Saya akan beritahu anda kisah dongeng: "Il viaggio di Giacomino"


Juga minggu ini behappyfamily dan "Saya akan beri anda dongeng" menawarkan anda cerita baru. Antara pengguna yang dipilih ialah "Il viaggio di Giacomino" oleh Mara Menino

Dalam Artikel Ini: Saya akan beritahu anda kisah dongeng dan BeHappyFamily meneruskan kerjasama untuk memberikan penglihatan kepada cerita-cerita yang ditulis oleh pengguna laman web yang indah ini yang didedikasikan untuk dunia dongeng dongeng. Kisah dongeng yang dipilih minggu ini oleh Staf Editorial Tale adalah "Perjalanan Giacomino" oleh Mara Menino.
Saya akan beritahu anda kisah dongeng: "Dua Stregonzes dan kek ulang tahun"
Di ambang balkoni panjang yang berbingkai sebuah bangunan tinggi di pinggir bandar, terdapat sebuah gerai geranium merah yang cantik dengan banyak daun hijau yang cantik. Wanita yang tinggal di rumah itu mengurusnya setiap hari, menyukai bunga itu dan mahu mereka menjadi cantik. Salah satu daripada banyak kali dia pergi untuk mandi, bagaimanapun, melihat bahawa daun telah dimakan, mengerikan dan segera berangkat untuk mencari pelakunya itu, ia pasti, adalah siput.
Tetapi apabila dia melihat dengan teliti melalui daun dia kagum melihat anda berjongkok ulat hijau yang bagus dengan begitu banyak cakar kecil. Ulat Giacomino, jadi ia dipanggil, telah menemui tempat yang indah untuk tinggal, begitu banyak makanan dan banyak daun yang cantik di mana untuk tidur.
Beliau telah pergi jauh ke sana dan tidak pasti di mana dia berada, sebenarnya ia tidak kelihatan seperti taman besar biasa, tetapi dalam mana-mana keadaan dia baik-baik saja dan telah membuat beberapa kawan termasuk labah-labah yang berkaki panjang, yang telah mengukir kanvasnya tepat di sudut antara pasu dan ambang balkoni. Walau bagaimanapun, pada suatu hari, sama seperti dia diberkati di cawangan selepas mengetuk daun lembut, dia merasakan dirinya meletus di sana sini, tidak memahami apa yang sedang berlaku.
"Oh miskin saya! Ia tidak akan menjadi apa yang mereka panggil gempa bumi!" Dia berkata mengerang.
Dari atas, wanita, perempuan simpanan bunga itu, biasa berkata "Datang, bruchetto kecil yang bagus, saya akan membawa anda ke tempat lain di mana anda tidak boleh melakukan apa-apa lagi kerosakan...".
Saya akan beritahu anda dongeng: "Resipi khas" Giacomino miskin kemudian mendapati dirinya di atas daun ballerina yang wanita itu cuba memegang tangannya untuk membawanya keluar dari pasu-pasu itu, tetapi tiba-tiba angin tiba dan daunnya terpeleset jauh dengan membuat Giacomino jatuh dari semua pihak sehingga, terkejut, dia berhenti.
Giacomino memalingkan kepalanya dan tidak faham di mana ia berada, tetapi kemudiannya terangsang oleh sedikit suara "Hei kamu, apa yang kamu lakukan dalam pasu saya?".
Menaikkan kepalanya, dia melihat siput dengan antena yang panjang melihatnya mengerutkan dahi. "Maafkan saya, tapi di mana saya berada di rumah saya, geranium merah yang indah, apabila gempa bumi yang ganas datang dan membuat saya jatuh ke sini!" Giacomino menjawab. Siput itu menatapnya sesaat kemudian berkata, "Um... saya rasa anda datang dari tingkat atas, sayangku, yang paling tinggi." Selalunya saya melihat beberapa pepijat menetap di sini dan memberitahu saya apa bunga yang indah di sana di sana, dengan daun-daun makan, tetapi saya perlahan dan tua seperti saya, saya tidak boleh mencuba setakat ini dan kemudian saya tinggal di rumah saya. "
Giacomino bingung, di tingkat atas, pasu, mungkin dia mula memahami bahawa dia tidak tiba di taman yang indah tetapi mengembara di lantai bangunan!
"Miskin saya!" Dia berkata kepada siput "Bagaimana saya akan pulang ke rumah? Ia terlalu tinggi dan ia akan membawa saya begitu lama!"
Saya akan beritahu anda dongeng: "Monello landak"
Siput itu pasti tidak mahu pengunjung baru berhenti di sana, dia sudah agak kesal oleh cacing pembicara yang kadang-kadang tumbuh dari kotoran dan meminumnya dengan cerita-ceritanya, apatah lagi jika ia telah berhenti walaupun ulat yang berisi dengan yang anda juga perlu berkongsi makanan! Jadi, selepas berfikir untuk jangka masa yang panjang, satu idea datang ke fikiran.
"Saya tahu seekor rama-rama yang kadang-kadang beristirahat di atas bunga-bunga yang berhampiran, ia dipanggil Adele mungkin jika saya meminta tumpangan, ia boleh membawa anda ke sana..."
"Perjalanan?" Giacomino terkejut dengan cadangan "Dan di mana saya boleh meletakkan diri saya?" Adele bukan bas! Saya akan jatuh dan seseorang akan mengalahkan saya!
Saya akan menjadi makanan untuk semut! "Giacomino terdesak, tetapi siput itu bergegas untuk berkata" Apa yang kamu katakan? Anda cahaya dan dengan kaki anda, anda akan meletakkan diri anda di tengah-tengah sayapnya seperti penyedut! Dan kemudian suatu hari nanti anda akan menjadi rama-rama tetapi anda perlu memulakan amalan terbang! ".
Giacomino sama sekali tidak yakin, tetapi dia membenci anak pokok itu dan mahu pulang ke rumahnya, dalam ketenangannya dan kawannya, Spider Rodolfo dan selepas berfikir dan memikirkan cadangannya, dia memutuskan untuk mencuba.
"Baiklah, apabila kita melihat Adele, kita akan bertanya sama ada dia sanggup menunggang saya..." akhirnya dia berkata tidak terlalu yakin dan pada ketika itu bekicot yang gembira datang untuk makan daunnya menunggu acara.
Selepas beberapa hari di mana Giacomino telah cuba sia-sia untuk bercakap mesra dengan siput, tetapi tanpa kejayaan, sama seperti cacing Enrico memberitahu dia bagaimana dia telah tiba di dalam vasnya, ulat itu melihat rama-rama putih yang indah dengan beberapa titik berhampiran coklat.

bruco_2


Segera dia berdiri di atas kakinya dan bertanya dengan kuat "Adakah anda rama-rama Adele?"
Yang terakhir berpaling dan melihat a ulat bergetar hijau yang membentang di atas daun menjawab "Ya saya... apa yang anda mahu dari saya?". Giacomino menyegerakan untuk menceritakan kesilapannya dan membuat kesimpulannya mencadangkan idea cemerlang siput... dengan cara itu, apa namanya? Dia tidak memberitahunya!
Walau bagaimanapun, selepas mendengar dengan teliti, Adele memutuskan bahawa lelaki miskin itu menyesal, mengetahui siput dan pembicaraan cacing dan maaf untuk meninggalkannya dengan belas kasihan kedua-dua mereka dengan nostalgia rumah sehingga memutuskan bahawa ia akan membantu.
Giacomino terkejut, dia meletakkan dirinya sebagai yang terbaik di antara sayap rama-rama, yang dengan kesukaran bangun di udara berusaha untuk mencapai secepat mungkin balkoni yang paling tinggi.
Dari bawah, siput dan Enrico memerhati dengan nafas yang bite dan, pada suatu ketika, mereka melihat Adele tergelincir dan selesai di daun-pohon balkoni di bawah satu dengan geranium merah.
Giacomino terjatuh ke cawangan.
"Saya minta maaf," katanya rama-rama dari nafas, "Saya tidak dapat mengambilnya lagi tetapi jika anda mahu selepas saya berehat, saya akan membawa anda ke rumah."
"Jangan risau, anda telah melakukan begitu banyak, saya fikir dari sini saya akan dapat ke sana terima kasih sahaja!".
Pada ketika itu, kedua-dua kawan itu menyambut satu sama lain dan Giacomino, tidak terlalu yakin dengan apa yang dikatakannya, memandang sekelilingnya untuk mencari jalan untuk pergi.
Dari bawah satu ranting tiba-tiba muncul dua kutu putih yang berdiri di hadapannya mempertanyakan.
"Hai, kami Timmi dan Tommy dan siapa awak?"
"Nama saya Giacomino dan saya cuba kembali ke rumah saya, anda lihat, ini dengan geranium merah". Kedua-dua kutu itu menjenguk dan kemudian menambah "Anda bernasib baik, tumbuhan ini sangat tinggi dan jika anda naik ke atas, anda mungkin boleh sampai ke balkoni anda!".
Giacomino melihat dengan teliti dan berfikir bahawa Timmi dan Tommy mungkin betul dan jadi dia memutuskan untuk meninggalkan dengan segera untuk mendaki.
"Terima kasih, saya akan mengikuti cawangan besar ini ke puncak..." kata Giacomino sambil mengambil cuti, tetapi kedua-dua kutu itu tidak begitu yakin bahawa dia boleh membuatnya sendiri dan memutuskan untuk menemaninya.
Caterpillar jauh lebih perlahan daripada mereka, walaupun ia mempunyai semua kaki itu, sebelum ia memindahkan mereka semua, ia mengambil masa selama-lamanya dan jadi Timmi dan Tommi terus maju dan pada masa yang sama, memberitahunya tentang kehidupan mereka di atas pokok itu dan seperti yang kadang-kadang pemilik cuba untuk mengeluarkannya kerana mereka merosakkan daun.
Selepas ucapan-ucapan itu kepada Giacomino, keraguan yang teruk muncul: dia juga melihat pemilik geranium beberapa kali, dan pagi hari ketika gempa itu telah terjadi, dia datang dekat dengan melihatnya dengan mata besarnya seolah-olah dia mengunyah daun.
"Oh tidak! Itu dia!" Dia berseru, berhenti untuk menarik napasnya. Kedua kutu mereka berpaling untuk melihatnya dengan mempersoalkan dan dia terus "Pemilik geranium, dia yang menghantar saya pergi dan sekarang jika saya kembali dia akan melakukannya lagi!
Timmi dan Tommy tidak nampak bimbang, mereka saling memandang dengan satu pemahaman dan kemudian menjawab "Mudah, bersembunyi dengan baik dan makan kurang! Sama seperti yang kita lakukan!".
Akhir malam, trio akhirnya tiba di ambang balkoni Giacomino dan begitu, letih dengan berjalan kaki lama, memutuskan untuk berehat sehingga keesokan harinya sebelum berjalan cabang terakhir. Giacomino tidak tidur malam itu walaupun habis, dia terlalu risau tentang kepulangannya dan dia takut ditendang semula. Pada cahaya pertama fajar, tiga orang kawan melanjutkan perjalanan mereka dan akhirnya, selepas beberapa jam, Giacomino menyaksikan lagi vas kesayangannya dan geraniumnya yang tercinta. Apa kegembiraan untuknya!
Rodolfo the labah-labah dia berlari ke arah belakang "Giacomino! Anda kembali, saya fikir saya tidak akan jumpa lagi!" tetapi ulat itu begitu letih selepas perjalanannya dengan cepat menyambut labah-labah itu dan pergi ke bawah di bawah daun, tersembunyi, untuk berehat.
Giacomino beristirahat lama selama bertahun-tahun.
Nasib baik, tiada siapa yang perasan, membina sebuah rumah kristal di sekelilingnya dan apabila dia bangun, dia berusaha sedikit untuk keluar dari katilnya.
"Betapa pelik, saya rasa lebih besar, tetapi juga lebih ringan, berehat pasti telah membuat saya baik," kata Giacomino ketika tiba-tiba melihat seseorang datang yang tahu.
"Hello kawan, apa nama awak?" Adele bertanya kepadanya.
Giacomino terkejut "Tetapi saya, saya Giacomino, tidakkah anda mengenali saya?" Dan sama seperti dia mengatakan bahawa ulat itu menyedari bahawa dia mempunyai dua sayap berwarna yang cantik dan dia kelihatan seperti Adele!
Ia berlaku kemudian!
Kedua-dua kawan memandang antara satu sama lain tersenyum dan bahkan Rodolfo ketawa dengan kegembiraan, Giacomino tidak lagi perlu bimbang akan ditendang keluar dari vas, kini ia adalah rama-rama yang cantik dan boleh tinggal di geraniumnya seperti yang dia mahu, berbau wangi itu, tanpa membuat masalah!
"Saya akan beritahu anda kisah dongeng" juga pada aplikasinya. "Saya akan memberitahu anda dongeng" adalah tempat (web, aplikasi, sosial) penuh dengan fantasi dengan rasa kuno atau berkelip moden. Dari pengarang hebat kepada dunia kanak-kanak. Teks, audio atau video yang merangsang pertumbuhan melalui imaginasi dan konfrontasi dengan ketakutan dan keinginan sendiri.
Jika anda suka "Saya akan beritahu anda dongeng" mengundi projek ini DI SINI

Video: