Bagaimana untuk melegakan kolik bayi baru lahir


Kedengaran bayi baru lahir adalah satu-satunya bahasa untuk berkomunikasi dengan seluruh dunia di sekelilingnya. Itulah sebabnya ia adalah asas untuk memahami makna sebenarnya. Malah, seorang anak boleh menangis kerana dia lapar kerana...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

yang menangis a bayi ia mewakili satu-satunya bahasa untuk berkomunikasi dengan seluruh dunia di sekelilingnya. Itulah sebabnya ia adalah asas untuk memahami makna sebenarnya. yang bayi sebenarnya, dia boleh menangis kerana dia lapar, kerana dia mengantuk, kerana dia merasa tidak selesa, sebagai contoh dalam hal kolik. Malangnya, sakit di perut untuk bayi yang baru lahir sering sangat kerap, terutamanya di bulan pertama kehidupan. Pembentukan usus yang tidak lengkap boleh, sebenarnya, membuat kesukaran penyerapan yang susu ibu dan, dalam kebanyakan kes, susu buatan, lebih sukar untuk dicerna. Tiada masalah yang nyata dengan kelesuan ini remedi sendiri doktor jika tidak masa. Dengan berlalunya bulan, sebenarnya, dan pertumbuhan seterusnya bayi yang baru lahir kolik akan perlahan-lahan hilang dan akan membolehkan anak itu tidak lagi menderita. Ya, kerana kolik benar-benar sangat menyakitkan dan ini difahami oleh pergerakan badan orang-orang kecil yang ditangkap. Pengetangan anggota badan, tiba-tiba kemerahan muka dan menangis terdesak dan tidak henti-henti hanya beberapa elemen yang menunjukkan penderitaan kanak-kanak dalam fasa-fasa malaise ini. Walau bagaimanapun, ada beberapa teknik yang boleh meredakan kesakitan yang disebabkan oleh kolik dan panduan ini ingin memberi anda beberapa idea yang baik untuk membolehkan anak-anak kecil anda dan diri anda menghadapi masa yang halus dengan cara terbaik.

diperlukan

  • kesabaran
  • Penjagaan dan perhatian

Bayi bayi

Jika anda faham bahawa jeritan bayi anda disebabkan oleh kolik, maka bawa ke dalam lengan anda dan buaian itu. Lakukan ini dengan berbaring pada bayi di lengan anda supaya perut bayi berpegang teguh pada anggota badan. Dengan cara ini, lebih mudah bagi kanak-kanak untuk melonggarkan bahagian perut badan dan, sekurang-kurangnya sebahagiannya, menenangkan rasa sakit yang dia rasa. Selain itu, pelukan anda juga akan menjadi cara untuk meyakinkannya dan membuatnya berasa selamat. Pastikan kedudukan ini sehingga bayi telah tenang dan sekali tidur di buaian, pastikan ia berada dalam kedudukan yang selesa.

Urut bayi

Satu lagi cara untuk mencuba meringankan masalah akibat kolik ialah mengurut bayi anda. Teknik urut tidak hanya membantu melegakan bayi, tetapi juga mengalihkan perhatiannya kepada pergerakan anda yang membolehkannya, sebahagiannya, melupakan gangguan yang disebabkan oleh kolik. Ambil minyak yang sesuai untuk bayi baru lahir dan sebarkan bayi pada meja yang berubah-ubah atau di atas katil dan mulailah perut dengan pergerakan pekeliling di sekeliling pusar. Mula dari atas ke bawah dan ikuti arahan mengikut arah jam sepanjang putaran. Saya cadangkan anda tidak menggunakan tekanan yang terlalu banyak, urut-urutnya akan menjadi halus, mengusik sebenar ke perut yang akan menenangkan hati anak-anak anda. Setelah rasa sakit telah reda, teruskan urut pada bahagian bawah dan atas dan kemudian ke kaki. Malah, urutan lengkap akan melegakan anak anda yang, dalam banyak kes, mungkin tidur di bawah tangan anda.

Sediakan bilik mandi

Satu lagi ubat semulajadi terhadap rasa sakit kolik adalah mandi panas hangat. Jelas suhu air tidak boleh terlalu berlebihan, tetapi mandi di dalam air panas tentu dapat mengurangkan penyakit anak anda. Simpan di dalam air selama kira-kira dua puluh minit, mungkin menggunakan tempat duduk bayi yang sesuai untuk mandi bayi supaya ia tenggelam, tetapi dalam kedudukan yang benar-benar selesa, tanpa menjejaskan otot perut dengan apa-apa cara. Menggunakan sabun yang menyenangkan boleh menjadi satu lagi bantuan yang sah, serta menggunakan span khusus untuk membuat urut kecil pada perut bayi sekali di dalam air. Saya cadangkan, pada akhir mandi segera keringkan bayi agar dia tidak sejuk. Malah, tamparan boleh merosakkan percubaan anda pada peningkatan.

Tukar susu

Satu lagi langkah yang boleh diambil untuk menyelesaikan kolik adalah untuk mengubah pemakanan bayi, khususnya susu. Untuk melakukan ini, kami mengesyorkan agar anda mendapatkan nasihat ahli pediatrik anda, kerana keputusan ini tidak boleh diambil tanpa perundingan perubatan tertentu. Dikatakan bahawa, selalunya, susu ibu lebih mudah dihadam daripada buatan dan pastinya lebih berkhasiat, tetapi kadang-kadang, akibat kebiasaan makan ibu yang salah, atau hanya kerana ketidakupayaan menyerap bayi beberapa makanan, penyusuan susu juga dapat menyebabkan kolik. Dalam kes ini, anda perlu meminta nasihat doktor anak anda yang akan mengarahkan anda menjalani diet ringan, menghapuskan makanan anda seperti makanan buah-buahan, yang boleh meningkatkan kolik anak anda. Bagaimanapun, anak-anak kecil yang diberi susu buatan sejak lahir pastinya paling berisiko, tetapi dalam hal ini akan lebih mudah mengubah jenis susu dan mencari solusi yang tepat. Terdapat banyak jenama serbuk susu di pasaran, ada yang lebih mudah dicerna daripada yang lain, jadi biarkan diri anda dinasihatkan oleh pakar untuk membeli yang paling sesuai untuk anak anda.

Tips

Jangan lupa:

  • Sekiranya berlaku kolik, berjumpa dengan pakar pediatrik anda
  • Ketahui untuk mengenali menangis bayi anda
  • Cuba makan dengan selang masa antara satu sama lain
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • nasihat mengenai bagaimana untuk mengurangkan kolik bayi baru lahir
  • Punca dan remedi kolik bayi baru lahir
  • Bagaimana untuk memahami jika bayi yang baru lahir mempunyai kolik
  • Cara menangani kolik yang baru lahir
  • Bagaimana mengenali kolik pada bayi baru lahir
  • Bagaimana untuk menguruskan kolik bayi

Video: Tips Mengatasi Colic / Kolik / Sakit Perut Bayi