Kecemburuan dalam hubungan pasangan: bagaimana dan kapan untuk menyembuhkannya


Kecemburuan adalah perasaan yang tidak jelas dan rumit, menyembunyikan frustrasi, ketakutan dan keinginan yang tidak dapat dikonfirmasi atau tidak diketahui. Kita semua telah mengujinya sekurang-kurangnya sekali dalam kedalaman hati kita. Di mana perasaan ini datang? Adakah ekspresi cinta? Adakah wanita lebih cemburu daripada lelaki?

Dalam Artikel Ini:

oleh Dr. Giuliana Apreda
Psikoterapi Psikoterapi

Kecemburuan dalam hubungan pasangan: apa maksudnya dan asal usulnya
Kecemburuan adalah perasaan yang tidak jelas dan rumit, menyembunyikan frustrasi, ketakutan dan keinginan yang tidak dapat dikonfirmasi atau tidak diketahui. Kita semua telah mengalami sekurang-kurangnya sekali dalam kedalaman hati kita. Di mana perasaan ini datang? Adakah ekspresi cinta? Adakah wanita lebih cemburu daripada lelaki?
Kami cuba memahami maksudnya. Bahan cemburu yang paling kerap adalah perasaan obsesi dan ketidakpercayaan; banyak penyelidikan menunjukkan bahawa dalam pasangan di mana terdapat pasangan yang sangat yakin yang lain dan yang menjanjikan kesetiaan, konflik yang disebabkan oleh kecemburuan berkurang.
Di sebalik tingkah laku cemburu yang boleh anda sembunyikan:
peraturan akaun dengan konflik emosi masa lalu
strategi bertahan terhadap ketakutan penderitaan
ketidakamanan peribadi dan harga diri yang rendah
pergantungan yang berlebihan dan keinginan untuk memanipulasi yang lain
harapan yang tidak berasas kepada rakan kongsi
Kecemburuan tidak terbukti dan tidak selalu nyata dengan cara yang sama. Keadaan yang berbeza boleh mencetuskannya: bayang-bayang bekas, pengkhianatan, dll.
Dalam sesetengah pasangan maka cemburu adalah komunikasi dinamik, dengan kata lain, alat untuk mengalih perhatian dari masalah lain yang tidak dituturkan secara terbuka.
BACA JUGA: Seks selepas kanak-kanak, mengapa ramai ibu bapa berhenti?
Apa asalnya? Menurut psikoanalisis, seseorang menderita kecemburuan semata-mata sekali pada usia muda. Rasa yang dahsyat yang menandakan kita sepanjang hidup kita. Apabila kemudian pada masa dewasa seseorang kembali menjadi rasa cemburu, ia akan kembali kesakitan pemisahan dari ibunya, trauma yang membuatnya kelihatan kepada anak yang dunia runtuh ke atasnya tiba-tiba dan dia merasa ditinggalkan dan dikhianati. Keadaan yang menyebabkan kecemburuan dalam perjalanan hidup adalah berbeza (kelahiran saudara lelaki (READ), hubungan dengan bapa dan lain-lain) ini akan mempengaruhi lebih kurang mengatasi penderitaan. Oleh itu cemburu juga dihubungkan dengan persaingan antara saudara-saudara untuk mempertikaikan perhatian ibu atau bapa secara eksklusif.
Kecemburuan dinyatakan dengan cara yang berbeza: ia boleh disamarkan, iaitu, apabila disertai oleh emosi dan pemikiran yang tidak dapat dilihat oleh orang lain atau ia boleh diwujudkan apabila kita bercakap mengenainya secara bebas dengan teriakan atau menangis atau berpaling pada pasangan yang meninggalkannya atau menggunakan keganasan. Akhirnya, cemburu biasa mesti dibezakan dari satu patologi.
Yang pertama muncul pada masa ancaman sebenar hubungan, SI adalah sikap pertahanan yang dapat menyelamatkan pasangan. Yang kedua, yang kecemburuan patologi ia memperlihatkan dirinya tanpa motivasi yang nyata, ia adalah obsesi yang merosakkan yang menyebabkan kerosakan kepada pasangan dan biasanya berasal dari konflik dalaman yang cemburu dan disertai oleh drama yang berlebihan dan sering ganas.
BACA JUGA: SEX SELEPAS KANAK-KANAK, 5 TIP UNTUK TIDAK TEPAT
Kecemburuan dalam hubungan pasangan: bagaimana dan kapan untuk menyembuhkannya
Untuk cemburu Freud adalah seperti rasa sakit, perasaan biasa. Sekiranya anda tidak cuba, ia bermakna ia adalah fenomena ditindas dan ia memainkan peranan yang lebih besar dalam keadaan tidak sedarkan diri. Menurut kita ahli psikologi kita semua mempunyai strategi di tahap bawah sedar untuk melindungi diri kita daripada penderitaan cinta.
Sesetengah orang mereka menutup diri mereka sendiri sehingga mereka tidak lagi ingin jatuh cinta kerana takut dikhianati.
Orang lain menganggap bahawa mereka sentiasa mempunyai tempat yang istimewa walaupun terdapat pengkhianatan;
yang lain menggunakan lebih banyak strategi asal, seperti tolak pasangan ke tangan orang lain atau yang lain untuk mengelakkan ketakutan yang teruk untuk ditipu.
Psychoanalyst J P. Winter mendakwa bahawa cemburu seperti cinta tidak dapat menyembuhkan (READ). Jika kita tidak dapat mengelakkan kecemburuan, kita boleh menghalangnya daripada memusnahkan kita. Kecemburuan bukanlah tanda cinta ia adalah mitos untuk menghilangkan. Sekiranya rakan kongsi tidak menunjukkan cemburu tidak bermakna bahawa dia tidak suka, dia hanya yakin dirinya dan yang lain.
Kemudian ada orang yang mengamalkan: yang ingin mengawal kelakuan rakan kongsi, dengan siapa dia keluar, bagaimana dia berpakaian dan lain-lain Kita mesti meletakkan had untuk mengekalkan autonomi dan kemerdekaan mereka. Sama seperti tidak boleh menggunakan keganasan dibenarkan. Orang yang menyerang secara fizikal dengan cemburu biasanya sangat tidak matang, bergantung dan manipulatif. Mereka membenarkan tindak balas mereka sebagai bukti cinta terhadap pasangan mereka. Mereka tidak belajar untuk mengawal dan mengendalikan impuls, mereka berpindah dari keghairahan terhadap keganasan dengan mudah dan tidak biasa untuk keganasan terus berkembang.
BACA JUGA: Selepas melahirkan, wanita fikir mereka tidak lagi seperti lelaki
Kemudian terdapat perbezaan jantina: lelaki lebih cenderung untuk mengakui cemburu tetapi mereka tidak kebal kepada mereka, mereka marah dan dalam kes-kes terburuk menjadi kekerasan atau memutuskan untuk memutuskan hubungan itu, mereka juga bermaksud ketidaksetiaan sebagai serangan ke atas kebanggaan lelaki dan penghormatan mereka dan mahu tahu jika ada mereka adalah hubungan seksual dan bagaimana mereka memasuki persaingan. Wanita, sebaliknya, cenderung menyalahkan pengkhianatan dan menyelamatkan hubungannya; mereka menggunakan strategi yang berbeza seperti mengubah imej atau kembali ke langkah mereka sendiri. Mereka juga sangat penasaran tentang saingan mereka. Kadangkala kecemburuan dalam dos kecil adalah baik: ia membawa kepada menganalisis hubungan dan memutuskan sama ada ia benar-benar memuaskan atau perubahan itu boleh membuat penambahbaikan. Ia juga boleh menjadi tanda cinta, walaupun sangat kontroversial. Kesimpulannya, dalam dos sederhana membawa keghairahan ekstra untuk hubungan seksual.
Menganalisis kecemburuan, mengetahui di mana ketakutan itu datang, rasa tidak selamat, dan perasaan yang bersembunyi di belakangnya membantu menjauhkan mereka dan terutama sekali untuk lebih baik menahan momen-momen krisis, tetapi selalunya ia bukan anestesia!
Untuk mengetahui lebih lanjut, anda boleh membaca teks berikut:
Michelle Kennedy Bagaimana untuk bertahan... untuk cemburu
Valerio Albisetti Untuk hidup dengan orang cemburu Edisi Paoline

Video: Motivasi Cinta - CARA AGAR TIDAK GELISAH DI DALAM MENJALANI PERCINTAAN