Kepentingan berdiam diri untuk membesarkan anak-anak yang aman


Psikologi itu berbicara kepada kita tentang pentingnya kesunyian untuk kanak-kanak, manfaat dari sudut pandang pendidikan dan pertumbuhan peribadi

Dalam Artikel Ini:

Kepentingan berdiam diri untuk kanak-kanak

yang senyap ia adalah keadaan ketenangan minda dan badan, yang berharga untuk kesejahteraan kita: ia membantu kita untuk berehat, untuk menjana semula diri kita, untuk menjelaskan semula apa yang telah berlaku kepada kita dan banyak lagi. Ia adalah dalam keheningan bahawa kita boleh tersesat dan mendapati diri kita, untuk berkomunikasi tanpa kata-kata, a berfikir, iklan hadir. Bagaimanapun, dalam bunyi bising, kita menjadi keliru, kita terganggu, kita berada di belas kasihan dan tidak masuk akal, kita letih dan kita kehilangan tenaga yang penting.

Itulah sebabnya penting biarkan anak hidup berdiam diri setiap hari, mendidiknya untuk kesunyian, biarkan dia menghargai keamanan. Ia adalah satu-satunya cara untuk buat keseimbangan dan hanya melalui keseimbangan yang mungkin untuk mencari jauh untuk ketenangan dan keseronokan yang sihat untuk hidup.

Faedah Yoga dan meditasi untuk kanak-kanak

Mengapa kita tidak lagi menghargai keheningan?

Kesunyian telah menjadi musuh untuk dimenangkan dan bukan harta yang berharga untuk dijaga. Ia berpengalaman sebagai "tidak sah" dan oleh itu kita tidak boleh benar-benar menganggapnya peluang untuk penemuan, tetapi sesuatu yang negatif yang mesti diisi secepat mungkin. Oleh itu, kita lebih suka berdiam diri untuk berdiam diri, bahkan yang paling memekakkan suara, yang membawa kita jauh dari kita, yang menyebabkan kita tidak memikirkan, yang menjadikan kita hidup dengan cara yang cetek. Kebisingan adalah penerbangan kami untuk introspeksi tetapi kami melarikan diri, dari masa ke masa, membawa kita untuk hidup lebih teruk dan lebih teruk.

Kita berjuang untuk berdiam diri, mematikan telefon bimbit, televisyen dan muzik, berada di tempat tanpa bunyi buatan. Kami berasa hilang dan kami takut akan keadaan ini. Pada hakikatnya kita harus mengatasi ketakutan kita, menyelam ke dalam diam dan ditanggung olehnya: hanya dengan cara ini kita dapat mengetahui siapa kita, hanya dengan cara ini kita dapat mencari keharmonian dalam diri kita dan akibatnya dengan dunia di sekeliling kita. Sekiranya kita tidak dapat berdiam diri sendiri orang dewasa pada orang yang pertama, kita tidak akan dapat hidup dengan cara yang sihat walaupun kepada anak-anak kita dan ini adalah kesilapan besar kerana berkembang dalam bunyi bising adalah berbahaya bagi semua orang, tetapi terutama untuk kanak-kanak yang tenggelam dalam kekeliruan tidak akan dapat mempunyai irama, rehat sebenar, momen berharga damai dan tenang.

Faedah berdiam diri untuk kanak-kanak

  • Silence memupuk kepekatan, tenang, meditasi, keupayaan untuk menikmati masa kini, pemahaman, empati, rasa ingin tahu, mendengar dan banyak lagi.
  • Tanpa kesunyian semuanya hilang atau hidup dengan cara yang sangat disempitkan.
  • Juga pedagogist terkenal Maria Montessori dia memuji keheningan sebagai momen pendidikan yang penting untuk kanak-kanak itudia menulis bahawa senyap

di atas segalanya, ia memberi kita kejutan untuk memiliki sesuatu di dalam diri kita yang kita tidak tahu kita mempunyai, kerohanian, dan anak kecil itu cenderung merasakan kehidupan batin ini, kerana dia adalah keunggulan dalam keutamaan

Bagaimana hendak menjadikan anak-anak hidup berdiam diri?

  • Sangat penting untuk berjaya mewujudkan suasana yang tenang di rumah. Lebih kecil kanak-kanak itu, semakin banyak kita mesti mengehadkan atau menghapuskan bunyi buatan, menyesuaikan suara suara kita kepadanya, menyokong iramanya, bertindak balas terhadap keperluannya dengan cara yang sihat, konstruktif dan seimbang.
  • Ia penting sekali jangan menenggelamkan kanak-kanak dengan kata-kata, tetapi dapat tinggal bersamanya dengan senyap, dengar dia, perhatikan dia semasa momennya bermain, jangan mengganggu dia semasa dia tertumpu.
  • Untuk berjaya Ambilnya kerap di tempat semula jadi seperti hutan dan padang rumput, jauh dari trafik bandar atau bunyi yang menyebalkan, ia akan membantu dia menghargai bunyi angin, cawangan dan daun yang manis. Jemput dia untuk mendengar bunyi alam semula jadi, sering membawa perhatian anda kepada latar belakang alam semulajadi yang indah ini yang kami kerap mengambil berat dan kami cenderung tidak cukup bernilai!
  • Kemudian cuba melakukan latihan meditasi yang kecil bersama-sama dengan anak anda: tutup mata anda berdua dan dengar bunyi atau muzik latar belakang yang lembut, buatkan imej dalam fikiran anda tentang cuti yang telah berlalu atau seketika terutamanya sayang kepada anda. Permainan-permainan kecil ini akan membawa kanak-kanak itu ke diam diam dan jeda menjadikan dia mengalami kuasa ajaib dari keheningan sendiri dan juga yang dikongsi!
  • Perhatian kemudian membezakan keheningan yang sihat dan aktif dari itu pasif dan merosakkan: seorang kanak-kanak yang menonton televisyen (terutama jika dia menonton program bukan pendidikan) dan dalam diam tidak dalam keadaan meditasi tetapi pemerhatian pasif! Malah, keheningan membuat seseorang muncul dalam diri kita pusaran emosi, pemikiran, pengalaman, kenangan dan imej cmereka menyumbang untuk membentuk makna, untuk memberi kita jawapan, untuk bertanya soalan. Ia bukan satu keheningan kosong yang tidak membawa apa-apa!
Faedah menjaga kebun sayur

Faedah pendidikan berdiam diri

Charlie Chaplin dia mendakwa itu

Kesunyian adalah hadiah sejagat yang sedikit dapat dihargai. Mungkin kerana ia tidak boleh dibeli. Orang kaya membeli bunyi. Jiwa manusia suka dalam keheningan alam, yang diturunkan hanya kepada mereka yang mencarinya

Kesunyian adalah hadiah yang harus kita rekonstruksi, ia adalah alat penting untuk memahami dan pertumbuhan dan jika kanak-kanak hidup setiap hari, mereka akan lebih tenang kerana mereka akan hidup dengan cara yang lebih semula jadi dan harmoni. Mereka akan menjadi kurang letih, lebih regenerasi, lebih mampu menumpukan diri kepada keseronokan yang sihat dan membina, mereka akan mempunyai lebih banyak tenaga psikik untuk melabur. Nilai keheningan sebagai alat pedagogi penting juga diiktiraf di banyak sekolah di mana meditasi ia dipraktikkan setiap hari atau mingguan sebagai satu masa refleksi dan pemahaman.

Sekiranya kita semua mendedikasikan diri kita untuk berdiam diri, faedahnya akan berada di peringkat peribadi tetapi juga di peringkat dunia. Cuba bayangkan dunia yang lebih tenang, lebih sabar, lebih reflektif, lebih introspektif...

Saya berharap anda untuk membenamkan diri dan kehilangan diri sendiri dalam diam, untuk mengelirukan banyak perkara dalam hidup anda: kebimbangan, kebimbangan, kata-kata tambahan, pemikiran gelap, bunyi, tergesa-gesa, iri hati, kemarahan dan semua yang membawa anda ketidakselesaan. Akibatnya, dengan berjaya melakukannya, anda tidak perlu mengajar anak anda apa-apa kerana mereka akan bernafas senyap dan mereka akan melakukannya dengan betul: pendidikan benar adalah apa yang anak belajar daripada pendidikan diri ibu bapa!

Video: Aku Suka Dia - Ainan Tasneem Official MV HD-Video with Lyric