Dalam paruh kepada anak ayam


Buku baru oleh Eleonora Mazzoni "Di paruh untuk bangau" semakin mendalam dengan kesungguhan dan keistimewaan tema persenyawaan dibantu

Dalam Artikel Ini:

Dalam paruh kepada anak ayam

Walaupun anda sering bercakap tentang kesuburan dan pentingnya menyedari waktunya masih banyak ketidakpastian dan maklumat yang salah, serta sifat superfisik yang tema ini ditangani. Banyak yang menangguhkan pencarian kehamilan selama lebih dari 35 tahun dan mendapati mereka mempunyai masalah atau kesulitan sekitar 40. Penggunaan teknik persenyawaan yang dibantu semakin berkembang dan jalan untuk ditangani adalah apa-apa tetapi mudah, bersemangat dengan keinginan, ketakutan, keraguan, harapan dan ilusi.

Bagaimana untuk mempromosikan konsepsi

Konsepsi: 13 cara untuk memihak kepadanya (14 imej) Adakah anda tahu bagaimana untuk mempromosikan konsepsi? Berikut adalah 13 perkara yang penting untuk diketahui

Baru-baru ini, buku baru oleh Eleonora Mazzoni, berjudul "In Beak to the Stork", yang menangani tema kemandulan dan pembiakan dibantu dengan keseriusan dan kedalaman yang hebat, telah diterbitkan oleh Biglia Blu. Penulis menjelaskan genesis buku ini:

Pada tahun-tahun ini dengan dekat dengan PMA saya telah matang keperluan untuk memperluaskan cakrawala, memaklumkan diri saya, membaca, belajar, dapat mengembara refleksi peribadi saya dalam ruang yang lebih berstruktur, dapat menampung sokongan sejarah, sosiologi, jurisprudensi, dapat mencemarkan dengan pertimbangan para ahli falsafah, doktor, psikoanalisis, tanpa melihat web di mana, di forum wanita dan blog mengenai topik ini, saya terus mengesan isu-isu terdalam masyarakat yang berubah dengan cepat, dengan persepsi keluarga, hubungan ibu bapa, ibu yang berubah secara beransur-ansur.

Buku ini mempunyai tujuan untuk menjadi diakses kepada semua orang: siapa yang akan menghadapi jalan PMA, kepada mereka yang memikirkannya, kepada mereka yang ingin memperdalam tema yang sangat sensitif dan halus, tetapi juga kontemporari. Menurut anggaran antarabangsa, sebenarnya, satu daripada empat pasangan menghadapi masalah ketidaksuburan dan angka-angka pasti akan meningkat juga kerana gaya hidup yang salah dan musuh-musuh kesuburan dan peningkatan umur di mana anda memilih untuk mencuba bayi. Tetapi tanggungjawab untuk kejadian kesuburan yang semakin meningkat ini, yang nampaknya ditakdirkan untuk menjadi masalah kesihatan awam yang sebenar, juga boleh dikaitkan dengan ketidak disinformasi, kepada kurangnya pengetahuan tentang bagaimana untuk melindungi kesuburan sendiri.

Kami menemu bual Eleonora Mazzoni dan kami memintanya memberi beberapa cadangan kepada mereka yang cuba mendapatkan bayi berkat bantuan persenyawaan.

Bolehkah anda memberi nasihat praktikal kepada pasangan yang akan menghadapi laluan PMA?

Menjadi jalan berat dari sudut pandang fizikal dan psikologi, kadang-kadang juga dari ekonomi, kita harus menghadapinya dengan pahlawan, dengan sikap yang waspada, cerdas dan berfikir. Saya menjemput pasangan untuk bertanya. Baca akhbar, buku. Untuk berfikir tentang banyak isu yang dibuka oleh Pma. Malah di hadapan doktor perlu bersiap sedia. Bersedia. Tidak sepenuhnya pada rahmat. Untuk membuat pilihan yang paling sesuai untuk setiap kita, perlu memohon, memperdalam, bukan hanya menjalani rawatan yang dicadangkan. Berguna, sebagai contoh, untuk mencari maklumat dan merasakan sebahagian daripada "komuniti" adalah tapak dan forum yang serius mengenai perkara ini. Dan kemudian, pada pandangan saya, seseorang mesti sedar akan perkara inikadar kebankrapan yang tinggi bahawa amalan ini ada. Oleh itu, keadaan minda yang paling tepat harus bersemangat dan pada masa yang sama agak terpisah. Kemungkinan kegagalan mesti dinilai dari awal, diramalkan dan bahkan dibayangkan dalam perasaan yang akan menyebabkannya. Saya tidak melakukannya pada mulanya. Saya tidak pernah diberitahu. Jadi, setelah bertindak dengan baik untuk rawatan, semua orang, termasuk doktor, optimis dan saya sangat tertipu. Kekecewaan adalah jumlah.

Bagaimanakah anda membuat idea untuk meneruskan perjalanan anda di dunia PMA selepas penerbitan "Le difettose"?

Saya jujur, idea itu tidak bermula dari saya. Sebuah rumah penerbitan muda, Blue Biglia, menghubungi saya untuk bertanya sama ada saya mahu merenungkan perkara ini lagi. Saya fikir mengenainya, saya mula belajar dahulu dan, ya, saya fikir saya mempunyai sesuatu yang lain untuk mengatakan, tentang tema yang begitu menarik, mengungkapkan, kompleks, yang akan menjadikan lebih banyak bahagian dari sezaman kami tetapi berbanding yang mana masih terdapat banyak prasangka, kritikan, kutukan, larangan, antipati, soalan, kerugian.

Aspek-aspek mana yang telah mencabar anda dalam penyelidikan anda mengenai topik ini?

Salah satu perkara yang memukul saya paling banyak, memandangkan kuantiti, sebenarnya, prasangka, kritikan, kutukan, larangan yang telah dilakukan selama bertahun-tahun, adalah bahawa pada permulaan sejarah persenyawaan terdapat seorang imam, kerana ia adalah 'Abbot Spallanzani untuk melakukan inseminasi buatan pertama pada seekor pudel di makmal pada 1770, yang kemudian melahirkan tiga anak anjing.

Kaedah baru untuk menggalakkan kehamilan

Walaupun anda telah menjadi seorang ibu dengan persenyawaan yang dibantu, apa yang anda rasa katakan kepada wanita yang tidak boleh menjadi ibu?

Saya menjadi ibu "untuk fon kepala yang patah", seperti yang mereka katakan, dalam erti kata bahawa saya berisiko tidak pernah menjadi begitu, jadi saya tahu bagaimana saya bersiap untuk acara ini. Saya percaya bahawa kesakitan sentiasa kekal. Tidak dapat dielakkan. Ia tidak perlu dimakan. Letakkannya di satu pihak, bukan di tengah kewujudannya, tetapi tanpa membuangnya. Cari penerimaan diri yang aktif, ringkasnya. Apa yang menjadikannya menjadi kekuatan. Hari ini kita hanya melihat kepenuhan, ketenangan, keserakahan, kejayaan. Ia mudah dirasai tidak relevan. Sebaliknya kita juga adalah lompang dan kelemahan kita. Kita harus dapat hidup dengan "tanpa" itu. Dan bukannya menutup diri, mengasingkan diri sendiri, merasa dirugikan oleh takdir, kita harus mencari cara untuk menjalani bentuk ibu yang lain, menyalurkan pertanggungjawaban generatif yang bermaksud keinginan seorang anak dengan cara lain, dengan cara lain, ke arah dunia lain.

Video: MERAWAT PARUH AYAM YANG PATAH / RETAK