Travaglio: semua fasa dari gejala pertama melahirkan anak pada kelahiran anak


Bermula penyampaian tenaga kerja: gejala-gejala tidak dapat dinafikan, kontraksi adalah berbeza: kami akan bertemu dengan anak kami! Berikut adalah peringkat buruh

Dalam Artikel Ini:

Melahirkan anak buruh

Tiada wanita boleh salahpermulaan buruh e melahirkan anak: i gejala mereka tidak pasti, yang pengecutan mereka berbeza dari yang bersiap sedia yang telah menemani kami untuk tempoh kehamilan yang terakhir dan tarikh penyampaian yang telah ditetapkan telah tiba. Ringkasnya, kita sedar bahawa kita akan bertemu dengan anak kita tetapi kita penuh dengan ketakutan, keraguan dan persoalan. Bagaimana kerja dalam melahirkan anak? Bagaimanakah ia bermula, bagaimanakah ia berkembang, apa komplikasi yang boleh berlaku, berapa lama penghantaran berlaku? Panduan ini pada buruh dalam kehamilan akan cuba menjawab semua soalan ini.

Kursus penyediaan persalinan

Hadiri a kursus penyediaan kelahiran ia akan sangat berguna! Mampu mengadakan konfrontasi dengan pakar-pakar seperti pakar obstetrik, ahli psikologi, ahli neonatologi dapat membantu kita untuk meredakan kebimbangan dan mempunyai jawapan kepada soalan-soalan yang paling biasa.

Di samping itu, kursus penyediaan kelahiran memainkan peranan penting kerana pelbagai kaedah pernafasan diajar, terutamanya semasa buruh dan semasa fasa pengusiran, latihan autogenik diamalkan, anda belajar untuk menerima kesakitan dan meneruskannya seolah-olah ia pembelajaran gelombang untuk memulihara tenaga yang diperlukan semasa teras yang akan menjadikan anak anjing kita datang ke dunia.

Kerosakan membran

Cara membuat pengecutan: semua kaedah (11 imej) Bagaimana untuk merangsang kontraksi? Berikut adalah beberapa kaedah, nyata dan tidak

Jadi ya untuk kursus-kursus yang dianjurkan oleh kaunseling dan hospital, jika mungkin anda juga boleh menyertai anda sahabat bahawa semasa kehamilan anda mungkin merasa sedikit dikecualikan dari simbiosis antara ibu dan bayi, dan terutama jika anda akan membiarkan dia memasuki bilik penyampaian, tahu terlebih dahulu apa yang akan berlaku dan bagaimana ia berguna pasti akan bermanfaat.

Gejala buruh dan penghantaran

yang fasa prodromal menandakan permulaan kerja. yang isyarat bahawa buruh telah bermula mungkin banyak dan berbeza dari kehamilan hingga kehamilan, jadi tidak berguna untuk bergantung kepada kisah orang lain, tetapi lebih baik untuk memberi tumpuan kepada semua loceng dan cuba membinanya dan memahami jika gejala kita hadir di kalangan ini, yang boleh berlaku bersama atau bersendirian.

Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, apabila anda merasa gejala pertama adalah salah untuk pergi terus ke hospital kerana mungkin tenaga kerja sebenar akan bermula selepas beberapa jam dan tidak dikatakan bahawa di hospital, jika mereka melihat bahawa kelahiran masih jauh, mereka akan pergi ke sana dan berisiko membawa kami kembali ke rumah dan menekankan diri kita untuk apa-apa.

Ia sering berlaku beberapa hari sebelum kelahiran merasa ada isyarat bahawa ini sudah berlaku, contohnya sakit belakang, buah pinggang dan perut bawah, seperti kesakitan haid klasik atau masih merasakan kontraksi tetapi dengan berlakunya minit bukannya meningkat dan menarik lebih dekat bersama, berkurang sehingga mereka berhenti.

Buruh penghantaran bagaimana mengenalinya

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang membuat kita segera memahami bahawa buruh telah bermula. Mari kita lihat:

  • Pecah kantung amniotik

Kantong yang mengandungi bayi dan cairan amniotik rosak, melahirkan tenaga kerja, tiba-tiba kami merasakan cairan panas turun, tetapi tidak urin, atau kami kehilangan titisan cecair yang tidak jelas dan tidak berbau: ia adalah cecair amniotik. Apabila secara spontan ini keluar dari persekitaran hospital, anda mesti segera pergi ke hospital untuk mengelakkan jangkitan dan mungkin buruh akan tidur di tempat tidur tanpa kemungkinan dapat bergerak dan mengambil posisi yang dipilih oleh kami.

  • Kehilangan plag mukus

Cap terkenal yang menutup leher rahim; diperbuat daripada mukosa yang bercabang dan putih, sering dengan corak merah jambu, ia juga boleh disertai dengan titisan darah. Buruh telah mula! Mari kita bersiaplah dengan tenang dan kita tidak tergesa-gesa untuk pergi ke hospital. Kadang-kadang jika tidak ada gejala lain seperti kebocoran, pecah karung atau kontraksi yang ketat, mereka mungkin melewati beberapa hari sebelum bermulanya kerja.

  • Penguncupan pertama

Kontrak rahim, kontraksi dirasai juga pada lumbar dan pinggul. Ia sering berlaku menjelang akhir kehamilan untuk merasakan kontraksi, tetapi hanya jika ini selepas setengah jam terus dan bukannya melemahkan dan jarak diri didekati menjadi lebih sengit, mereka adalah yang baik! Jika kita mempunyai kira-kira setiap 10 minit, sudah tiba masanya untuk pergi ke hospital.

Fasa penyampaian buruh

Buruh dibahagikan kepada fasa:

  • Fasa awal: penguncupan pertama adalah jarak dan terlalu lemah, serviks mula membesar sehingga 3 cm
  • Fasa aktif: pengecutan lebih kerap dan lebih menyakitkan. Serviks diluburkan sehingga 4 cm dan kemudian berkembang lebih banyak.
  • Fasa peralihan: serviks terus membesar dan kanak-kanak menekan keluar
  • Fasa expulsif: serviks akan diluaskan 10 cm dan akhirnya kita boleh menolak untuk mendapatkan bayi
  • tembuni: kontraksi terus mengusir plasenta

Permulaan buruh

Seperti yang dikatakan buruh boleh bermula dengan kontraksi kecil dan lemah yang sangat jauh dari satu sama lain, dalam hal ini tidak perlu tergesa-gesa ke hospital, sebaliknya jika air pecah dan buruh mulai tiba-tiba sangat baik untuk menghubungi ahli ginekologi.

Travaglio: bagaimana ia bermula dan bagaimana untuk memahami jika kelahiran sudah dekat

Semasa fasa awal buruh, di mana tidak terdapat kontra dan jika karung membran adalah utuh, adalah disyorkan untuk tinggal di rumah, berehat, mandi atau mandi panas (bukan panas), mendengar muzik, tidur...

Dalam fasa pertama ini kontraksi pertama telah bermula tetapi mereka masih terlalu lemah dan menjauhkan diri, kesakitan masih ringan dan menawan dan permulaan buruh sebenar juga boleh bermula kemudian 6 atau 8 jam pada wanita pada kelahiran pertama; Sekarang leher rahim mula membesar sehingga ia mencapai pelebaran 3 cm, dan oleh itu perlu mengembangkan sekurang-kurangnya 1 cm sejam.

Buruh dalam melahirkan semula jadi

Selepas fasa awal, buruh terus seperti berikut:

  • Fasa aktif

Serviks diluaskan sekurang-kurangnya 4 cm dan terus membesar sebagai masa berlalu, kontraksi telah menjadi lebih kerap, lebih kurang setiap 2/5 minit dan tempoh mereka meningkat antara 25 hingga 60 saat, mereka lebih menyakitkan dan dari masa ini wanita yang berhasrat untuk meminta analgesia epidural, boleh memintanya. Dalam trek, jelas bahawa tempoh itu mencapai puncak ketika mereka menjauhkan diri mereka kurang dan kurang, memberikan tanda bahawa buruh berjalan lancar dan serviks semakin berkembang.

  • Fasa peralihan

Tentunya fasa paling sukar e menyakitkan, serviks terus melebar dan bayi menekan. Ciri fasa ini adalah keinginan untuk "push": Tekanan yang dilakukan oleh anak ketika dia turun ke bawah memberikan ibu rasa penindasan di pelvis dan kadang-kadang bahkan di rektum, satu-satunya nasihat yang cuba mengikuti nasihat bidan dan tidak menolak sehingga kami diberi ok kerana berbuat demikian kita berisiko menyebabkan kita lacerations! Pada peringkat ini pelasmian mungkin telah mencapai i 7/8 cm dan dalam masa yang sangat singkat dapat mencapai perkembangan penuh, sebenarnya kontraksi kini bertahan 60/90 saat dan jarak dari 2/3 minit memberi masa untuk menangkap nafas anda. Anda mungkin mengalami gejala seperti mual, muntah, keinginan untuk membuang air besar (disebabkan oleh tekanan bayi), gegaran, keletihan, menggigil atau panas: semua gejala normal!

  • Fasa expulsif

Jika serviks telah mencapai i 10 cm bidan akan menampung kami di meja kelahiran dan di sini memulakan fasa yang mengorbankan, masih sedikit 'kesabaran dan kami akan mempunyai anak kami di tangannya! Jika ini berlaku, bidan boleh mempraktikkanepisiotomi, pemotongan antara vagina dan dubur yang memudahkan keturunan bayi dan mencegah luka pada ibu. Selepas beberapa tol kami akan mendengar jeritan bayi kami!

  • tembuni

Ibu perlu tinggal lebih lama di dalam bilik penghantaran: selepas kelahiran bayi, bayi juga mesti diusir plasenta dan secara amnya ia mengambil masa sehingga setengah jam. Selepas itu ibu akan dibasmi kuman dan buffered dan jika perlu, jahitan akan digunakan. Dalam dua jam selepas kelahiran akan tetap berada di dalam katil di dalam bilik di sebelah bilik penghantaran, amalan untuk mengawal sebarang komplikasi postpartum termasuk pendarahan.

Sakit buruh dan penghantaran

Bagaimana merasakan kesakitan semasa buruh? Dan adakah sakit itu sangat teruk?

Tidak dinafikan anda melahirkan kesakitantetapi semua wanita yang mempunyai bayi dengannya kelahiran semula jadi mereka bersetuju dengan satu perkara: kesakitan seolah-olah menjadi bahagian penting dari kelahiran, ia adalah kesakitan yang berguna, berfungsi, dan pada akhirnya ia hilang tiba-tiba, hanya meninggalkan yang besar kepuasan. Sudah tentu tidak perlu melahirkan kesakitan, ada kaedah yang berkesan untuk mengalami kurang, dari ubat-ubatan homeopati untuk buruh gas lucu yang sedang dialami di beberapa hospital, dari kedudukan yang paling sesuai untuk merasa kurang kesakitan, tentu saja, semua anestesia epidural. Di sesetengah hospital, teknik refleksologi dan akupresur dalam tenaga kerja juga sedang bereksperimen untuk membantu wanita yang bekerja dengan lebih baik menahan rasa sakit itu.

Anestesia epidural dalam buruh

Anestesia epidural boleh diminta oleh semua wanita yang melahirkan. Jika anda bercadang untuk melakukan epidural, anda mesti:

  • Memastikan pusat kelahiran yang dipilih oleh anda mengamalkan epidural dan memastikan kehadiran anestesiologi 24 jam sehari;
  • Minta epidural dalam fasa aktif;
  • Perlu diketahui bahawa dalam beberapa kes, tidak mungkin untuk melakukan epidural dan mungkin anda akan mengetahui hanya apabila tenaga kerja telah bermula.

Bernafas semasa buruh dan penghantaran

yang betul bernafas ia adalah kaedah yang pasti berkesan dalam mengurangkan kesakitan, mengurangkan ketegangan dan mengambil bahagian dalam proses bersalin dengan cara yang lebih tenang. Semasa kursus disediakan, bidan akan menunjukkan latihan untuk bernafas dengan betul yang akan sangat berguna semasa buruh untuk mendorong dengan berkesan.

Induksi buruh dan penghantaran

Apabila kehamilan telah berakhir dan kontraksi tidak bermula dan bayi nampaknya tidak mahu keluar, doktor mungkin akan menasihatkan untuk menunggu hingga minggu ke-41 ke-42 dan kemudian mendorong tenaga kerja. Secara umumnya, kontraksi adalah disebabkan olehoxytocin, hormon sintetik yang, seperti yang berlaku dalam penghantaran spontan, bermula dari kontraksi. Dalam sesetengah kes, jika kelahiran melebihi tempoh, doktor akan mengamalkan pecah kantung amniotik.

Bilik buruh dan bilik penghantaran

Di pusat kelahiran, hospital dan klinik terdapat bilik penyampaian, di mana wanita dibenarkan memasuki hanya ketika dia telah mencapai fasa aktif atau expulsif. Semasa buruh, peniaga ditinggalkan di bilik pada peringkat awal, untuk berjalan, berbaring, duduk dan langkah lebih bebas semasa penguncupan, atau di kawasan khas untuk buruh. yang bilik penghantaran mempunyai katil bayi, seperti apa yang kita lihat dari pakar ginekologi, di mana wanita itu dibuat untuk meregangkan dalam fasa pengusiran. Terdapat juga pusat kelahiran di mana kebebasan yang paling banyak ditinggalkan oleh para pesona untuk mencari kedudukan yang paling selesa untuk diambil untuk mendapatkan anak itu, atau di mana bilik penyampaian adalah bilik yang selesa dengan pencahayaan lembut dan tab mandi untuk melahirkan dalam air.

Buruh video dan penghantaran

Di laman web kami, kami pasti dapat video bersalin. Adakah kita pasti mahu melihatnya? Jika kita mudah emosi, mungkin lebih baik untuk dielakkan. Ketahui dalam mana-mana kes yang semua video yang anda temui secara dalam talian mempunyai tahap kesuburan yang tinggi dan kebahagiaan yang hampir sama: bayi yang diadakan di dalam tangan ibunya!

Berikut adalah beberapa video mengenai kelahiran:

  • Kelahiran di rumah dengan kelahiran semula jadi
  • Video dengan bunyi asal

Buruh kelahiran kedua

Dikatakan bahawa kelahiran kedua selalu lebih pesat. Sebenarnya, seorang primipara, iaitu seorang wanita yang mengandung pertama kali, dapat lebih mudah menemui kehamilan setelah masa itu, kesukaran untuk memulakan buruh secara spontan dan kelahiran yang lebih lama, sebaliknya secara umum kelahiran kedua ia lebih cepat, dan kemudian anda sudah tahu bagaimana ia berfungsi dan apa yang harus dijangkakan! Walau bagaimanapun, setiap wanita dan setiap kehamilan berbeza dari satu sama lain dan sentiasa ada peluang bahawa segala-galanya berbeza dari apa yang kita harapkan.

Bagaimana untuk menolak semasa penghantaran

Dengan menghadiri kursus yang disediakan, kami akan tahu dengan pasti bagaimana untuk menolak dan terutama apabila. Dalam fasa peralihan kanak-kanak menekan untuk keluar dan keinginan dan naluri untuk mendorong sangat kuat. Tetapi ia belum pada masa yang tepat, kerana serviks tidak sepenuhnya diluaskan dan air mata akan dicipta. Untuk mula menolak, anda perlu menunggu fasa pengusiran.

Apakah semasa melahirkan anak?

Setiap wanita memberitahu kelahiran dengan kata-kata dan emosinya dan sebenarnya setiap pengalaman berbeza. Sudah pasti konteks keluarga, tempat tempat anda melahirkan, dan pekerja penjagaan kesihatan yang membantu wanita di tempat pertama sangat penting. yang kesakitan kekal secara semula jadi salah satu ciri utama buruh: dengan kontraksi pada awalnya tertanggung dan jarak yang kemudian menjadi lebih sengit dan rapat bersama. Tetapi pada akhirnya hanya ada kepuasan danemosi yang unik telah memberikan kehidupan kepada anak mereka dan akhirnya dapat menahannya.

Berapa lamakah tempoh buruh berlangsung?

Persoalannya kerap di kalangan wanita hamil. Pada hakikatnya tidak ada data yang tepat dan menunjukkan untuk semua wanita hamil. Ada yang melahirkan dalam beberapa jam, sementara yang lain melalui tenaga kerja sehingga 10-12 jam. Katakan bahawa, purata, buruh berlangsung antara 6 dan 12 jam. Walau bagaimanapun mustahil untuk membuat ramalan.

Bulan mempengaruhi tenaga kerja

Ramai wanita yakin bahawa pada zaman bulan purnama meningkatkan peluang memasuki buruh. Mengikut pemerhatian hospital-hospital di malam bulan penuh akan ada peningkatan bilangan kelahiran. Pada kenyataannya kedua-dua tidak menunjukkan hubungan antara bulan purnama dan buruh. Iaitu, tidak ada kajian yang menunjukkan bahawa fasa-fasa bulan dapat menjejaskan buruh.

Bagaimana cara memudahkan buruh secara semulajadi

Sekiranya anda telah mencapai kehamilan minggu ke-40 dan "semuanya senyap", anda boleh mulakan dan tanya diri anda bagaimana untuk melakukannya memudahkan kedatangan kontraksi dan memulakan kerja. Memandangkan terdapat banyak kaedah rawatan farmakologi dan perubatan untuk memulakan tenaga kerja dan hanya kakitangan kesihatan sahaja yang boleh mengamalkannya apabila dianggap sesuai, hakikatnya tetap, menurut tradisi yang popular, beberapa amalan boleh menggalakkan kontraksi: rangsangan puting, misalnya, hubungan seksual atau berjalan kaki yang bagus.

Apa yang dialami anak semasa buruh

Semasa buruh, bukan sahaja ibu yang mempunyai bahagian aktif, tetapi juga kanak-kanak mengalami momen tekanan yang kuat. Ia mesti disalurkan ke kanal kelahiran, tekan untuk keluar, berasa kepala dihancurkan dan bertemu dengan kekurangan oksigen. Keadaan kesihatan beliau dipantau dengan teliti di bilik penghantaran. Dan ternyata mukanya yang terakhir membebaskan itu bukanlah kegembiraan (seperti ibunya), tetapi mungkin kejahatan tulen: dia sejuk, paru-parunya mesti bernafas tiba-tiba, ada lampu dan bunyi yang tidak diketahui. Hanya yangpelukan panas ibu, suaranya dan baunya akan dapat meyakinkannya.

Apa yang perlu dilakukan semasa buruh

Yang ideal ialah memakai pakaian yang selesa: pakaian, baju tidur atau baju tidur. Jangan lupa stoking bulu untuk menjaga kaki anda hangat. Walau apa pun, kami meminta kakitangan jururawat atau bidan cara terbaik untuk berpakaian untuk pekerja.

Makan semasa buruh

Selama beberapa dekad wanita dilarang makan dan minum semasa buruh, untuk mengelakkan kemungkinan komplikasi dalam kes anestesia. Hari ini larangan ini tidak lagi begitu tegar, ia hanya menentang dalam sesetengah keadaan lebih berisiko, seperti wanita yang menderita pra-eklamsia atau berat badan yang berlebihan.

Lagu-lagu untuk mendengar

Muzik boleh memainkan peranan asas semasa buruh: membantu untuk berehat, mengiringi nafas, mengalihkan perhatian dari kesakitan dan membantu tubuh kita dalam penghasilan endorfin. Oleh itu kami menasihati anda untuk menyediakan satu senarai main untuk kelahiran agak panjang, untuk didengar di bilik penghantaran dan semasa peringkat buruh yang berlainan. Pada Spotify anda boleh mencari banyak lagu yang dipilih dan dipilih oleh pengguna untuk mengiringi salah satu momen paling indah dalam kehidupan seorang ibu.

Video: