Gunung susu


Sekitar dua atau empat hari selepas bersalin, kolostrum secara beransur-ansur berubah menjadi susu matang, dengan protein dan garam mineral lebih sedikit tetapi lebih gemuk. Ini adalah fasa yang dipanggil "cambuk susu": payudara menjadi tumpul, sesak, hangat dan sering menyakitkan

Dalam Artikel Ini:

Milky whipped

Apakah "susu yang disebat"? Kami bercakap tentang fasa ini apabila kolostrum secara beransur-ansur mengubah komposisinya sehingga mencapai susu matang, melalui peringkat yang disebutkan "susu peralihan". Bahagian protein dan garam mineral menurun sementara bahagian lemak meningkat.

Semasa "Bima Sakti" payudara menjadi tumpul, sesak, panas dan sering menyakitkan. Fenomena ini biasanya berlaku dua hingga lima hari selepas bersalin, tetapi mungkin juga terjadi dengan sedikit kelewatan. Susu itu mula dirahsiakan dengan banyaknya dan sering kali dalam dos yang lebih tinggi apakah keperluan kanak-kanak. Di dasar mekanisme biologi yang menentukan fenomena susu "disebat" dan penyelenggaraan pengeluarannya, seperti yang telah kita lihat, menurunkan tahap postpartum beberapa hormon yang terdapat pada kehamilan yang menghalang fungsi rangsangan untuk pengeluaran susu dari hormon pituitari khas (prolaktin).

Menyusu. Panduan hingga dua tahun kanak-kanak

Dengan menghisap bayi yang baru lahir menyebabkan refleks saraf yang memastikan penghasilan hormon ini berterusan dan melimpah, dan juga yang lain, yang memihak kepada laluan susu dari kelenjar glandular ke saluran galactophore, dari mana kanak-kanak dapat dengan mudah mengeluarkannya. Juga akan menjadi "soalan" kanak-kanak sendiri untuk mengawal selia pembentukan dan kemasukan susu. Jumlah susu yang dihasilkan setiap hari meningkat secara progresif untuk bulan pertama menyusu dan kemudian berdiri di antara bulan pertama dan keenam antara 600 dan 900 gram dalam 24 jam (dua kali ganda dalam kembar).

Fenomena permulaan rembesan ini tidak selalu berlaku dalam istilah yang sangat menggembirakan dan jelas dapat dilihat oleh wanita; perasaan "berkumpul" sebenarnya mungkin hilang dan peningkatan dalam jumlah susu akan berlaku dengan cara yang lebih perlahan dan progresif. Saiz payudara tidak menjejaskan kejadian atau tidak pengeluaran yang mencukupi: walaupun payudara kecil mampu menghasilkan banyak dos, cukup untuk kanak-kanak.

Apabila Bima Sakti tiba

Bima Sakti adalah fenomena fisiologi, yang hanya berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku.
yang cepat matang Manifestasinya bergantung pada berapa banyak anak yang melekat pada payudara, merangsangnya dengan menghisap, dari jam pertama selepas kelahiran. Pada masa ini, payudara menghasilkan sedikit susu, kadang-kadang hanya beberapa titisan, warna kekuningan, konsistensi yang agak krim sangat penting untuk kanak-kanak. Ini susu pertama, dipanggil kolostrum, mengandungi antibodi, sel-sel imun dan nutrien yang bernilai tinggi dan mewakili pemakanan pertama bayi yang baru lahir selepas lahir. Mengisap adalah rangsangan yang paling kuat untuk pengeluaran susu.

Hari pertama menyusu

Penyusuan susu ibu: panduan dari lahir hingga 2 tahun (9 imej) Panduan berguna untuk menyusukan bayi daripada lahir hingga 2 tahun bayi

Anda tidak perlu bimbang jika dalam 1-2 hari pertama kehidupan bayi, nampaknya lapar dan sangat berminat pada payudara, apabila ia mencapai tidur dan tidur, atau hanya menjilat puting bukannya mengisap. Pada hari-hari pertama kanak-kanak itu tidak perlu membuat makanan nyata, hanya mengambil sedikit colostrum yang keluar dari payudara pada hari pertama selepas melahirkan. Dia pasti lebih keperluan berdekatan, lampiran fizikal kepada ibu, penghiburan serta kepuasan naluri sedutan. Kekerapan tinggi penyusuan, walaupun nampaknya tidak berkesan, akan menjadi bertanggungjawab untuk kedatangan susu cair yang sah.

Bagaimana susu yang dicelupkan memanifestasikan dirinya

Ketibaan tiba-tiba susu besar di dalam penyebab kelenjar susu peningkatan dalam jumlah payudara walaupun dalam saiz yang berbeza mencetuskan kekeruhan, panas sering disertai oleh sensasi hampir tidak menyenangkan. Punggung vena berwarna kebiruan jelas pada kulit payudara. muncul menggigil dan semakin jarang naik suhu.

Penyerapan bayi yang kerap pada saat ketibaan bekalan susu membantu mengosongkan payudara yang membuat fenomena yang dijelaskan di atas kabur, kurang mengganggu permulaan menyusu, lebih memuaskan dan lebih mudah bagi anak untuk memberi makan.
Laktasi kemudian dikekalkan untuk rangsangan puting oleh anak itu, dan untuk mengosongkan acini kelenjar, dengan pengeluaran susu lain.

10 perkara penting untuk susu yang disebat:

  • mula menyusu secepat mungkin
  • ikuti diet seimbang dan kaya
  • minum banyak
  • seringkali menyerang bayi di payudara
  • benar-benar kosong payudara, terutamanya beberapa hari pertama
  • berehat sebanyak mungkin antara satu makan dan yang lain
  • elakkan kebimbangan dan kebimbangan (contohnya double weighing)
  • merawat kebersihan payudara selepas setiap sedutan
  • jangan merasa di bawah pengawasan
  • jangan bimbang jika susu tidak ada di sana

Video: SUSU/GUNUNG KEMBAR BESAR SEKALI