Bagaimana untuk mengajar kanak-kanak suku kata


Belajar membaca dan menulis pastinya salah satu matlamat yang paling ajaib tentang pertumbuhan anak. Ibu bapa berkongsi masa ini rasa ingin tahu dan usaha dengan anak-anak mereka dan sangat bertuah. Tugas ini...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Belajar membaca dan menulis adalah salah satu matlamat yang paling ajaib jalan pertumbuhan a bayi. Ibu bapa berkongsi masa ini, dari rasa ingin tahu dan usaha, dengan anak-anak mereka dan sangat bertuah. Tugas ini sangat rumit, kerana, sangat sering, sukar untuk menyampaikan semangat untuk kegiatan ini. Dengan banyaknya kesabaran dan sedikit 'fantasi, bagaimanapun, apa yang mungkin kelihatan tugas berat, akan menjadi a saat bersekedudukan yang menyenangkan dengan anak anda. Dalam hal ini, dalam panduan berikut, saya akan menerangkan cara mengajar ai kanak-kanak yang suku kata. Dengan ini latihan kecil, anak-anak kecil akan belajar sambil bersenang-senang dan ini akan memperkaya hubungan ibu bapa dan kanak-kanak. Jadi, mari kita lihat cara untuk meneruskan.

Baca cerita

Pertama sekali, terdapat banyak cara untuk memahami tugas ini. Walau bagaimanapun, ramuan utama adalah sangat mudah. Mana-mana ibu bapa yang menghormati diri, sebenarnya, memiliki kesabaran, semangat dan banyak cinta. Membaca bersama kisah dongeng pastinya salah satu cara termudah untuk mengajar kanak-kanak suku kata. Baca setiap perkataan dengan mengimbasnya dengan baik dan dengan jeda antara satu sama lain. Ambil satu kalimat makna yang lengkap dari laluan kecil dan, dari sini, lukiskan kata kunci, baik untuk pemahaman sejarah dan kesederhanaannya. Anda juga boleh mengulangi permainan kecil ini dengan kata-kata lagu kecil dan muzik.

Dengarkan anak

Dengan cara ini anda akan membuat pembelajaran lebih interaktif dan dinamik dan muzik akan merangsang ingatan dan perhatian. Kemudian, apabila anak membaca perkataan dua atau tiga suku kata, beberapa arahan mudah seperti "Ketawa!" dan "Langkau!" mereka akan terus merangsang dia untuk meneruskan permainan. Peranan anda sangat penting: anda perlu mengawasi permainan, tetapi tanpa terlalu menyerang otonomi anak. Dia perlu belajar daripada anda, tetapi dengan cara yang benar-benar autonomi. Juga, sentiasa bersyukur dengan kanak-kanak: memanjakannya jika dia bertindak balas secara positif, tetapi jangan memarahinya dengan brutal jika dia membuat kesilapan.

Gunakan lukisan itu

Akhirnya, anda boleh mengajar suku kata kepada kanak-kanak melalui lukisan. Ambil helaian besar dan bimbing anak anda melalui lukisan objek, yang mana anda akan mengaitkan huruf abjad, untuk semua huruf. Dengan billboard ini, kanak-kanak boleh mengenali surat yang sesuai melalui reka bentuk yang dibuatnya. Mulakan dengan perkataan mudah seperti "pokok", "bot" dan "rumah", anak anda akan menarik mereka. Pada ketika ini, dia akan terlebih dahulu mengenali huruf individu melalui papan iklan dan kemudian menyusunnya dalam suku kata.

Tips

Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:

  • Bagaimana untuk mengajar membaca: kad untuk memuat turun suku kata
  • Bagaimana untuk mengajar kanak-kanak membaca? Belajar membaca dari suku kata
  • Cara Mengajar Membaca kepada Anak Anda: 20 Langkah - wikiHow

Video: CARA AJAR ANAK MEMBACA MELALUI KAEDAH FONETIK TEKNIK i-SINA: BAHAGIAN 1