Bagaimana untuk memahami dan menenangkan kolik bayi anda


Kolik bayi adalah fenomena yang agak biasa semasa tiga bulan pertama kehidupan. Walau bagaimanapun, selalunya, ibu bapa baru tidak bersedia untuk acara ini. Oleh sebab itu, penting untuk memahami bagaimana kolik berlaku dan bagaimana untuk campur tangan...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

yang kolik bayi mereka adalah fenomena yang agak biasa semasa tiga bulan pertama kehidupan. Walau bagaimanapun, selalunya, ibu bapa baru tidak bersedia untuk acara ini. Atas sebab ini, adalah penting untuk memahami bagaimana kolik berlaku dan bagaimana untuk campur tangan. Pertama sekali adalah perlu untuk menentukan bahawa punca kolik ia bukan bekalan kuasa. Sebaliknya buih-buih udara menelan semasa makan yang boleh menyebabkan rasa sakit. Sensasi yang tidak menyenangkan ini ditentukan oleh distensi dinding usus yang cepat disebabkan oleh laluan udara ke dalam perut bayi yang baru lahir. Berikut adalah cara untuk memahami dan menenangkan kolik anda bayi.

diperlukan

  • Teh herba dan chamomile
  • Persekitaran yang senyap
  • Titik anti kolik

Pertama sekali, apabila timbul kolik, kanak-kanak mula teruja tanpa mencari kedudukan yang ideal. Dia menangis dengan sangat dan, dalam kes-kes yang paling serius, dia boleh menjadi sianotik atau ungu. Dia flexes kakinya di perutnya dan mengepalkan kepalanya.
Salah satu perkara pertama yang perlu dilakukan dalam kes ini ialah cuba mengurangkan kolik. Ini adalah mungkin dengan meletakkan bayi di perutnya dan memberikannya keran kecil di punggungnya. Dengan cara ini, anda akan menggesa bayi untuk mengeluarkan gas dari mulut.
Sekiranya kesakitan berlebihan, ahli pediatrik anda akan menasihati anda mengenai titisan yang akan diambil pada masa yang akan membantu anak anda pulih daripada kolik.
Ia juga berguna untuk membantu beliau mengatasi gangguan kolik dengan menurunkan rangsangan auditori dan visual. Bayi, sebenarnya, memerlukan ketenangan untuk menghadapi masa kritikal ini: mengelakkan bunyi yang kuat atau terlalu keras dan pastikan bilik menjadi terang. Dengan cara ini, anda akan membantu anak anda berehat dan mendapatkan ketenangan.

Sebaik sahaja anda telah belajar bagaimana untuk memahami dan menenangkan kolon bayi anda, anda akan dapat menangani keadaan kecemasan ini dengan ketenangan pikiran yang lebih besar. Terdapat banyak strategi untuk mengurangkan gangguan dan setiap kanak-kanak bertindak balas dengan cara yang berbeza. Anda hanya perlu mencari yang sesuai untuk anda. Sesetengah bayi baru lahir, contohnya, mencari bantuan daripada kolik apabila diketuk.
Cuba perlahan-lahan menghalang anak anda, menyanyi lagu lullaby atau menerapkan sesuatu yang hangat di perutnya (berhati-hati untuk tidak membakarnya). Urut perutnya dengan pergerakan bulat lambat dan cuba memberi dia minum teh ringan yang dibuat dengan chamomile dan / atau adas.

Nasib baik, gangguan ini ditakdirkan untuk hilang dalam beberapa bulan pertama. Oleh itu, jangan risau kerana anda boleh menghantar ketidakselesaan anda kepada kanak-kanak yang mesti kekal tenang.
Satu tip terakhir: jika anda memberi makan anak anda dengan serbuk susu tiruan, ubah produk. Malah, penyediaan susu tepung perlu dicairkan dalam air dan bercampur-campur. Prosedur ini membantu pembentukan gelembung udara dalam penyediaan dan oleh itu di perut kanak-kanak. Jika anda benar-benar tidak boleh melakukan tanpa menggantikan susu tepung dengan bata, elakkan sekurang-kurangnya berjabat sebelum menyerahkannya kepada bayi anda. Ubat mudah ini sering berubah menjadi sangat tegas. Ingatlah bahawa kolik lebih biasa pada bayi yang disusui. Jika anda memutuskan untuk menyusukan bayi anda, anda boleh melebihi 3 bulan pertama tanpa sebarang masalah.
Dalam kes-kes yang teruk, jika semua petua ini terbukti tidak berkesan, berbincanglah dengan pakar pediatrik anda. Doktor boleh menasihati anda untuk menggantikan susu biasa dengan soya. Di pangkal kolik yang baru lahir mungkin ada masalah intoleransi laktosa.

Tonton video itu

Bagaimana untuk memahami dan menenangkan kolik bayi anda: bagaimana

Tips

Jangan lupa:

  • Tetap bertenang dan mengehadkan stres adalah langkah pertama dalam membantu anak menenangkan diri. Nampaknya sebenarnya kebimbangan ibu bapa nampak rupa dan tempoh colic.
  • Buaian atau kerusi berlengan boleh menjadi ubat semulajadi apabila kanak-kanak itu sangat gugup.
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • Penyelesaian dan Pemulihan untuk Menurunkan Colic Gaseous dalam Neonate
  • Kolchette bayi: apa yang boleh dilakukan untuk membuatnya berasa lebih baik?
  • Bagaimana untuk melegakan kolik bayi
  • Bagaimana untuk lulus kolik kepada kanak-kanak
  • Kolonik neonatal: bagaimana menangani mereka dan mencegahnya
  • Bayi bayi dengan kolik: kaedah yang betul

Video: 3 MINIT PA&MA - KOLIK DI KALANGAN BAYI