Cemburu terhadap anaknya sendiri


Hubungan antara ibu dan anak mempunyai ciri-ciri yang sangat khusus. Adakah mungkin seorang ibu cemburu terhadap anaknya apabila dia menyatakan keutamaannya terhadap syarikat bapanya?

Dalam Artikel Ini:

Anak saya lebih rapat dengan ayahnya

Sejak masa yang paling awal, wanita itu sentiasa menunjukkan penjagaan dan dedikasi penuh untuk anak-anak mereka walaupun tanpa ibu bapa yang lain. Tetapi dengan peredaran masa, pentingnya peranan yang sangat penting yang diberikan oleh bapa dalam pertumbuhan anak telah diberikan kepentingan. sering kali ibu mengalami masalah seperti yang membawa dia untuk menunjukkan satu kecemburuan kuno apabila anak itu mencari syarikat bapanya.

Walaupun mereka menghabiskan banyak masa dengan anak-anak mereka, terutamanya semasa beberapa bulan pertama pertumbuhan mereka, ketika mereka kembali dari kerja, lelaki mendapat perhatian yang dapat dia dapatkan sehingga dia menjadi "kegemaran". Dan dalam situasi ini wanita itu bertanya seribu soalan, juga mengalami perasaan kesedihan, kemarahan dan kelesuan yang berkaitan dengan perspektif kehilangan kasih sayang kanak-kanak itu.

Pencarian untuk sentraliti, juga ditakrifkan sebagai Sindrom singa betina, mempunyai keperluan naluri untuk melindungi keturunan mereka dan memastikan hidup anak anjing. Untuk ini, semua yang asing kepada hubungan ibu-anak ditolak kerana ia tidak bertindak balas terhadap keperluan ibu. Rakan-rakan, saudara-mara dan juga bapa secara sukarela dikecualikan daripada hubungan itu sejak ibu mengekalkan peranan yang mendominasi dengan menjalani "campur tangan" sebagai kemungkinan "ancaman". Dan di sini adalah ia tidak akan membiarkan anaknya pergi di tangan orang asing kerana "virus atau bakteria yang boleh kontrak", atau dia akan cemburu terhadap perhatian yang akan dibuang oleh orang lain ke arahnya kerana mereka akan dianggap sebagai cara untuk mencuri kasih sayang mereka.

Gaya lampiran dan corak tingkah laku

lampiran ia berkembang dari awal kanak-kanak dan berasal dari hubungan dengan angka rujukan. Jenis bon emosi akan sangat menentukan mod relasi subjek. Satu kajian khusus psikoanalisis yang diketahui sekarang Bowlby (1972) dapat membezakan llampiran selamat dari yang tidak selamat dan ambivalen, dengan integrasi seterusnya, oleh Main (1985), itu tidak teratur. Pembezaan ini mesti dibuat berkaitan dengan hubungan awal antara ibu bapa dan anak, yang kemudiannya akan dicurahkan ke dalam hubungan masa depan apabila subjek menjadi dewasa.

  • Gaya selamat ia akan membolehkan pembangunan autonomi dengan mentakrifkan pilihan dan hubungan sendiri tanpa pengkondisian keluarga yang kukuh;
  • tidak selamat di mana kebimbangan, ketidakpastian tentang cara bertindak dan kebimbangan akan cenderung mempengaruhi tindak balas emosi membawa individu ke pencarian berterusan untuk memberi perhatian dan keyakinan walaupun dalam hubungan yang paling intim;
  • yang ambivalen di mana ibu akan bertindak balas kepada keperluan kanak-kanak dengan percanggahan, tidak menghantar mesej yang jelas tetapi keliru, akan menjadikan bayi hidup, dan kemudian orang dewasa, dua perasaan yang saling bertentangan dan serentak "penerimaan dan pemenuhan" dan "ketidak penerimaan dan kekecewaan ".
  • yang tidak teratur mencadangkan penglibatan skizofrenia di mana subjek akan mengalami kesukaran untuk melihat sempadannya sendiri dari yang lain. Oleh itu pautan yang menuntut itu cenderung untuk mencadangkan semula keadaan simbiosis yang dialami oleh wanita semasa hamil dan di mana perbezaan antara kedua-dua entiti itu tidak dapat didefinisikan.

Ia adalah dengan melahirkan anak, dengan menyapih dan dengan perkembangan kanak-kanak itu proses pemisahan antara kedua-dua hasil. Dalam situasi ini, gaya lampiran yang subjek telah dipelajari semasa pertumbuhannya dibentangkan semula. Oleh itu, semua yang berbeza dengan sentimen primordial cenderung dianggap sebagai ancaman kepada hubungan.

Tetapi apa yang perlu dilakukan?

  • Adalah baik untuk bekerja pada aspek pengerasan gaya lampiran seseorang kedua-duanya menyokong evolusi afektif yang lebih matang individu, dalam hal ini ibu, atau untuk merangsang kebebasan e autonomi emosi kanak-kanak.
  • Hubungan antara bapa dan anak harus digalakkan kerana peranan yang akan dianggap sebagai orang dewasa akan diwakili secara dalaman oleh angka penting ini. Sudah tentu ia diketahui bapa membenarkan untuk memisahkan sempadan antara ibu bapa dan anak-anak, memecahkan "tali pusat" dan mengasingkannya kepada mereka sendiri ikrar diri.
  • Sebagai fungsi ibu bapa pelengkap, di mana seorang wanita harus dipengaruhi oleh Sindrom Leonessa, ia adalah sesuai untuk mengarahkannya kepada komunikasi yang lebih spesifik dan lebih mendalam dengan rakan kongsi untuk mendefinisikan tugas individu dalam pasangan.
  • Memang benar bahawa ibu mempunyai peranan yang berkhasiat dan menentukan peraturan pendidikan manakala ayahnya berurusan dengan aktiviti rekreasi dan rekreasi, oleh itu ia berpengalaman sebagai tokoh suka bermain: oleh itu ia tidak dapat dielakkan untuk mencari lebih kerap!
  • Kedua-duanya adalah sangat diperlukan untuk pertumbuhan, jadi jelas bahawa mereka berminat untuk pendidikan dan berkongsi masa, walaupun secara individu, dengan anak-anak mereka.
Cemburu: anda tidak tahu apa itu sehingga anda menjadi seorang ibu

Dengan cara ini adalah mungkin untuk menggantikan sikap yang tidak terkecuali dengan perkongsian. Malah, keupayaan untuk memasukkan bapa ke dalam keluarga baru, sudah berubah dari masa kehamilan, Ia bergantung pada seberapa baik dia menunjukkan dirinya selamat: tingkah laku perihal mutlak peranan seseorang akan cenderung memulihkan keseimbangan.

yang pemisahan sentiasa melibatkan penderitaan, tetapi jika didorong dengan tenang dapat membantu anak-anak mengembangkan autonomi watak mereka sendiri memudahkan penciptaan orang dewasa yang selamat dan sedar tentang pilihan mereka.

Video: Seorang Ayah Setubuhi Anaknya Selama 5 Tahun, Berawal dari Cemburu pada Pacar Putrinya