"Kaedah maman": gaya pendidikan Perancis


Ibu-ibu Perancis mempunyai gaya pendidikan yang berlalu dari generasi ke generasi dan melihat rujukan utamanya dalam pencarian Jean-Jacques Rousseau

Dalam Artikel Ini: PENDIDIKAN MAMMES FRENCH - Selepas menakluki orang awam antarabangsa dengan bukunya Kaedah Mamam, yang diterbitkan di Itali oleh Sonzogno, wartawan Pamela Druckerman tiba di kedai buku dengan manual untuk menterjemah pengajaran ibu-ibu Perancis menjadi amalan, Maman hari demi hari (Sonzogno).
BACA JUGA: Beberapa kesilapan tipikal ibu bapa "moden"
Pamela Druckerman adalah wartawan Amerika yang berpindah ke Paris beberapa tahun lalu setelah suaminya bekerja. Pakar hal ehwal asing, sebaik sahaja dia hamil, dia mula menonton ibu-ibu Perancis dengan mata wartawan. Dia kagum dengan tenang yang wanita Perancis mengangkat anak-anak mereka, dari rasa hormat yang mereka dapat tanpa menaikkan suara mereka dan bagaimana anak-anak seolah-olah mencapai pelbagai peringkat pertumbuhan dengan keseimbangan dan ketenangan. Wawancara dengan rakan-rakan Perancis mengambil buku pertama, di mana Druckerman mengumpulkan pemerhatian yang dibuat mengenai gaya pendidikan dan jawapan yang diberikan oleh rakan-rakannya pada tema pendidikan utama. Buku kedua lebih praktikal dan ditubuhkan untuk cuba meniru semula kaedah maman dalam kehidupan seharian kita.
yang Ibu Perancis mereka mempunyai gaya pendidikan yang berlalu dari generasi ke generasi dan yang melihat rujukan utamanya dalam pencarian Jean-Jacques Rousseau, pengarang teori pendidikan yang dinyatakan dalam buku Emilio, berdasarkan idea biarkan kanak-kanak percuma untuk bereksperimen tanpa kebimbangan untuk mencapai matlamat. Kerja Rousseu telah menandakan budaya Perancis dan bukan sahaja, juga mengutip kritikan, tetapi sudah pasti menafsirkan naluri pendidikan seorang rakyat yang masih nampaknya berpegang pada prinsip yang sama.
BACA JUGA: Ibu-ibu terbaik di dunia? Bahasa Perancis
Beberapa pendahuluan pada METODE MAMAN

- Betulkan kader, bingkai atau seperti yang kita katakan di Itali "Meletakkan taruhan". Ia perlu untuk membatasi, walaupun dalam erti kata metafora, ruang di mana kanak-kanak bebas untuk bertindak, bereksperimen dan menjadi diri sendiri.
- Beberapa peraturan, tetapi jelas dan tegas dipertahankan. Ini adalah peraturan yang menetapkan batas-batas di mana kanak-kanak boleh bertindak dengan bebas. Sama seperti konsep kebebasan sejagat: semua orang bebas melakukan apa yang dia mahu sehingga ia menghalang kebebasan orang lain.
- Tiada kebimbangan prestasi. Ibu Perancis tidak akan peduli untuk melihat kad laporan dengan markah tinggi atau untuk mendaftarkan anak-anak mereka dalam kursus tambahan untuk belajar bahasa asing atau memainkan instrumen, lebih baik membawa mereka ke taman dan melihat mereka tenang untuk menaklukkan keseimbangan dalaman mereka.
BACA JUGA: Harimau ibu tidak lebih baik, itulah sebabnya
- Mempertahankan pasangan dan kehidupan mereka sebagai seorang wanita. Membuat ibu adalah salah satu wajah prisma, tetapi bukan hanya pendudukan wanita. Tidak ada kritik terhadap suri rumah yang tidak mempunyai pekerjaan, juga baik untuk menjaga rumah dan keluarga selama mereka menjaga kehidupan sebagai pasangan dan juga terlibat dalam kegiatan untuk diri mereka sendiri. Bahawa ibu yang tenang mempunyai anak-anak yang tenang adalah pepatah sejagat.
- Perhatikan anak-anak. Ibu-ibu Perancis yang bertemu Druckerman telah mengisytiharkan diri mereka sebagai pemerhati perhatian anak-anak mereka, keperluan mereka, kesukaran mereka, strategi yang membuktikan penting untuk memahami bagaimana dan jika mereka perlu campur tangan sebagai ibu. Pendidikan mengikut kaedah maman Oleh itu, ia adalah tindak balas kepada pertumbuhan semula jadi kanak-kanak dan bukan acuan di mana semua orang perlu bersesuaian.

diedit oleh Daniela Poggi

ANAK-ANAK DENGAN MOTHER (PHOTO)


Video: Birdie Buddy: Full Episode 15 (Official & HD with subtitles)