Nursery: bagaimana menguruskan pemisahan dari ibu


Seperti dalam kerajaan haiwan, walaupun bagi kita manusia, saat ini tiba ketika kita harus melepaskan diri dari cinta ibu. Langkah pertama dijalankan apabila anak memulakan sekolah nurseri. Sebenarnya selepas lelah dan kasih sayang ibu, pergi ke tadika...

Dalam Artikel Ini:

Pengenalan

Seperti dalam kerajaan haiwan walaupun bagi kita manusia tiba masanya apabila kita terpaksa melepaskan diri kita dari kasih sayang ibu. Langkah pertama dijalankan apabila anak memulakan sekolah nurseri. Malah selepas lelah dan cinta ibu bayi, pergi ke tadika, menghadap ke kehidupan sosial. Ini untuk si kecil momen yang sangat halus. Dalam panduan ini, kita akan melihat bagaimana untuk mengurus detasmen dari ibu. Kami akan memberi nasihat yang sangat berguna untuk mengelakkan diri dari menghadapi acara ini cara yang traumatik.

Pilihannya

Perkara pertama yang mesti dilakukan ibu dalam menangani momen ini adalah meninggalkan rasa bersalah. Biasanya, apabila kita menghadapi detasmen ini, ia adalah kerana kita perlu kembali bekerja selepas tempoh bersalin. Untuk seorang ibu ini adalah pilihan wajib. Kita tentu tidak hidup dengan ketenangan, tetapi kita tidak boleh lupa bahawa kita bekerja juga dan di atas semua untuk menjamin masa depan yang lebih baik. Juga, ingatlah bahawa tidak ada yang lebih baik untuk kanak-kanak daripada dengan anak-anak lain. Belajar dari usia muda untuk bersosial adalah penting. Sekolah nurseri adalah tempat yang tepat untuk mengeluarkannya dari ibu anda.

sikap

Dalam konteks ini, keikhlasan yang sangat diperlukan: kita mesti cuba menerangkan kepada anak-anak kita, dengan cara yang paling mudah, segala sesuatu yang sedang berlaku. Mengamalkan sikap yang boleh "menipu" akan berisiko meruntuhkan kepercayaan. Jadi, mari kita tunjukkan kepada mereka ketenangan dan keaslian yang melampau yang akan menjadi perubahan yang akan kita hadapi bersama dalam kehidupan seharian kita. Mari letakkan aksen pada semua perkara positif yang persekitaran ini dapat memperkayakan hari-harinya.

kemasukan

Anak-anak muda, kira-kira sehingga kesepuluh bulan hidup, melihat ketakutan yang kuat untuk ditinggalkan di pihak ibu. Ini adalah perasaan yang mengiringi mereka sejak lahir dan secara beransur-ansur memudaratkan dengan pertumbuhan. Dalam hal ini, adalah baik untuk memulakan penyisipan ke sarang selepas tahun. Walau apa pun, sentiasa baik untuk mengelakkan diri dari sarang secara rahsia, tanpa mengucapkan selamat tinggal. Kami tidak memberi makan ketakutannya.

langkah-langkah

Pemasukan mesti beransur-ansur dan diamalkan dengan kesedaran bahawa setiap kanak-kanak mempunyai waktunya. Kami tidak memaksa anak kami bermain dengan anak-anak lain atau menjadi biasa dengan guru. Biar saya tinggal dekat dengan ibunya selagi dia mahu. Rasa ingin tahu secara semula jadi pada kanak-kanak akan menyebabkan dia bergerak perlahan dari ibu dalam masa yang singkat akan meneroka alam sekitar dan orang-orang sekitarnya. Satu "helah" yang berguna adalah untuk menjauhkan diri dari struktur selama beberapa minit dan kemudian kembali. Dengan cara ini kanak-kanak menyangka bahawa ibunya akan kembali untuk mendapatkannya.

peraturan

Kami menamatkan beberapa peraturan praktikal. Pertama sekali, penyisipan di tadika memerlukan kedekatan ibu atau bapa. Ia juga baik bahawa tidak terlalu banyak perubahan dibuat pada masa yang sama dalam kehidupan anak kecil kita. Tempoh pemasukan di sekolah semaian pastinya bukan yang terbaik untuk mencuba mengambil anak dada atau biarkan dia menjatuhkan lampin. Akhir sekali, janganlah kita lupa bahawa anak-anak kita sentiasa dan dalam apa jua keadaan memerlukan kita dan bukan hanya dari sudut pandangan material, tetapi juga dan dari keseluruhannya dari sudut pandang emosi. Oleh itu, kita cuba untuk memahaminya jika anda menunjukkan sedikit lebih saraf dan keterlaluan daripada biasa. Mari berikan dia sedikit masa untuk bermain. Malah seperempat jam sehari, jika diurus dengan baik, boleh menjadi momen kegembiraan untuk anak kami dengan begitu mendalam untuk memberikan ketenangan kepadanya.

Tips

Jangan lupa:

  • kami menjalankan setiap langkah penyisipan di tadika dengan tenang dan tanpa kegilaan.
Beberapa pautan yang mungkin berguna kepada anda:
  • //nostrofiglio.it/bambino/bambino-1-3-anni/asilo-nido/10-consigli-utili-sull-inserimento-all-asilo-nido
  • Bagaimana untuk membantu kanak-kanak bersosial di tadika
  • Bagaimana untuk dilakukan jika kanak-kanak itu tidak mahu pergi ke tadika
  • Bagaimana untuk menyisipkan kanak-kanak itu di tadika
  • Bagaimana untuk menyediakan anak untuk hari pertama tadika

Video: CARA MERAWAT ANAK AYAM YANG BARU MENETAS