Saya akan beritahu anda kisah dongeng: "Antara habuk... dan syurga"


Juga minggu ini behappyfamily dan "Saya akan beri anda dongeng" menawarkan anda cerita baru. Antara pengguna yang dipilih "Antara habuk... dan langit", oleh Piera Arcostanzo

Dalam Artikel Ini: Saya akan beritahu anda kisah dongeng dan Ibu Planet teruskan kerjasama untuk memberikan penglihatan kepada cerita-cerita yang ditulis oleh pengguna laman web yang indah ini yang didedikasikan untuk dunia ajaib cerita dongeng. Kisah dongeng yang dipilih minggu ini oleh Staf Editorial Saya akan beritahu anda kisah dongeng adalah "Antara habuk... dan surga", oleh Piera Arcostanzo.
BACA JUJU: Saya akan memberitahu anda dongeng: "Il porcospino monello"
"Antara habuk... dan syurga", oleh Piera Arcostanzo:
- Saya benar-benar sakit sentiasa melakukan jalan yang sama, di tempat yang sama, di antara perkara yang sama - mendengkur panting Orang Miskin Elf, sementara dia menyelinap masuk ke sudut keluarga yang paling tersembunyi di dapur keluarga Giacmul, menelan debu dan objek segala macam. Pada usia yang dihormati - dia sekarang 10 - dia mahu menikmati kebebasan, keluar dari rumah itu dia tahu setiap jubin dari ingatan, kerana menggosoknya ribuan kali.
- Saya ingin mengetahui dunia, saya mahu berjumpa dengan orang yang berbeza, cuba emosi baru! - dia berfikir kepada dirinya sendiri.
- Saya sudah terlalu tua dan terlalu letih untuk tergelincir di bawah sofa dan kerusi-kerusi berlengan untuk menenggelamkan semua yang ditinggalkan oleh orang lain di atas lantai - merenung dengan senyap di dalam almari yang sempit, di mana mereka telah diletakkan mati letih, selepas membersihkan seluruh rumah.
Berapa banyak keping Lego berakhir di perutnya! Berapa banyak pensel pensil, berapa banyak pembasuh untuk membatalkan, berapa banyak butang yang sudah dibongkar tanpa pernah mengadu! Malah penknife dan pin terpaksa duduk tanpa nafas, malah mengambil risiko memotong tekaknya dan mengakhiri hari-harinya ditinggalkan di sudut gelap dan berdebu di sebuah bilik bawah tanah yang lama dan lembap.
BACA JUGA: Kisah Little Red Riding Hood untuk mengingati saudara Grimm
Dari semasa ke semasa, seolah-olah itu tidak mencukupi, datuk Osvaldo membuka perutnya untuk mencari perkara-perkara yang telah hilang oleh Federica dan Martina... dan jadi mereka sakit! Keberaniannya ditarik keluar dan dia dengan kejam mengangguk di perutnya sehingga benda yang hilang itu pulih. Ia seolah-olah dia adalah penyebab kejahatan itu, yang, seperti biasa, hanya melakukan tugasnya.
Pada suatu hari, hari ulang tahun Federica sedang berlaku, Folletto berkumpul di bawah meja sisa makan tengah hari yang banyak yang dimakan oleh keluarga Giacmul, ketika sudu teh Martina turun dari kerusi ke lehernya. Terdapat jeritan yang menyedihkan yang meremehkan pengunjung, nyalaan api yang dipancarkan dari perut Folletto, maka semuanya menjadi senyap. Vain adalah usaha datuk Osvaldo untuk memulihkannya. Folletto yang miskin berbaring di sana, berbaring di lantai, hijau seperti kadal, tanpa memberi sebarang tanda kehidupan.
- Cabut plag dan tariknya ke dalam almari - dia mencadangkan dengan nenek besar Piera - untuk hari ini kita akan menggunakan penyapu lama yang berada di balkoni. Esok kita akan melihat apa yang perlu dilakukan.
Elf, separuh-witted, ditinggalkan oleh semua orang seperti selipar lama, akhirnya di dalam almari antara kasut untuk resuolate, surat khabar lama dan bekalan deterjen... Sementara itu, pesta ulang tahun itu terus berlembutlah: lagu, cangkul, permainan yang menyeronokkan, ketawa yang kuat. Jadual itu dipenuhi dengan segala kebaikan Tuhan: minuman segar dan berkilauan, gula-gula wangi, kue lazat yang dipenuhi dengan krim dan ditutup dengan krim, gunung gula-gula dan coklat serta tiramisu yang tidak dapat dielakkan yang dibawa oleh Anna dari Bra. Federica, berbaring di sofa, mengunyah confettino merah jambu yang terakhir; Martina, dalam tangan ibu Maria Teresa, sedang menjilat jemarinya krim kotor; bapa Marco dan Francesco, godfather Fefè dan Martina, dengan selesa dibasuh di kerusi, mengikuti derby Juve-Toro, menghirup setitik terakhir wain berkilauan yang tersisa di dalam botol. Tiada sesiapa yang fikir lebih banyak tentang dia. Dan untuk mengatakan bahawa golongan miskin Folletto telah menghabiskan seluruh hidupnya di perkhidmatan mereka, tidak pernah meminta apa-apa balasan, jika tidak ada elektrik!
Sudah tiba masanya untuk tidur. Nonna Anna dan Francesco bangun, memakai kot mereka dan, setelah menginginkan mereka semua malam yang baik, pergi ke pintu keluar. Francesco agak bimbang: Juventus kehilangan permainan dan juga Scudetto. Marco, kecewa dan sedikit kecewa, meletakkan baju tidurnya pada Federica yang tidak mahu tidur, menendang dan menjerit seperti gila, untuk bangun Giorgia yang tinggal di tingkat atas. Maria Teresa, dengan keazamannya, berjaya membawa kedamaian. Masa akhirnya datang untuk semua orang menutup mata dan berehat.
Hanya Folletto yang tidak dapat tidur. Dia crouched di sudut, dalam gelap, dengan tulang patah, dilupakan oleh semua orang, ditinggalkan seperti anjing jahat. Dia merasakan otaknya meletup tetapi, lebih daripada apa-apa lagi, dia telah patah hati. Tidak ada orang yang menyambutnya, bertanya kepadanya bagaimana dia merasakan, tidak ada siapa pun, walaupun Federica tidak mengingatnya. Dan untuk mengatakan bahawa dia telah memberikan semua dirinya kepada orang yang tidak bersyukur.
BACA JUJU: Saya akan memberitahu anda dongeng: "Cinta untuk diri sendiri"
- Miskin saya - dia menganggap menangis dan panting - selepas begitu banyak usaha dan banyak kerja, saya ditakdirkan untuk mati di sini, sahaja, diasingkan di dalam almari sengsara ini! Air mata merendam apron hijau dan putihnya, satu-satunya pakaian yang dipakai dan selalu dipakai, kini sudah pudar dari debu dan haus; titisan besar, pahit menjalar ke lantai, membentuk lopak dengan tepi yang tidak teratur di sekelilingnya.
Pada waktu subuh, cahaya malap ditapis melalui almari. Elf dicerminkan di dalam lopak dan tidak digalakkan lagi. Mata tenggelamnya, membosankan, wajahnya yang letih dan penderitaan membiarkan kesesakan malam yang tidak dapat tidur dan tiada harapan. - Miskin saya, saya perlu meletakkan diri saya ke akhir ini sengsara! Dia berkata antara tangis, menyapu air mata dengan selimut debu apron lusuhnya. Sementara itu, rumah itu mula hidup. Dari dapur datang berdetik pinggan mangkuk dan menggelegak ceria kopi yang menyebarkan aroma menarik kopi ke udara; dari bilik mandi datang tiba-tiba mengetuk lata kecil tandas; di koridor seseorang, masih mengantuk, menyeret selipar mereka dan meluncur kaki mereka dengan lelah di atas lantai.
Betapa keadaannya! - Ibu Maria Teresa berkata, sebaik sahaja dia memasuki dapur, membuang pandangan yang sepi di sekeliling - ia tidak akan cukup sepanjang pagi untuk memulihkan sedikit maruah ke rumah ini! Di mana-mana, pada hakikatnya, kami mendapati jejak pihak lalu. Lantai itu bertebaran dengan serbuk dan kertas; lapisan sofa rusak dan reput; taplak meja yang diwarnai dengan wain dan makanan masih di sana, berbaring di atas meja, ditutup dengan hidangan berminyak, cermin mata dan cawan yang kotor, tuala tuak di sana sini.
- Marco, cepat dan selesaikan sarapan pagi. Saya memerlukan tangan yang kuat untuk membersihkan rumah, "kata Maria Teresa tidak dapat diterima. - Jangan risau Mary, dengan Folletto, dalam empat dan empat, semuanya akan menjadi sempurna! - mengulangi Bapa Marco untuk meyakinkannya, menggosok matanya masih mengantuk. Pesta dan malam itu seolah-olah telah dihapuskan dalam semua orang ingatan kemalangan merosakkan berlaku hari sebelum Folletto miskin, sehingga Fefè, duduk di sofa, menaikkan botol kosong sekarang dari mulutnya, teringat:
BACA JUGA: Cerita suara yang paling indah untuk iPad dan iPhone
- Paus, mungkin anda lupa bahawa kemarin Kobold keluar! Dan sebagainya berkata dia mula berlari ke arah almari. Dia tidak berkaki ayam, jadi dia segera merasakan kehadiran air di sekeliling orang miskin. Fefè tahu dengan baik bahawa di tempat itu tidak ada faucets yang bocor. Mata Folletto kemudian, memerah dan berkilat, tidak meninggalkan sebarang keraguan: ia hanya air mata! Elf menangis, jadi dia hidup, walaupun sakit.
- Aiutooo! Ibu, ayah, lari, datang dan lihat: Folletto menangis! Dalam masa yang singkat, seluruh keluarga Giacmul bergegas ke dalam almari. Bahkan Martina kecil ada di sana, di tangan ibunya, dan menjerit dengan keras dalam ketakutan. Apa yang boleh jadi sangat serius bahawa seluruh keluarga telah digerakkan di ruang yang sempit, di sekitar raksasa kecil yang berwarna hijau dan putih yang terbakar yang terletak di atas lantai?
Ibu Mary, yang mengetahui dengan baik kebaikan dan dedikasi Folletto, merasakan hatinya sakit dari kesakitan. Dia menyerahkan Martina ke tangan Marco yang kuat dan selamat, lalu berlutut di lantai, mengusap Kobold, memindahkannya perlahan-lahan dari lantai dan, dengan kelembutan dan rasa terima kasih, memegangnya rapat dengan dadanya. Kemudian dua air mata panas juga mengalir dari mata coklat Federica yang, dengan kelembutan yang tidak diduga, mula melayan kaki satu-satunya makhluk malang miskin. Bersama-sama mereka memutuskan untuk memindahkan Kobold kecil di atas sofa di ruang tamu di mana dia dengan penuh cinta dicuci, dikeringkan dan dijaga.
Sementara itu, Marco Marco, berbaring di tempat tidurnya, Martina, mula meliput halaman kuning panduan telefon:
- Saya akan mencari doktor yang baik dan saya akan menyembuhkannya!
Beliau mendapati klinik pesakit luar berhampiran rumah mereka di Piazza 4 November. Dokter yang melawatnya dipanggil Beppe Dotta, tetapi semua orang memanggilnya Pippos. Sebagai seorang lelaki muda dia adalah seorang "DJ", hobi yang dia terus berlatih dalam momen bebas dari kerja. Ia adalah orang yang, setelah memastikan keseriusan kes itu, mendesak kemasukan segera ke kliniknya. Goblet kemudiannya dibentangkan di kerusi belakang Multipla dari kakek Osvaldo dan dijalankan di klinik untuk menjalani penjagaan kasih sayang doktor yang berbakat. Setiap hari keluarga GiacMul pergi melawatnya. Federica duduk di atas katilnya dan berbisik sedikit kata-kata semangat kepadanya; Ibu Mary menawarkan kepadanya hidangan lazat yang disediakan oleh dirinya sendiri; Martina memegang tangannya yang ketat, menutupinya dengan ciuman.
Bapa Marco dari semasa ke semasa mendekati Folletto, perlahan-lahan mengusap kepalanya putih, berkilat dan kemudian memberinya smurf di wajahnya. Oleh itu, Folletto, yang dijaga dan dipeluk, telah memulihkan warna hijau yang indah dan, selepas lapan hari, dibebaskan dari klinik dalam keadaan baik. Apabila kembali ke keluarga semua jiran datang untuk mengucapkan tahniah dan mengisi dia dengan hadiah dan gula-gula yang dia dengan murah hati berkongsi dengan Martina dan Federica.
Namun pada keesokan harinya, ketika Ibu Mary cuba mengembalikannya, Folletto mula menendang dan menjerit seperti gila. "Saya tidak mahu merangkak di atas lantai lagi, dan tidak menghisap debu dan sampah lain." Saya mahu terbang! dia berteriak dengan semua suara di dalam tubuhnya. Ibu Mary cuba untuk meletakkan serbuk kek di hadapannya, sekeping coklat, Legos, butang-butang, tetapi sia-sia. Elf kini mahu terbang.

yang akan menyelamatkan dunia

Buku untuk kanak-kanak (28 imej) Buku, buku yang digambarkan, cerita dongeng dan cerita: dunia bacaan untuk kanak-kanak. Dan untuk setiap penutup anda akan mendapat persembahan di BeHappyFamily

- Apa lagi, ibu? - Tanya Federica teringat oleh jeritan itu.
"Jangan takut kau bayi," kata ibu. " Folletto membuat amaran: dia tidak mahu melakukan tugasnya lagi! Sekarang dia mahu terbang!
- Tetap tenang ibu, saya akan cuba meyakinkan dia... - jawab Fefè menghampiri apa yang kini menjadi kawan sayangnya.
Sebaik sahaja anak itu memeluknya, Kobold mengangkat dirinya dari tanah dan mula berputar di sekeliling bilik. Federica berpaut ke belakangnya yang kaku dan terbang dengannya, manakala Mama Mary, berdiri di atas meja, mengasah penyapu lama, berusaha dengan sedih untuk menjadikannya tanah.
- Keluar dari sana dengan serta-merta! Bawa balik bayi saya atau saya akan membuat anda fuck! - mengancam ibu yang cuba menakut-nakuti, sementara bayi itu, selepas kejutan awal pertama, tertawa seperti gila ketika memiliki dunia.
Selepas beberapa pusingan di dalam bilik, melihat tetingkap dibuka, Folletto memutuskan untuk keluar.
- Federica, berpegang teguh pada leher saya, saya akan membawa anda untuk perjalanan di kampung - dengan bangga mengumumkan kepada gadis itu.
- Ok, bepergian sepanjang jalan, buddy! - gadis kecil itu menjawab dengan sungguh-sungguh.
Dan mereka terbang ke seluruh negara dengan penuh kehebatan tentang semua orang yang, melihat mereka melewati kepala mereka, tetap dengan hidung mereka ke atas sehingga mereka hilang dari pandangan mereka. Penerbangan itu berlangsung kira-kira setengah jam, sangat pendek untuk kedua-dua rakan penerbangan, sangat lama untuk Mama Mary.
Apabila mereka akhirnya mendarat di taman GiacMul seluruh kejiranan, teringat oleh jeritan kedua ibu bapa, berkumpul di sana, menunggu...
- Ibu, ayah, Marti, itu cantik! Anda mesti cuba juga. Kata Federica, berseri-seri dengan sukacita.
- Anak saya, awak buat kita mati kerana ketakutan! - Ibu Mary menambah, memeluk gadis kecilnya erat pada payudaranya, kerana takut dia boleh pergi lagi.
Sementara itu, bilangan mereka yang, setelah melihatnya terbang, berkerumun di sekitar Federica, cuba menangkap perasaan dan pertimbangan mereka. Orang ramai ingin tahu di mana ia berada, apa yang dilihatnya, apa yang telah dialami oleh emosi semasa perjalanan yang luar biasa di kampung Narzole. Little Martina, duduk di atas kereta dorongnya, melihat segala-galanya dengan kagum tanpa dapat menjelaskan sebab keghairahan yang begitu banyak. Dia tergamam dan bertepuk tangan dan kaki dengan sukacita sambil menatap kakaknya yang mencabar dengan mata gembira.
BACA JUGA: Ibu bapa tidak lagi menceritakan kisah-kisah yang baik
Kobold di sisinya mengembara melompat ke "monopod" nya antara kerumunan orang yang ingin tahu. Berada dan sombong, dia mengeluarkan senyuman puas dengan rasa puas hati. Dengan tingkah laku yang janggal, dia menjawab soalan dengan sikap misteri mereka yang membuat diri mereka menarik dengan membuat mereka mengeluh. Dia berasa seperti wira saat ini dan ingin menikmati hari sebagai bintang.
"Saya bukan hanya" pemakan debu "- dia terus mengulangi dengan penuh semangat.
- Ayo, yang mempunyai keberanian untuk melompat di belakang saya dan saya akan menunjukkan kepadanya! Dia berseru, sombong, menangani orang awam di sekitarnya.
Yang pertama untuk merebut cabaran itu adalah Andrea Telafà dan Mattia Telaspetti, dua anak lelaki yang gagah berani, yang mengejek ketakutan. Dengan beberapa lompatan mereka melompat ke belakang belakang Kobold yang tegar, tidak sabar-sabar untuk pergi. Emanuele dan Chiara Zola, dua orang kawan Federica, yang berada di rumah GiacMul untuk percutian singkat, menyertai mereka.
Merasakan bahaya yang pasti bahawa anak-anak pelik itu berjalan, Bapa Marco cuba sia-sia untuk tidak menggalakkan mereka. Memandangkan sia-sia jemputan itu, dia berusaha keras untuk memecat mereka, tetapi setiap percubaan sia-sia. Anak lelaki itu menendang bagal kuda gila yang cuba menolaknya.
- Turun segera atau saya akan menghubungi polis dan, jika itu tidak mencukupi, malah carabinieri !! - Marco mengancam dengan semangat Marco dengan pandangan mantap mereka yang tidak cenderung berhenti. Tetapi percubaan ini pun jatuh ke dalam ketiadaan.
Dalam kesibukan umum, di antara jeritan terdesak, sorakan, tepukan dan dorongan, Kobold mengendalikan enjin dan pesawat itu mula berani untuk melepaskan diri dari tanah. Daddy Marco dan ibu Mary, bimbang tentang nasib kru yang luar biasa, mengikuti penerbangan menjerit dengan sangat keras:
- Dapatkan segera, turun atau anda akan berakhir dengan teruk!
Empat penumpang muda itu menggalakkan juruterbang dengan lutut kuat, hampir seolah-olah itu adalah lumba kuda. Dari atas mereka melambaikan tangan pada penonton, manakala yang lain mereka saling berpegang teguh, berpaut ke belakang Folletto dalam ketakutan tentang pemulihan yang tiba-tiba.
Ditinggikan oleh jeritan peminat barunya, wira itu menolak enjin maksima dalam percubaan untuk terbang lebih tinggi. Pada ketika itu asap hitam yang teruk dan mengancam mula keluar dari perutnya. Pesawat aneh dari carlinga hijau seperti kulit kadal mula terhuyung-huyung, lalu hilang ketinggian dan jatuh ke kolam renang mewah Messrs Squarcetti, bersebelahan dengan rumah GiacMul.
- Bantuan! Membantu! Apa kejutan yang dahsyat! orang berteriak, merobek rambut mereka daripada putus asa.
"Jika anda tidak tergesa-gesa mengambilnya, mereka semua akan ditenggelami," Mary Mary menjerit dengan kesedihan.
Walaupun semua orang terdesak, tanpa teragak-agak seketika, Bapa Marco dengan ketangkasan seorang atlet Olimpik, memanjat lindung nilai yang menandakan kedua-dua sifat itu dan terjun berani ke dalam air berais kolam yang membawa ke permukaan, satu demi satu, empat kanak-kanak yang sihat dan selamat. Folletto kekal di bahagian bawah tangki. Tidak ada yang bimbang tentang nasibnya apabila, tiba-tiba, bunyi yang kuat didengar di dalam air. Ia adalah Ibu Mary yang telah tenggelam dalam tab mandi untuk mengambil Kobold untuk keselamatan. Dia telah sampai ke bahagian bawah dan, dengan segala kekuatan yang memberikan keputusasaan itu, telah berjaya merebutnya dengan satu-satunya telinga yang ada padanya dan membawanya kembali dengan kesulitan di permukaan air. Ibu tahu mereka mempunyai hati emas dan mereka selalu tahu bagaimana untuk memaafkan dan mengasihi, walaupun mereka melakukan kebodohan yang berbahaya.
Berbaring di pinggir kolam, lima orang yang selamat dari penerbangan yang malang itu, dengan bibir sianotik, mata ketakutan, dan kulit capon, mengalahkan gigi mereka seperti palu pada lengan. Mereka ketakutan, sejuk, keliru, tetapi terutama Folletto telah dihina oleh akhir sengsara perusahaan falakasmagor.
BACA JUJU: Saya akan memberitahu anda kisah dongeng, di mana dongeng dan teknologi bertemu
Pada masa itu, ia terpesona dengan penampilannya yang meletak janjikan dan penuh rasa marah, Bapa Marco menghampiri dia dan memegangnya dengan kuat untuk menghangatkan dia sedikit, berbisik dengan teliti dalam satu telinga besarnya: - Saya keras kepala sedikit, anda harus belajar bahawa dalam kehidupan masing-masing kita mempunyai tugas yang tepat untuk melaksanakan dan yang disediakan. Anda tidak terbang, tetapi bekerjasama dalam menjaga rumah dengan baik. Tiada seorang pun daripada kami yang mampu membersihkan lantai seperti yang anda tahu bagaimana untuk melakukannya, dan kami semua berterima kasih kepada anda. NDalam kehidupan, setiap pekerjaan penting jika dilakukan dengan semangat dan kasih sayang. Ia adalah tidak jujur ​​dan berbahaya dan bukannya berbohong, pakar membuat penambahbaikan apabila kita tidak, dengan itu membahayakan nyawa kita dan orang lain, seperti yang anda lakukan.
Folletto mengangkat matanya yang menyedihkan, sedih kepada Bapa Marco dan dengan suara lemah berkata: - Maafkan saya! Saya faham. Anda pasti bahawa dari sekarang saya akan tahu bagaimana untuk bertindak - Dan dengan demikian berkata dia mula menangis dari rumahnya, meminta maaf secara berperingkat dengan siapa dia bertemu. Dari saat itu, dia meneruskan kedudukannya dalam sebuah keluarga yang dikasihi dan terhormat untuk khidmatnya yang baik dan tinggal bersama GiacMul selama bertahun-tahun. Pada akhir kariernya, dia meninggalkan jawatan yang dihormati kepada anak saudaranya Goblin Junior, yang mana dia mendedahkan sudut paling dalam rumah, sebelum pergi untuk perjalanan misteri yang terakhir tanpa kembali

Video: You Bet Your Life: Secret Word - Book / Dress / Tree