Naluri untuk bersarang semasa kehamilan adalah semula jadi


Mengapa wanita hamil terobsesi dengan organisasi dan kebersihan? Ia adalah naluri untuk mewujudkan sarang selamat untuk bayi yang akan datang

Dalam Artikel Ini:

Naluri sarang semasa mengandung

Ia adalah a naluri yang menyatukan wanita, tetapi juga burung, kucing, anjing dan semua makhluk hidup yang akan melahirkan anak anjing. Ia adalah naluri untuk bersarang, obsesi untuk menyusun, menubuhkan rumah dan bilik tidur, membeli barang untuk bayi yang baru lahir, mengelilingi diri mereka hanya dengan orang yang positif. Semuanya supaya kanak-kanak itu mendapat persekitaran yang selamat. Yang paling selamat dan paling mengalu-alukan mungkin.

Satu naluri yang berakar pada asal usul kita yang paling jauh dan merujuk kepada wanita prasejarah di dalam kita.

Untuk memberi penerangan mengenai fenomena ini adalah sekumpulan penyelidik dari McMaster University di Kanada, yang diketuai oleh Marla Anderson, yang telah mengetahui bagaimana kelakuan obsesif dipanggil bersarang (atau naluri sarang) tidak bersifat tidak rasional, tetapi hasil dari mekanisme yang bertujuan untuk melindungi anak yang harus dilahirkan.

Sediakan bilik tidur bayi pertama: inilah caranya, video

Bagaimanakah naluri ini nyata?

Wanita menjadi lebih terpilih, lebih suka menghabiskan masa mereka dengan orang-orang kepercayaan, membersihkan rumah, mengatur kehidupan harian dan ruang domestik mengikut bayi, menyediakan penghantaran secara terperinci. Ringkasnya, mereka tidak membiarkan apa-apa peluang dan mereka seolah-olah berbuat demikian selama berjuta-juta tahun.

Perkara yang biasa dan naluri kerana mengawal alam sekitar adalah ciri asas bagi persiapan melahirkan anak.

Penyelidik menjelaskan bahawa berdasarkan kajian itu, puncak sarang berlaku pada trimester kehamilan ketiga yang menunjukkan bahawa ia merupakan peringkat penting dalam pendekatan kelahiran.

"Ia adalah naluri yang memberitahu kita tentang masa lalu leluhur kita: menyediakan persekitaran yang selamat membantu memupuk ikatan dan hubungan antara ibu dan anak", dia menerangkan.

Sepuluh perkara yang tidak boleh dibeli untuk bayi semasa ketibaan

Tetapi bagaimana naluri untuk bersarang nyata? Ia sememangnya berubah dari wanita ke wanita.

Seseorang lebih suka meninggalkan kerja untuk menutup seperti ayam di rumah, orang lain melemparkan kepingan dan tuala untuk mendapatkan semua yang baru, atau membongkar knob kabinet dapur untuk membersihkan skru dengan teliti, dan sekali lagi mengatur dan menetapkan semula almari pakaian kanak-kanak itu, pembersihan dan penyelenggaraan rumah yang berterusan dan sebagainya...

Beri perhatian kepada isyarat, tetapi jangan bimbang tentang segala-galanya

Homecoming dengan bayi baru lahir (9 imej) Nasihat untuk pulang dengan bayi baru lahir. Segala-galanya mesti bersedia untuk penerimaan kanak-kanak itu

Satu siri aktiviti tanpa henti yang memerlukan tenaga yang baik. Dan sejak bulan-bulan terakhir keletihan kehamilan mula terasa, jelas betapa naluri sarangnya adalah daya motivasi yang sangat kuat.

Sekarang kita perlu menyiasat sekali lagi, untuk memahami sama ada naluri sarang juga terdapat pada ibu angkat dan bapa angkat.

Video: Calling All Cars: True Confessions / The Criminal Returns / One Pound Note