Bagaimana untuk memahami jika bayi itu makan dengan baik pada payudara


Sekiranya tiada masalah kesihatan tertentu atau kekurangan susu yang terbukti, penyusuan susu ibu adalah yang paling sesuai untuk bayi. Malah, susu, diperbuat daripada air, protein, lemak, gula, garam, vitamin, makanan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Sekiranya tiada masalah kesihatan tertentu atau kekurangan susu yang terbukti, penyusuan susu ibu adalah yang paling sesuai untuk bayi. Susu, sebenarnya, terdiri daripada air, protein, lemak, gula, garam, vitamin, adalah makanan lengkap dari sudut pandangan pemakanan, mudah dicerna oleh bayi baru lahir dan khusus untuknya. Ia juga mengandungi antibodi yang penting untuk pertahanan terhadap penyakit, terutamanya jangkitan usus. Sekiranya susu ibu ia miskin atau ibu tidak mahu atau tidak boleh menyusu payudara, anda boleh menggunakan susu formula. Ibu yang jururawat mempunyai dengannya bayi yang hubungan istimewa, mendalam, yang menjadi lebih sengit hari demi hari. Ia sering berlaku bagaimanapun, bahawa ibu baru, terutamanya dalam minggu pertama, anda tertanya-tanya jika anak anda mengambil susu yang mencukupi. Malah, dengan penyusuan susu ibu, tidak ada maklum balas serta-merta dalam pengertian ini dan ibu mesti, pada tahap tertentu, bergantung pada naluri dan pengalamannya sendiri. Bagaimana faham, jika anak makan dengan baik di payudara? Dalam panduan ini, kami dapat menjelaskan segala keraguan kepada ibu baru.

Lihat jika bayi itu melekat pada payudara

Operasi pertama yang dilakukan adalah untuk mencari kedudukan yang selesa dan terpencil yang mungkin. Terdapat sekurang-kurangnya tiga posisi untuk menyusukan bayi: yang klasik di mana ibu duduk dengan bayi di dalam lengannya, perut melawan perut dan kepala di peringkat payudara; yang luas di mana ibunya berada di sisinya dengan bayi berbaring di sebelahnya, dan di "ragbi" dengan ibunya duduk dan bayi berbaring di sebelahnya, dengan kepalanya di peringkat payudara. Cobalah mereka semua, payudara akan dikosongkan secara optimum dan anda akan memberikan kelegaan kepada puting anak dalam kes-kes celah. Perlu diingat bahawa selalunya, dalam hal pertumbuhan yang perlahan, masalahnya tidak dalam pengeluaran susu yang rendah, tetapi kurangnya resepsi oleh anak. Oleh itu, beri perhatian bahawa anak anda menyerang dengan betul. Secara khususnya, semasa menghisap kanak-kanak mesti mengambil puting dan kebanyakan isola dengan seluruh mulut, bukan sahaja dengan gerbang atas atau bawah dan hidung mesti berpadanan dengan kulit ibu, tidak terlalu terpisah. Jika kanak-kanak itu telah menyerang dengan teruk, jangan tinggalkan dan lepaskan dia dengan segera dengan membantu jari kecil dimasukkan ke sudut mulutnya, menjadikan dia mengambil kedudukan yang betul, jika tidak, dia akan terbiasa menghisap dengan teruk dan akan menyakiti anda juga, menyebabkan anda menjadi sangat menyakitkan. Sekiranya anda mempunyai sebarang keraguan, jangan teragak-agak untuk menghubungi penasihat kesihatan awam yang paling dekat dengan anda, nurseri hospital di mana anda melahirkan, persatuan pediatrik atau persatuan sokongan tempatan untuk ibu-ibu di kawasan anda yang menyusu.

Perhatikan jika bayi menelan semasa makan

Sekarang nonton bayi anda menghisap. Pipinya mengembang? Adakah mulut terbuka? Dia menelan? Jika anda fikir anak kecil melakukan semua perkara ini, dia mungkin menghisap dengan betul. Malah, menelan adalah salah satu cara yang paling cepat untuk dikawal; jika pergerakannya kerap, kanak-kanak itu mungkin makan dengan baik. Semak juga tempoh pemberian makanan: bayi yang baru lahir, terutama pada hari-hari pertama, boleh dilampirkan pada payudara bahkan lebih dari setengah jam, bahkan tidur pada waktu. Di samping itu, susu tidak sama semasa makan dan bertindak balas kepada keperluan dua kanak-kanak untuk menghilangkan dahaga atau memberi makan kepada dirinya sendiri. Susu pertama, sebenarnya, adalah cair dan kaya dengan gula, kemudian menebal dan diperkaya dengan lemak. Oleh itu, adalah penting untuk membolehkan bayi memanjang atau mengganggu pemakanan mengikut keperluannya. Ingatlah, dalam hal ini, anak itu selalu menunjukkan keperluannya: memerhati dengan teliti dan anda akan dapat memahaminya.

Sentiasa menawarkan kedua-dua payudara kepada bayi

Setelah anda selesai makan dari satu payudara, cuba tawarkan yang lain kepada bayi anda. Dengan cara ini anda akan merangsang pengeluaran susu untuk makan seterusnya dan mengosongkan kedua-dua buah dada, mengelakkan kemungkinan masalah kesesakan lalu lintas atau bahkan mastitis. Juga, jika bayi anda enggan payudara kedua, anda pasti akan makan cukup. Walau apa pun, walaupun hanya memerhati tingkah laku kanak-kanak, anda akan dapat memahami jika dia penuh dan jika menangis akhirnya disebabkan oleh kelaparan atau sebaliknya, untuk itu mungkin cukup untuk memegang sedikit 'di tangannya atau bercakap dengan lembut. Penyusuan ibu merupakan pengalaman pertumbuhan ibu dan bayinya. Merasakan ibu itu bersedia dan tidak hanya dapat memberi makan kepadanya tetapi juga untuk menawarkannya hubungan fizikal, memberi anak itu rasa aman yang mendalam. Terdapat banyak struktur dan persatuan, walaupun di peringkat tempatan, menyokong dan menawarkan bantuan dan nasihat kepada ibu menyusu supaya jangan teragak-agak untuk menghubungi mereka jika anda mempunyai masalah dengan penyusuan susu ibu.

Tonton video itu

Bagaimana untuk memahami jika bayi itu makan dengan baik pada payudara: untuk

Tips

Jangan lupa:

  • Sebelum memperkenalkan penambahan susu buatan sendiri, berunding dengan pakar pediatrik anda
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Apa yang perlu dilakukan jika kanak-kanak tidak minum susu
  • Bagaimana untuk mempromosikan susu susu
  • Makanan yang membantu susu disebat
  • Bagaimana untuk memahami sama ada susu ibu sudah mencukupi

Video: 7 GAMBAR UNTUK MENGETES SIFAT DAN KEPRIBADIANMU #2