Librigame untuk kanak-kanak. Temu bual dengan penulis Stefania Fabri


Nilai pendidikan dan aspek keseronokan dan kreatif rak buku untuk kanak-kanak. Kami bercakap mengenainya dengan penulis Stefania Fabri

Dalam Artikel Ini:

Rak buku untuk kanak-kanak

Pada akhir bulan Januari siri buku kembali ke kedai buku librigame direka untuk kanak-kanak kecil dan di mana protagonis sebenar adalah pembaca. Di setiap halaman terdapat pilihan untuk membuat, teka-teki untuk menyelesaikannya yang membolehkan anda meneruskan sejarah dan menjalani pengembaraan peribadi anda sendiri. Dia menulis mereka Stefania Fabri (ilustrasi adalah Marilena Pasini) yang mana kita bertukar ceramah kecil mengenai kaedah dan - lebih umum - pada rak buku untuk kanak-kanak.

Permainan Buku. Anda adalah Knight of the Fairies

Permainan Buku. Anda adalah Knight of the Fairies Permainan Buku. Anda adalah Knight of the Fairies (sumber: Bahan Promo)

  • Apa yang anda fikirkan tentang naratif dalam bivi? Complice Black Mirror dengan The Bandersnatch atau keinginan lapan puluhan yang selama bertahun-tahun berlegar di atas kita nampaknya kembali genre dalam mode dan dihargai

Saya fikir ia sentiasa semasa dari sudut pandang penulisan kreatif, tetapi sudah pasti telah dikembalikan sekarang untuk beberapa sebab tertentu termasuk pada pendapat saya terdapat keinginan untuk melakukan eksperimen yang disebabkan oleh kemungkinan yang ditawarkan oleh web yang memberikan gambaran dapat mengintervensi hasilnya.

Buku untuk kanak-kanak dan remaja disyorkan oleh penulis
  • Saya dibesarkan dengan saga Lone Wolf (EL edisi) dan bahkan sekarang, dari semasa ke semasa, saya fikir bagaimana secara literal kehilangan saya dalam laman tersebut. Sebelum menulisnya, adakah anda pernah atau adakah anda masih pemain librigame?

Saya terutamanya seorang peminat Saya memberitahu anda dengan cara anda sendiri tentang Queneau dan Oulipo, tetapi saya juga mengagumi kerja yang dilakukan oleh Giulio Lughi dengan kalung librogame. Terdahulu, saya segera berminat dengan Steve Jackson dan Ian Livingstone Penyihir gunung pembakaran dan bahkan sebelum iklan Pengembaraan di pulau Packard yang diterbitkan oleh Edisi Baru Rom.

  • Bagaimanakah saya membuat perpustakaan? Dari sudut pandangan, saya maksudkan. Betapa sukarnya untuk memastikan semua kepingan itu berdiri, ingat lorong yang buta dan sampai ke satu atau lebih akhir?

Saya menggunakan pokok keputusan. Pertama sekali, saya fikir dokumentasi pada genre tertentu, pada tetapan dan pada watak-watak; maka saya membuat pokok keputusan yang membolehkan kita untuk meramalkan perkembangan plot mengikut pilihan yang dibuat oleh protagonis yang jelas membawa kepada kedua-dua negatif dan positif akhir.

  • Anda menulis siri Librigame untuk anak-anak kecil. Sudah dari gelaran pembaca kecil itu memahami bahawa dia akan menjadi protagonis: "Kamu adalah... pangeran kerajaan yang terpesona" atau "Kamu adalah... peri elf". Adakah anda bercakap mengenainya?

Saya menulis 10 buku pada masa lalu untuk kanak-kanak lelaki dan ada dua yang baru yang belum keluar. Saya menggunakan semua warisan cerita dongeng klasik untuk mendapatkan watak dan situasi untuk bermain untuk kanak-kanak. Saya mendapati bahawa "Anda seorang puteri" adalah yang paling berjaya. Seorang bapa memberitahu saya bahawa terdapat pasaran gelap untuk buku-buku di mana puteri saya bernilai 800 euro! Bagi dua orang yang baru, saya menggunakan set fiksyen sains, kerana fiksyen sains adalah satu lagi ciptaan naratif yang hebat yang sangat mirip dengan kisah dongeng.

  • Bagaimana idea itu dilahirkan?

Idea ini dilahirkan pada 1987 dengan kesedaran bersama suami saya, Maurizio Caminito (yang membuat ilustrasi), de "Misteri Gurun Kaktus", diterbitkan oleh Edisi Baru Rom yang telah menerbitkan "Island Adventures" oleh Packard. Dalam kisah ini untuk kanak-kanak ada garpu tunggal untuk protagonis, Lindolfo Sereno, antara pilihan untuk meneruskan ke Gurun Kaktus atau ke Gunung Merah.

  • Menulis buku untuk kanak-kanak memerlukan perhatian khusus? Bolehkah anda memberitahu kami tentang proses penulisan?

Prosedur saya melibatkan tiga proses utama, di satu pihak penyelidikan bahan-bahan dan cerita untuk menyeberang dalam cerita, maka struktur cerita dengan realisasi pokok keputusan dan akhirnya penulisan yang sebenarnya. Perhatian yang saya jaga adalah di satu pihak untuk menjaga keseronokan, jadi tugas protagonis walaupun sukar tidak pernah dramatik (walaupun dengan berakhirnya negatif, jadi anda boleh mencuba lagi) dan yang lain merujuk kepada watak-watak atau peristiwa yang melibatkan terutamanya kanak-kanak dan perempuan.

  • Perasaan adalah bahawa dalam rak buku masa pilihan adalah penting, jika kemudian seorang kanak-kanak mendapati dirinya sebelum persimpangan jalan, pilihan juga mengandaikan nilai pendidikan dan latihan. Adakah begitu?

Tidak dinafikan bahawa pilihan sangat penting, ia bermakna untuk meletakkan diri anda dalam ujian tetapi sama pentingnya untuk mengatasi kebingungan kerana melakukan kesalahan dengan kembali untuk meneruskan jalan. Dalam dongeng klasik, pilihan selalu ditekankan dan ini selalu mencadangkan kepada saya idea bahawa kita sering mengalami masalah semata-mata. Mengatasi kebingungan pilihan salah adalah sangat penting, untuk sebab ini librogame pada pendapat saya mempunyai nilai pendidikan sama ada kerana anda boleh membacanya berkali-kali, atau kerana ia mengandungi cabaran.

  • Mengapa ibu bapa membeli perpustakaan untuk anak-anaknya?

Alasannya bervariasi: terdapat nilai untuk membiasakan diri dengan cabaran-cabaran dalam cara yang suka bermain tetapi bermakna, maka terdapat rujukan kepada seluruh dunia bahan-bahan kisah-kisah yang mempunyai nilai yang besar dalam imaginasi semua peringkat umur.

  • Adakah anda mengesyorkan membaca bersama atau "meninggalkan" kanak-kanak dalam permainan?

Jika kanak-kanak itu sangat muda, bacaan bersama adalah penting, tetapi jika kanak-kanak membaca dengan baik, dia harus dibiarkan bersendirian, melainkan dia secara jelas meminta supaya disertai... tetapi tidak mempengaruhi pilihannya.

Video: