir, salah satu susturbi itu lebih dikenali dan meluas.

Kekerapan menangis

Colic terdiri daripada kesakitan perut yang kuat yang mendorong bayi itu menangis sengit, sering diiringi oleh tinju tertutup dan kaki yang dikontrak. Sikap ini tidak biasa hanya kolik, jadi adalah baik untuk memahami berapa kerap anda mengulangi seruan. Sekiranya menangis bertahan lama, sehingga tiga jam sehari, mungkin kolik sedang berjalan. Kebarangkalian lebih besar sekiranya acara diulang selama sekurang-kurangnya tiga hari seminggu, anda akan pasti jika episod menangis berlaku selama beberapa minggu. Perlu diingat bahawa menangis kolik berbeza dari menangis klasik kerana ia cenderung meletup dengan tiba-tiba dan tanpa sebab yang jelas. Walau bagaimanapun, dalam keadaan lain, tangisan perubahan intensiti tetapi berlangsung sepanjang hari.

Gejala lain

Tenggelam secara tiba-tiba atau berlarutan bukan satu-satunya gejala kolik neonatal. Dengan memerhatikan kanak-kanak dengan teliti, isyarat lain boleh diiktiraf. Sebagai contoh, menangis boleh disertai oleh regurgitasi akibat ketegangan abdomen. Di samping itu, bayi menjadi hipersensitif dan cengkeraman matanya. Jika anda merasakan bahawa anak anda menderita kolik, segera hubungi pakar pediatrik anda yang akan mengesahkan atau menafikannya dan, sekiranya, akan mencadangkan beberapa penyelesaian untuk mengurangkan kesakitan bayi yang baru lahir.

Melegakan kesakitan

Berjuang kolik tidak mudah dan tidak ada kaedah yang benar-benar berkesan tetapi ada kemungkinan untuk mengamalkan beberapa kaedah yang dapat mengurangkan kesakitan bayi yang baru lahir. Anda mungkin cuba melegakannya dengan meletakkan sesuatu yang panas di perut seperti botol air panas. Malah beberapa penyusuan boleh sangat berguna untuk tujuan, chamomile, bau lemon dan adas untuk anda. Malah muzik dapat membantu, melodi santai akan membuat kanak-kanak kurang tegang dan merasa kurang kesakitan. Urut ringan di kawasan abdomen juga sangat disyorkan. Akan tetapi, penting untuk mempraktikkannya adalah seorang pakar yang tahu mana yang dapat disentuh dan tidak membahayakan keadaan yang lebih buruk. Untuk apa-apa ketidakpastian, anda harus mendapatkan nasihat daripada pakar pediatrik.

Tonton video itu

Bagaimana mengenali kolik pada bayi baru lahir: bagaimana

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Bagaimana untuk memahami jika bayi yang baru lahir mempunyai kolik
  • Bagaimana untuk melegakan kolik bayi baru lahir
  • Cara menangani kolik yang baru lahir
  • Bagaimana untuk menguruskan kolik bayi

Video: Kolik pada bayi, kenali 3 penyebabnya!